Bewoners van populaire vakantielocaties hebben relatief veel winkels en horeca in de buurt

Locatus, een onderzoeksbureau voor retail- en horecalocaties, heeft onlangs een analyse uitgevoerd naar het winkel- en horeca-aanbod van populaire toeristische steden en dorpen. Een van de conclusies is dat de inwoners relatief veel winkels en horeca tot hun beschikking hebben in de nabije omgeving.

Valkenburg

Ook werd er gekeken naar de segmenten van het winkelaanbod. Gertjan Slob, directeur onderzoek van Locatus, voerde de analyse uit en deelt zijn bevindingen…

“Vakantieplaatsen hebben méér retailaanbod dan gemiddeld in Nederland.”

Ranking zonder stoorzenders

We kijken naar de plaatsen met het meeste winkelaanbod, maar dan zonder de Branchegroep die we bij Locatus ‘In/Om Huis’ noemen (o.a. woonboulevards, tuincentra en bouwmarkten die relatief veel m2 innemen). Voor de volledigheid sluiten we dan ook gelijk de grote kampeerwinkels, de leegstand en Transport-en brandstoffen uit. Hierdoor is er per Nederlander nog maar 1,3 m² Retail beschikbaar.

De top 10 van plaatsen die dan het meeste winkelaanbod per inwoner hebben wordt dan gedomineerd door plaatsen met een toeristische functie. Halfweg is zeker geen toeristenplaats, de verklaring voor diens plaats in de Top 3 is Amsterdam The Style Outlets. Andere bijzondere plaatsen in deze Top 10 zijn Middelharnis en Surhuisterveen. Ook niet echt plaatsen in een toeristische omgeving, maar relatief kleine plaatsen met een sterke regiofunctie.

Tabel 1: Winkelaanbod per woonplaats exclusief, Doelgericht, Automotive en Leegstand (top 10 obv aantal meters per inwoner)

In bovenstaande tabel is gekeken naar het aantal winkelmeters per inwoner. Kijken we naar het aantal winkels per inwoner dan is het resultaat redelijk hetzelfde. De top 3 verandert niet, en ook Valkenburg, Egmond, Kamperland en Callantsoog behouden hun plek in de top 10. In de top 10 naar verkooppunten wordt de plek van Muiden, Surhuisterveen en Middelharnis overgenomen door Giethoorn, Ootmarsum en Gulpen.

Relatief veel horeca

Bij vakantie hoort natuurlijk ook lekker eten en gezellig wat drinken op een terras. Logischerwijs is een oververtegenwoordigde horecasector dan ook een ander kenmerk van toeristische plaatsen. Eenzelfde overzicht als hiervoor kan dan ook gemaakt worden voor alleen de horeca. Gemiddeld hebben wij in Nederland 0,3 m² horeca per inwoner tot onze beschikking.

De top 10 met alleen horeca lijkt redelijk op het voorgaande overzicht, met dezelfde nummers 1 en 2. Wel zijn de uitzonderingen Halfweg, Surhuisterveen en Middelharnis nu uit de top 10 en houden we alleen nog echt toeristische plaatsen over.

Tabel 2: Horeca per woonplaats

Brancheverdeling in de 25 belangrijkste vakantieplaatsen

We zagen al dat een bepaalde branchegroep een flinke stempel kan drukken op de beschikbare winkelmeters.

Daarom wil ik de branchering van vakantieplaatsen afzetten tegen die van plaatsen van vergelijkbare omvang. Daartoe heb ik een selectie gemaakt van de 25 belangrijkste vakantieplaatsen in Nederland (naar eigen inschatting), met meer dan 1.000 inwoners. De grootste hiervan is Noordwijk met ruim 26.000 inwoners. Het aanbod in deze 25 plaatsen is daarom afgezet tegenover de andere plaatsen in Nederland met 1.000 tot 30.000 inwoners.

Dat levert het volgende beeld op:

Het meest in het oog springt direct de sterke oververtegenwoordiging van de horeca. Ook de mode en luxe sector is oververtegenwoordigd. Alle andere sectoren kennen juist relatief iets minder aanbod.

Met dank aan (auteur van dit artikel): Gertjan Slob, directeur onderzoek bij Locatus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *