Europese caravan-en-camperindustrie doet het goed

De coronapandemie heeft de kampeerwereld niet onberoerd gelaten. Toch breken de eerste zonnestralen door het wolkendek heen. De cijfers van de Europese caravan-en-camperindustrie laten namelijk nog steeds een gunstige ontwikkeling zien.

Deze belangrijke graadmeter noteerde ook in 2020 stijgende verkoopaantallen en dat belooft veel goeds voor de komende jaren.

De nasleep van de economische crisis zorgde in 2013 voor een dieptepunt, maar sindsdien klimt de caravan-en-camperverkoop uit het dal. Het ECF (European Caravan Federation) laat zien dat het aantal nieuw verkochte exemplaren in 2020 in Europa is
gestegen met 11,6% ten opzichte van 2019. En waar de markt voor caravans zich enigszins stabiliseert (- 2,9%), groeit het aantal nieuwe campers (+ 20,1%) onverminderd door. Verschillende bronnen wijzen er daarnaast op, dat ook het aantal tweedehands verkochte caravans en campers groeit. Voor Nederland becijfert de BOVAG dit bijvoorbeeld op plus 40% voor campers en plus 7% voor caravans in de eerste maanden van 2021.

Nederland kampeerland

Nederland heeft de naam om hét kampeerland van Europa te zijn. Kijkend naar het aantal caravans en campers per 1.000 inwoners blijkt dit ook nog steeds te kloppen. Nergens ligt dit getal zo hoog. En met een rijdend wagenpark van zo’n 567.000 caravans en campers staat Nederland zelfs op de vierde plek in Europa. Alleen in Duitsland, Frankrijk en Groot Brittannië rijden er meer caravans en campers rond.

Regen aan records in Duitsland

In deze lijst gaat Duitsland fier aan kop en ook dit land lijkt zich steeds meer te ontwikkelen tot een echt kampeerland. Als een van de weinige landen had Duitsland in
2020 oplopende cijfers bij zowel de verkopen van nieuwe caravans (+ 8,2%) als nieuwe campers (+ 44,8%). Ook de handel in tweedehandsvoertuigen steeg enorm. Met een totale omzet van 12,5 miljard euro groeide de Duitse caravanen-camperindustrie opnieuw en sloot voor het zevende (!) jaar op rij af met een nieuw record.

Nog meer groeimarkten

Er zijn meer landen waarin de verkoop van caravans en campers flink in de lift zit. Denemarken, Zweden en Finland laten een behoorlijke groei zien in het aantal nieuw verkochte caravans. Het aantal nieuw verkochte campers steeg in 2020 juist het hardst in Oostenrijk (+ 74,2%), Duitsland, Zwitserland en (opnieuw) Denemarken. Maar ook de
markten in het oosten van Europa bieden perspectief. In bijvoorbeeld Polen groeide het aantal caravans tot ver boven de 100.000 en steeg het aantal verkochte campers met
meer dan 50%.

Nieuwe kampeerders

De groeiende verkoopcijfers in de Europese caravan-en-camperindustrie passen in het beeld dat de laatste tijd is ontstaan. Kamperen is dé vakantievorm van deze tijd en steeds meer mensen hebben de camping (her)ontdekt. Bovendien bieden de nieuwe caravans en campers steeds meer luxe en comfort, hetgeen perfect aansluit bij de wensen van deze groep nieuwe kampeerders.

Dubbele boodschap

De stijgende verkoopaantallen lijken wellicht tegenstrijdig met de gesloten campings en de beperkte reismogelijkheden van dit moment. Toch is de caravanen-camperindustrie juist een belangrijke graadmeter voor wat er in de toekomst staat te gebeuren. Kampeerders die nu een caravan of camper aanschaffen, gaan hier de komende jaren mee op pad. Ze bereiden zich voor op het moment dat het weer mag en kan. Achter de wolken schijnt dus de zon!


Met dank aan:

Frank Jacobs, manager Business Development bij ACSI Publishing

Dit artikel verscheen eerder al in het ACSI Handelsblad; een magazine voor campingondernemers die zaken doen met ACSI.

Meer informatie: www.ACSI.eu

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *