Center Parcs Port Zelande werkt aan high-tech met een personal touch

Hoe kijkt Marieke Verstraten, general manager van Center Parcs Port Zélande naar de herstart van de recreatiesector en de ontwikkelingen op ‘haar’ park. De coronacrisis heeft een impuls gegeven aan creatieve technologische toepassingen. ‘Een meerwaarde’ volgens Verstraten, die er wel voor waakt dat de ‘personal touch’ behouden blijft.

Marieke Verstraaten heeft ruim dertig jaar ervaring heeft in de hospitality of gastvrijheidsbranche.  Ze studeerde aan de Hogere Hotelschool in Den Haag. Na haar studie belandde ze bij Dierenpark Blijdorp. “Ik droomde er van om bij de Efteling te werken, maar Blijdorp is ook een bijzonder leuk bedrijf gebleken”. Vervolgens was ze vier jaar parkmanager bij Landal GreenParks. Die laatste functie vormde een mooie opstap naar Center Parcs waar Marieke sinds enkele jaren general manager is bij Port Zélande.

Ze ervoer van binnenuit op welke punten de beide merken vakantieparken verschillen. “Bij Landal zijn de gasten meer gericht op de omgeving. Ik werkte bij een zogenaamd beheerpark. In deze beheerstructuur zijn er meerdere eigenaren van vakantiewoningen. Bij deze  organisatorische aanpak ervaar je meer een ondernemersmentaliteit.” Inmiddels is Marieke op en top Center Parcs en heeft ze het uitstekend naar haar zin. “Het is een superleuke baan en ik mag leiding geven aan een team van 350 gemotiveerde medewerkers. Wanneer het nodig is, help ik natuurlijk ook bij de check-in.”

Kern DNA is watersport

“We zijn een familiepark en richten ons op gezinnen met kinderen. Onderscheidend is dat we aan het Grevelingenmeer liggen en bij de Kabbelaarsbank. Het is een van de beste surfplekken van Nederland, vooral kitesurfers komen hier naar toe. Daarnaast zijn we ook het enige park binnen Center Parcs dat een camping heeft met glamping (lodgetenten). De gasten op de camping maken gebruik van de parkfaciliteiten. In de zomer voegen zich hier nog eens 1500 watersporters bij die in de haven een boot hebben liggen. Zij maken eveneens gebruik van parkfaciliteiten als Aqua Mundo , de restaurants en shops”. Watersport is het kern- DNA van het park, afgezien van het surfen kan op het park gedoken worden (er is een duikschool op het park), kunnen er kano’s en roeiboten gehuurd worden. Tenslotte ligt in de haven een rondvaartboot. Gasten kunnen een rondtour boeken waarbij ook zeehonden gespot kunnen worden. “We zijn bijzonder populair bij Belgische en Duitse gasten”.

Veranderingsproces

Volgens haar is de ideale medewerker ‘proactief’ en moet gastvrijheid in de genen hebben. “Verder vind ik het belangrijk dat medewerkers meedenken over nieuwe ontwikkelingen en de toekomst van het park”.  Door de coronamaatregelen heeft Marieke Verstraaten met haar team regelmatig creatieve oplossingen moeten bedenken. “Zo waren we genoodzaakt om onze gasten alternatieven aan te bieden voor gesloten faciliteiten. Denk je eens in. Het subtropische zwembad is dicht. We hebben toen met Orry, onze mascotte, allerlei extra activiteiten georganiseerd. Via de app, vlogs en filmpjes onder andere van de kinderboerderij hebben we passend vermaak voor kinderen georganiseerd.  Met Orry & Friends zetten we sterk in op bewegen zowel voor kinderen als ouderen omdat we gezondheid en beweging als merk Center Parcs heel belangrijk vinden.”

Alternatieve activiteiten

Ook voor het komende zomerseizoen zijn onder het thema ‘Zomer Hotspot ’ activiteiten bedacht die minder standaard zijn en rekening houden met de bijzondere omstandigheden van de pandemie. “Hoewel ik persoonlijk verwacht dat we weer zullen terugkeren naar het normaal, hebben we nu ‘voorgesorteerd’ op de komende zomermaanden met alternatieve activiteiten: Een speurtocht langs beschilderde stenen (vogelbingo), een blotevoeten pad, oudhollandse spelletjes, timmerdorp, een fietstocht-app speciaal voor fietsen met kinderen”. In mei zijn bovendien, Aquaparken aangelegd bij de parken Huttenheugte, Kempervennen, Meerdal en Vossemeren. Het zijn opblaasbare hindernisbanen.

Wow-effect

Van een marktleider mag je verwachten dat je regelmatig innoveert en de bakens verzet. Marieke Verstraaten ziet dat de organisatie in een veranderingsproces zit. “Ik zie dat we van meer topdown naar bottum-up-gericht werken. We doen steeds meer een beroep op de creativiteit van de eigen medewerkers. Het ultieme doel blijft echter dat we bij onze gasten het Wow-effect realiseren. Zij moeten verrast worden in hun beleving”.  Marieke Verstraaten is blij dat ze mag werken in een organisatie die in een positieve flow zit. “Ons management heeft een visie tot 2025 geformuleerd en de daarbij behorende investeringen vastgesteld zodat vernieuwingen in parken gewaarborgd blijven.”

Concreet is het te zien in de refurbishing van accommodaties in de parken als Heijderbos, Kempervennen, Zandvoort en de Huttenheugte. Maar het komt ook naar voren in innovatieve pilotprojecten als het invoeren en verfijnen van de e-incheck. “We zijn met proeven bezig om gasten van polsbandjes te voorzien waardoor ze geen sleutel meer voor hun accommodatie nodig hebben. Hiermee kunnen ook boekingen voor activiteiten en toegang in het zwembad etc. geregeld worden.  Hoewel vergaande digitalisering, zoals gebruik app’s en QR-codes, zal doorzetten, benadrukt Marieke Verstraaten dat de ‘personal touch’ blijft, want hiermee maak je het echte onderscheid in de beleving van de gast.

Over Center Parcs Port Zélande

Center Parcs Port Zélande werd op 4 mei 1990 geopend als een Grandorado-park. Het is destijds ontworpen door Zeelenberg Architectuur. Het ontwerp, de ligging en de bouw en kleur van de vakantiewoningen geven een impressie van de kleurrijke haven vande  Zuid-Franse badplaats St.Tropez. In die eerste jaren was het een trendsettend park met 700 vakantiewoningen die in 2007 onder de naam Center Parcs werden omgedoopt tot cottages. In 2017 is opnieuw een vernieuwingsslag doorgevoerd en werden de accommodaties gedifferentieerd naar type en luxe door de benamingen ‘Comfort’, ‘Premium’ en VIP toe te voegen. Center Parcs is met dit park een pionier geweest om de Zeeland toeristisch gezien te (her)ontdekken.

Meer informatie: Center Parcs Port Zelande

Met dank aan (redacteur): Frits van Wolveren, freelance redacteur in de recreatiesector

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *