Attractiepark BillyBird omarmt ledenmodel voor verbinding met de gasten

Attractiepark BillyBird Hemelrijk in het Brabantse Volkel is voornamelijk afhankelijk van bezoekers uit de regio, die zich als lid hebben aangemeld. Gemiddeld bestaat 70% van de bezoekers uit ‘leden’. Dat heeft consequenties voor de bedrijfsvoering. Continu verbeteren en nieuwe belevingen aanbieden horen daarbij.

Met 372.000 betalende bezoekers in 2023 is BillyBird Hemelrijk een middelgroot park. Het positioneert zich nadrukkelijk als park voor de regio. Oprichter Ton Derks legt uit dat gemiddeld 70% van de bezoekers ‘lid’ zijn van het park. Er wordt nadrukkelijk niet over ‘abonnementhouders’ gesproken, want dat klink te transactiegericht. Ton Derks: “Wij zijn een stichting met als motto ‘Happy Together’. Leden zijn betrokken bij ons park, en dat willen we alleen maar versterken.” Naast de 70% ‘leden’ worden er ook veel groepen, zoals schoolreisjes, ontvangen. Dat betekent dat er in feite maar heel weinig mensen rondlopen die een ticket voor één dag hebben gekocht.

Entreeprijs

Om mensen over te halen om lid te worden is o.a. de prijsstelling een belangrijke factor. De basisprijs van een entreekaartje is € 19,- (maar door dynamic pricing betaal je dat vrijwel nooit; en zijn er ook dagen waarop je voor € 9,95 naar binnen mag.) Het lidmaatschap kost € 35,- per jaar, met de nodige kortingen bij aanmelding van meerdere personen. Ook biedt het lidmaatschap kortingen en voordelen bij andere attracties en bedrijven. Derks voegt nog toe: “Wij werken niet als een energiemaatschappij waarbij vooral overstappers kortingen krijgen. Loyaliteit moet worden beloond.”

Ondanks de relatief lage entreeprijs wordt er ook in het park niet moeilijk gedaan over meebrengen van eigen eten en drinken. Derks: “Wij zijn een stichting. Ons doel is ook niet maximale winst, maar een leuke dag organiseren van families en andere groepen. Ook mensen met een beperkt budget moeten de mogelijkheid hebben om ons te bezoeken. Natuurlijk doen we wel ons best om bezoekers te verleiden met een aantrekkelijke horeca. Dat zien wij zowel een servicemodel als een onderdeel van de inkomsten.”

Keuzes in attracties en ander aanbod

Een consequentie van de laagdrempelige strategie is dat er ook geen hele grote en dure attracties worden ingekocht. Een groot deel van de attracties wordt in eigen huis ontwikkeld en gebouwd door het familiebedrijf Amusementprof, gerund door twee zonen van Ton, Paul en Herman Derks. De ontwikkeling van eigen attracties verhoogt de uniciteit van het park en brengt ook de nodige kostenvoordelen met zich mee. Bovendien kunnen ook externe parken deze attracties bij Amusementprof bestellen. Meer informatie: https://www.amusementprof.nl/

Dinoshow – live entertainment

Een ander element waardoor bezoekers terugkeren naar het park is het aanbod aan shows en entertainment, waarbij een contentwisseling wat sneller gerealiseerd kan worden. Tijdens ons bezoek (zaterdag 11 mei) waren o.a. een dinoshow en een lego-competitie de events die tijdelijk werden aangeboden.

Het nieuwe entreegebouw in aanbouw

Nieuwe entreevoorziening

Er wordt de laatste hand gelegd aan een nieuw entreegebouw, dat in juni van dit jaar geopend gaat worden. Daarmee krijgt het park een veel representatievere ingang; een overdekte straat die leidt naar het park. Ton Derks vertelt dat er in de lange termijnplanning rekening is gehouden met de aansluiting op de rest van het park, zodat je niet allemaal puzzelstukjes krijgt van parkontwikkelingen. Het nieuwe entreegebouw heeft mede als doelstelling (deels voor de toekomst) dat bezoekers hun entree zelf kunnen regelen. Daarmee worden kosten bespaard zodat de entreeprijs laag gehouden kan worden. Meer informatie

Onze ervaringen

BillyBird Hemelrijk is een ruim opgezet park met een zeer verzorgd voorkomen. We vernamen dat er op drukke dagen tot wel 10.000 bezoekers de entreepoort passeren en dat kan op festivaldagen zelfs oplopen naar 17.000.  Je hebt niet heel snel last van drukte omdat je vrijwel altijd wel kunt uitwijken naar een rustiger plek. De grote centrale recreatieplas biedt op warme dagen leuke alternatieven voor verkoelende activiteiten. De grote indoorhal biedt juist weer mogelijkheden op regenachtige dagen.

Er zijn een paar ‘iets grotere’ attracties zoals de familie-achtbaan en de bootjesbaan Splash. Daarnaast is er gewoon heel veel vermaak die de beleefcapaciteit van het park vergroot. Door speeltoestellen en attracties in eigen huis te ontwikkelen heeft dit park enkele unieke belevingen in huis. Soms is het vooral de aandacht voor unieke aankleding die een attractie of speeltoestel een totaal nieuwe beleving geeft. BillyBird biedt daarmee wellicht niet het meest spectaculaire aanbod maar wel een bijzonder hoge prijs/kwaliteitverhouding.

Op de achtergrond zien we ook nog slimme samenwerkingen. Kijk o.a. eens naar de oproep aan ondernemers om samen te werken en gebruik te maken van de meer dan 80.000 lidmaatschappen. https://billybird.nl/nl/friends/partner-worden

redactie Pretwerk.nl

Meer informatie: www.billybird.nl/nl/hemelrijk/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *