Coronacrisis heeft innovatie in de attractiesector versneld

Sinds zeven maanden is Peter van der Schans actief als Vice President van de Europese (EMEA) tak van IAAPA. We troffen hem half september op IAAPA attractievakbeurs in Londen. Alhoewel de attractieparken een lastige periode achter de rug hebben ziet Van der Schans de toekomst zonnig tegemoet.

Peter van der Schans

Tijdens de coronacrisis zijn parken een deel van de tijd dicht geweest, kregen te maken met een maximalisering van het aantal bezoekers en moesten (vaak kostbare) maatregelen nemen om het bezoek in veilige banen te leiden. Op dit moment zijn de parken in veruit de meeste landen weer ‘normaal’ geopend.

Hoe staan de attractieparken er op dit moment voor, met net een crisis achter de rug?

Van der Schans: ”We zien dat de meeste parken al weer goed op weg zijn naar een volledig herstel. We horen ook dat de gasten hunkeren naar een leuk en onbezorgd dagje uit. En dat zien de parken o.a. ook terug in hun bezoekcijfers en de hogere horecabestedingen per persoon.”

Heeft de coronacrisis ook effecten gehad die de sector blijvend veranderen?

Van der Schans : ‘Er is na de coronacrisis een nieuwe werkelijkheid ontstaan. De attractiebedrijven hebben de afgelopen periode geleerd hoe zij hun bedrijf flexibel moeten inrichten om snel te kunnen op- en afschalen. Die flexibiliteit in schakelen zal zeker van pas komen bij volgende crisissen. De coronacrisis heeft de innovatie in de sector zeker versneld. Doordat je van tevoren moest reserveren hebben veel mensen nu een app van het attractiepark op hun telefoon en zijn ze gewend geraakt aan online bestellen. Dat levert voor de  langere termijn voordelen op in kostenbesparing, efficiency en crowd control.”

Welke andere ontwikkelingen zie jij in de attractiesector?

Van der Schans: “Digitalisering is een trend die we ook op deze beurs overal terug zien. Deze trend is nog eens versneld door de coronaperikelen. Bedrijven hebben meer budget beschikbaar gemaakt om dit nu goed aan te pakken. Het is ook een investering die vaak direct extra rendement oplevert in de vorm van méér bezoekers, méér bestedingen en minder kosten.”

Ook ziet Van der Schans nieuwe doelgroepen op de vakbeurs verschijnen: “Indoor entertainment is duidelijk een groeisector waarvoor ook steeds meer attracties worden ontwikkeld. De Family Entertainment Centers worden op steeds meer locaties ontwikkeld en die zijn op zoek naar onderscheidend aanbod. En ik wil ook de retailtainment noemen als segment die we dit jaar vaker als bezoeker op de beurs zien verschijnen.”

Tot slot noemt Van der Schans ook de krapte op de arbeidsmarkt als ‘trend’ die in heel Europa wordt gevoeld: “Over dat onderwerp wordt vooral in het educatieprogramma van de beurs veel aandacht besteedt. Dat is zeker geen Nederlands probleem, maar vrijwel alle Europese parken hebben er mee te maken.”

IAAPA Expo Europe in 2022

De IAAPA Expo Europe, die dit jaar in Londen plaatsvond, trok 11.474 bezoekers. Dat was 30% meer dan de editie vorig jaar in Barcelona; toen nog in het staartje van de coronacrisis. In topjaren werden meer dan 15.000 bezoekers geteld op de beurs. In 2023 wordt de beurs georganiseerd  in Wenen.

Meer informatie: www.iaapa.org/region/iaapa-europe-middle-east-africa

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *