Winkelen in een aantrekkelijke openbare ruimte en gebouwde omgeving is een belangrijke en betekenisvolle tijdsbesteding. Door het combineren van winkels met horeca, leisure en andere functies schuift retail steeds meer op in de richting van recreatie.
Dit betoog schreef Paul Rodenburg, consulent Brood@Spelen, voor Vastned – een beursgenoteerde investeerder in Retail vastgoed. Rodenburg is in Nederland één van de pioniers die de relatie van retail met leisure, horeca en entertainment onder de aandacht bracht.
Het winkelen is voor de consument een ‘‘beleving met betekenis’’, een ‘’memorabele ervaring waar mensen graag geld en tijd aan besteden’’. Een leuker en langer verblijf van consumenten in de binnenstad leidt ook tot hogere omzetten voor retailers en meerwaarde voor binnensteden, die zo ook de concurrentie met het pure online shoppen kunnen aangaan. Binnensteden waren, zijn en blijven belangrijke bouwstenen van de stedelijke economie, lokaal en internationaal.’
Een belevenis creëer je, een beleving ervaar je. De belevenis krijgt meer waarde als de beleving betekenis heeft.
De binnenstad is een belevenis én beleving met betekenis
‘Binnensteden zijn continue in beweging. Paul Rodenburg: ‘Steden zijn dynamisch en hebben zich in de loop der eeuwen telkens opnieuw aangepast aan hun tijd. Simpele handelsplekken met marskramers en herberg ontwikkelden zich tot de binnensteden waar het anno 2022 voor de inwoners, bezoekers én ondernemers goed toeven is. Ook in de huidige online economie is de binnenstad onmisbaar. Samenwerkend met online is de binnenstad het belangrijkste fysieke platform waar iedereen wat van zijn gading kan vinden: winkels, horeca en vermaak, wonen en werken, openbare ruimte en gebouwde omgeving. De binnenstad is een ‘’belevenis’’ van formaat, een plek waar gedenkwaardige momenten ontstaan en mensen samenkomen, een beleving met betekenis.
Help elkaar transformeren
‘De authenticiteit van binnensteden helpt partijen nieuwe belevenissen te creëren. In dit decor bieden vastgoedeigenaren hun retailers een passend podium en plek waar zij kunnen acteren. Retailers spelen op hun beurt weer in op de behoeften van hun klanten en helpen zo de consument om zichzelf te onderscheiden en te ontwikkelen’, aldus Rodenburg. ‘In de binnenstad komen al die ambities en transformaties samen. Gemeenten, vastgoedeigenaren en retailers die dit begrijpen winnen met hun unieke locaties, unieke panden en aanbod de wedstrijd om de gunst van de consument. Creativiteit is hierbij belangrijk. Zelf zie ik me als een aanjager van deze transformatie. Door vastgoed, retail en consument in de binnenstad lokaal en online te verbinden aan de beleveniseconomie ontstaat er fysiek in binnensteden heel veel meerwaarde in attractie en transactie.
Betekenisvolle duurzaamheid
De binnenstad als fysiek platform speelt volgens Rodenburg ook komende decennia een belangrijke rol in wat we nu ook wel de platformeconomie noemen. ‘Ik zie een belangrijke en logische koppeling van de binnenstad met de online wereld. Voor vastgoed en retail betekent dat een lokaal én (inter)nationaal bereik. Naast al bekende (inter)nationale ketens zien we in de binnensteden tegelijkertijd ook een lokale en duurzaam ingestoken kringloop-economie ontstaan. Wat begon als een tweedehands online-ontwikkeling met sites als EBay of Marktplaats is nu fysiek zichtbaar aan het worden. Kleine en sinds kort ook steeds meer grote retailers storten zich op de lokale en duurzame kringlopen, nu nog vooral in kleding en meubels maar in de komende jaren ook andere branches. Tegelijkertijd lijkt er ook weer plek te komen voor oud ambacht, zoals naaiateliers, houtbewerking en bijvoorbeeld brouwers. Hieromheen zie je nieuwe belevingsconcepten ontstaan en nieuwe winkels en vegahoreca. Duurzaam en circulair een beleving met grote betekenis en aanjager van een nieuwe lokale stedelijke economie’ aldus Paul Rodenburg. ‘Met online de wereld binnen handbereik gaan we ook weer terug naar de Romeinse tijd. De binnenstad als centrum van retail en vermaak. Back to the future, dus!’
Met dank aan: Paul Rodenburg is met B@S Retail Consultants gespecialiseerd in retail, retailcentra en binnensteden. ‘Die B@S staat voor Brood en Spelen, Panem et Circenses, dat verwijst naar Romeinse keizers die de gunst van het volk wonnen met vermaak, eten en drinken. Wat 2000 jaar geleden het geval was, is vandaag de dag uitgegroeid tot een heuse economie, de beleveniseconomie waar winkels, horeca en vermaak, kunst en cultuur samenkomen.’
Meer informatie: www.basconsultants.nl/brood-spelen