Dynamic pricing en digitalisering; kijk naar de doelgroep en het bedrijf zelf

Tijdens het kennisevent Embrace stond een rondetafelsessie op het programma waarbij vijf professionals uit de sector twee stellingen voorgeschoteld kregen. Onder leiding van dagvoorzitter Tom Jessen gingen de deelnemers Remco Schuurbiers, Nina Garvelink, Chantal van Swieten, Carlo Batenburg en Wietze Bootsma in gesprek over dynamic pricing en digitalisering binnen de recreatiesector. 

Deelnemers:

  • Chantal van Swieten, COO Recreatiepark De Boshoek
  • Wietze Bootsma, Sales Consultant & Partner Manager bij Booking Experts
  • Nina Garvelink, Parkmanager Recreatiepark De Achterste Hoef
  • Carlo Batenburg, Eigenaar Baten Consulting
  • Remco Schuurbiers, CEO Oesterdam

Vragend aan het publiek kwam deze dag al snel naar voren dat er vooral interesse is in het inzetten van dynamic pricing. De eerste stelling van dit tafelgesprek luidde dan ook:

 ‘Dynamic pricing is niet langer een keuze, maar een noodzaak’

Wietze Bootsma, Sales Consultant & Partner Manager bij Booking Experts is een van de tafelleden en reageert; “Ik ben het zeker met deze stelling eens. Alleen geldt dit niet voor iedereen. Per park maak je verschillende keuzes en de keus om dynamic pricing in te zetten moet wel passen bij het bedrijf.”

Loslaten van oude gewoontes

De discussie start wanneer Nina Garvelink, Parkmanager Recreatiepark De Achterste Hoef hier op in gaat. “Afgelopen jaar zijn wij overgestapt naar Booking Experts en zijn op het moment vooral aan het pionieren wat wel en wat niet werkt voor ons.” Bij ons speelt het loslaten van oude gewoontes vooral mee, maar met de toevoeging van dynamic pricing zien wij al vele voordelen en onze omzet is al met 24% gestegen! Ik denk niet dat het een noodzaak zal worden, omdat wij vinden dat wij los van de prijs, goed zijn voor onze klant en dat zal altijd de doorslag geven om bij ons te verblijven.”

Het resultaat is meer omzet

Bij Recreatiepark De Boshoek is dynamic pricing al een begrip in de bedrijfsvoering. “Wij hebben enorm dynamische prijzen.” Er zijn dan ook twee medewerkers in dienst die hier dagelijks mee bezig zijn. We zetten bijvoorbeeld ook in op een variabel verblijf. “Het resultaat is ook echt meer omzet, zo zijn we er nu een goed jaar mee bezig en hebben hierdoor al 17% meer omzet gegenereerd”, vertelt COO Chantal van Swieten. Ook Remco Schuurbiers, CEO bij Oesterdam is positief te spreken over het inzetten van dynamic pricing en gaat zelfs nog een stapje verder in zijn mening hierover. “Voor ons is dynamic pricing wel echt een noodzaak. Wij hebben 120 mensen in dienst die we graag hun baan willen laten behouden. Door het inzetten van dynamic pricing kunnen we goed inspelen op de omliggende factoren en daardoor altijd zorgen voor een zo’n hoog mogelijke bezetting. Denk bijvoorbeeld aan een gecanceld event, waar 30% van onze bezetting op leeft, met het direct toepassen van dynamische prijzen lukt het dan toch om het park vol te krijgen.”

Inkomensstroom eigenaren

In de zaal wordt er aangegeven dat ze vooral nog moeten wennen aan deze manier van prijsvoering. “Er zijn niet echt beren op de weg, maar je moet er wel gevoel mee hebben”. Tafeldeelnemer Carlo Batenburg van Baten Consulting adviseert; “Dit hoor ik vrij vaak in de markt. Maar mijn advies is, gooi die verf eens tegen de muur. Probeer het eens een seizoen en kijk wat er gebeurt. Zo neem je geen risico, maar neem je kleine stapjes.” Een ander probleem vanuit de zaal is de vaste inkomensstroom voor eigenaren van accommodaties op het park “Een uitkering van de ene keer veel en de andere keer weinig is moeilijk te accepteren door de eigenaren. Een vast inkomensstroom vinden zij belangrijk, met dynamic pricing kunnen we hier niet aan voldoen.” Remco Schuurbiers laat weten; “Wij hebben 134 eigenaren en bij ons vindt geen een van de eigenaren dit een probleem. Uiteindelijk draait het er om dat je aan het eind altijd boven de lijn uit komt.”  


Met dank aan (redacteur):

Lars de Boer van Booking Experts: “Hoe kijk jij naar dynamic pricing in de verblijfsrecreatie? En ben je benieuwd naar de tweede stelling: ‘Digitalisering is een essentieel instrument voor operationele efficiëntie en verbeterde gastbeleving’.? Lees dan ons hele blog op www.bookingexperts.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *