Artificial Intelligence (AI) zorgt voor een revolutie in de manier waarop consumenten hun informatie zoeken en vakanties boeken. De website van de aanbieder, met daarin het Property Management Systeem (PMS) speelt daarin (nu nog) een centrale rol. Online marketing via seo, adverteren en platformen zorgen voor bezoek op de website. “De opkomst van AI gaat deze hele structuur ingrijpend veranderen, en die verandering is nu al volop aan de gang.” vertelt Roy Platje, oprichter van Red Online Marketing.

Roy werkt dagelijks met vakantieparken, hotels en attracties door heel Europa, en ziet in de data van zijn klanten al concrete verschuivingen gebeuren.
Je zegt dat websiteverkeer met 30-40% daalt. Dat klinkt dramatisch. Wat gebeurt er precies?
Roy: “Ja, en dat gebeurt nu al, niet over twee jaar. Vooral bij klanten met informatieve websites hebben er al last van – denk aan bestemmingen. Websites met onderwerpen als “Leuke activiteiten op de Veluwe” of “Wat te doen in Praag.” worden overbodig omdat ChatGPT of Gemini de antwoorden zelf kan genereren; zeer actueel en inspelend op de persoonlijke situatie van degene die de vraag stelt.
Jongeren tot 25 jaar gebruiken die AI-tools gewoon als hun nieuwe Google. Ze krijgen hun antwoord direct, zonder dat ze nog naar een website klikken. En het gaat niet alleen om ChatGPT – Google zelf versnelt het met AI Overviews. In Italië krijgt nu 40% van alle zoekopdrachten een AI-antwoord in plaats van die traditionele lijst met blauwe linkjes. Nederland zit op 20-30%, maar dat loopt snel op.
Ook het bezoek aan de traditionele website van een vakantie-aanbieder wordt minder. De browser van degene die zoekt wordt dominant. Daarin krijgt de consument een AI gegenereerd overzicht van opties te zien. Je moet zorgen dat jouw optie daar ook tussen staat. De uiteindelijke boeking kan nog wel plaatsvinden op de website en daar kan men nog wel terecht voor wat achtergrondinformatie. Een bezoek aan de website is echter geen essentieel onderdeel (meer), want de boeking kan ook direct naar het PMS reserveringssysteem worden geleid.”
Mensen lezen niet; AI wel!
Door de gigantische hoeveelheid informatie die mensen moeten verwerken wordt er het zoekgedrag rekening gehouden dat mensen niet lezen, maar scannen. Informatie moet dus overzichtelijk worden gepresenteerd, met bullitpoints en scherpe koppen en korte teksten die de informatie behapbaar maken. De meest voorkomende vragen die telefonisch binnenkomen bij recepties van parken staan meestal ook al op de website. Mensen hebben deze alleen niet kunnen vinden.
“Ook hierin gaat AI een revolutie teweeg brengen” legt Roy uit: “We moeten nu óók optimaliseren voor AI-modellen die juist smullen van gedetailleerde informatie.
Een simpel voorbeeld uit de hotelsector. Voorheen schreef je: ‘Ruime tweepersoonskamer met balkon.’ Nu moet je eigenlijk schrijven: ‘Tweepersoonskamer van 28m² met Frans balkon aan de tuinzijde, dubbele beglazing voor optimale geluidsisolatie, boxspringbed van 180x200cm, voldoende ruimte naast het bed voor rolstoelgebruikers met een draaicirkel van 150cm, geschikt voor gasten met huisdieren tot 15kg.’
AI wil maatwerk leveren en is dol op gedetailleerde omschrijvingen. Op basis van de beschikbare informatie filtert AI de resultaten en toont alleen de best passende opties in de app of de browser. De AI geeft direct drie gepersonaliseerde suggesties, compleet met prijzen, beschikbaarheid en waarom ze passen. Als de gebruiker al naar je website komt, is het vooral om de foto’s te checken. De hele oriëntatiefase heeft al plaatsgevonden in de AI.”
Dat is wel een heel andere aanpak…
Roy: “Absoluut. Het voelt contra-intuïtief. Maar op een recent hotelcongres van ABN AMRO kwam dit ook naar voren: gasten willen straks veel meer specifieke informatie kunnen vinden. Slechte slapers willen weten of de kamer aan de straatkant of tuinkant zit. Mensen met een beperking willen weten of de badkamer groot genoeg is voor hun rolstoel.”
Dat klinkt alsof Google overbodig wordt?
Roy: “Voor de reguliere zoekopdrachten wel, ja. Maar het interessante is dat Google zelf die transitie maakt. Ze bouwen Gemini, hun eigen AI, steeds prominenter in. Die blauwe linkjes verdwijnen naar de achtergrond. De vraag is niet of het gebeurt, maar hoe snel.”
Hoe ziet die nieuwe klantreis er uit?
Roy: “De klassieke sales funnel – oriëntatie, vergelijking, boeking – wordt compleet op z’n kop gezet. kijk maar eens naar ons onderstaande overzicht.”
- Fase 1 wordt AI-consultatie. In plaats van naar Google te gaan, vraagt iemand nu aan ChatGPT: “Ik wil een lang weekend weg met mijn gezin, actief maar niet te ver rijden vanuit Utrecht, liefst een plek waar de kinderen zich kunnen uitleven en wij ook kunnen ontspannen.” Het AI-model spuugt direct gepersonaliseerde suggesties uit.
- Fase 2 wordt verificatie. Als bezoekers al naar je website komen, is het om visueel te checken of het klopt. Wat foto’s, misschien een video. Ze zijn al grotendeels overtuigd.
- Fase 3 wordt directe boeking via AI. Google heeft recent een uniforme betaalstandaard gelanceerd waar vrijwel alle betaalsystemen zich bij hebben aangesloten. Straks kun je rechtstreeks via de AI-interface boeken, zonder ooit de website te zien.
Wie zijn de winnaars in dit nieuwe landschap?
Roy: “Over een partij als Booking.com maak ik me geen zorgen. Dat is niet vanwege hun website – die wordt eigenlijk minder belangrijk. Ze winnen omdat zij de enige partij zijn met directe connecties naar vrijwel alle accommodaties wereldwijd. AI-assistenten hebben maar één connectie nodig om toegang te krijgen tot miljoenen accommodaties. Booking.com wordt onzichtbaar in de achtergrond, maar controleert wel de hele datastroom.”
Conversie van zoekresultaten wordt veel hoger
Veel bedrijven hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd in seo optimalisatie van hun website, zodat ze hoog in de google zoekresultaten terecht komen. Zoekwoorden (en adverteren op zoekwoorden) speelden daarin een belangrijke rol. Je moet straks een antwoord zien te bieden op een zeer persoonlijk zoekaanbod. Zorgt dat niet voor minder verkeer?
Roy: “Absoluut. Het verkeer dat wél nog komt, is veel beter geïnformeerd. Die bezoekers hebben hun hele oriëntatie al doorlopen. Ze komen naar je website met een duidelijke intentie – ze willen boeken, of zijn in ieder geval al behoorlijk overtuigd. De conversie op dat verkeer is dus veel hoger.
Maar het betekent wel dat we anders naar KPI’s moeten kijken. Traffic is niet langer de belangrijkste succesfactor. Je moet o.a. gaan meten:
- Hoe vaak wordt mijn park genoemd in AI-responses?
- Bij welke vragen kom ik in de top-3 suggesties?
- Hoe positief word ik beschreven?
- Wat is mijn conversie van dat kleinere AI-verkeer?
Hoe zorg je ervoor dat AI jouw park aanbeveelt?
Roy: “Dat is de nieuwe kunst – Generative Engine Optimization, GEO noemen we het. In plaats van ranken voor zoekwoorden, gaat het erom dat AI-modellen jou zien als een autoriteit.”
Concreet voor een vakantiepark betekent dat:
1. Uitgebreide, gedetailleerde content. Niet “bossen in de omgeving”, maar “direct grenzend aan het Leuvenumse Bos met drie bewegwijzerde wandelroutes vanaf het park (3km, 5km en 8km), mountainbikeroutes met verhuur op het park, en elk voorjaar de mogelijkheid om reeën en wilde zwijnen te spotten tijdens de ochtendwandeling.”
2. Actuele informatie is goud waard. “Dit weekend: Klompenfestival in het naburige Heusden (10 min rijden), kinderworkshop klompen beschilderen op zaterdag 14:00 uur.” AI-modellen waarderen frisheid enorm.
3. Structured data toevoegen. Technisch spul – JSON-LD, schema markup – maar het maakt AI’s werk veel makkelijker. Jullie IT’er weet wel wat ik bedoel.
4. Reviews integreren in je content. Niet als losse widget, maar echt verweven. “Onze gasten waarderen vooral de rust en ruimte (gemiddeld 9.1), met regelmatig complimenten over de schone accommodaties en het vriendelijke personeel.”
Bouw een eigen relatie op met je klanten
De afgelopen jaren zijn bedrijven steeds afhankelijker geworden van Big Tech (zoals google) en de grote online platformen. (zoals booking.com). Het gebrek aan concurrentie in sommige markten zorgt ervoor dat de prijsvorming niet altijd meer goed in balans is. Vooral hoteliers hebben vaak het gevoel dat ze teveel provisie betalen voor een boeking via een platform, maar geen alternatief hebben.
Enkele tips om de grip weer te vergroten:
Investeer in je eigen database van klanten. Trouwe klanten kun je bijvoorbeeld benaderen met E-mail en via Whatsapp. Er zijn steeds betere AI tools waarmee je ook je eigen klanten steeds beter leert begrijpen en hen kunt voorzien van maatwerk informatie op het meest geschikte moment. Dit blijft nog altijd de goedkoopste en meest effectieve vorm van marketing – gericht op een doelgroep waarmee je al een band hebt opgebouwd. Wij zijn dit met de e-mail marketingtool van Wander Journeys ook steeds effectiever aan het maken.”
Een vakantiepark kan bijvoorbeeld via WhatsApp een week voor aankomst tips sturen: “De weersverwachting voor jullie verblijf: zonnig! Vergeet je zwemkleding niet. En wist je dat woensdagavond onze barbecue-avond is? Tickets nog beschikbaar.”
Je merk. Een sterk merk wordt vaker genoemd in AI-antwoorden. Investeer in PR, partnerships, offline zichtbaarheid. Sponsor lokale evenementen, werk samen met toeristische organisaties. Alles wat je merk verankert in publieke data helpt.
Klantloyaliteit. Een tevreden gast die elk jaar terugkomt en direct bij jou boekt, is onafhankelijk van elk platform. Herhaalbezoek wordt steeds waardevoller én goedkoper.
Met dank aan:
Roy Platje is oprichter van Red Online Marketing, specialist in digitale marketing voor de reis- en recreatiesector. Red begeleidt vakantieparken, hotels, campings en attracties door heel Europa bij de transitie naar AI-gedreven marketing.
Interesse in een vergelijkbare AI-scan voor jouw bedrijf? Roy’s team test gratis hoe jouw organisatie nu wordt gepresenteerd in ChatGPT, Gemini en Perplexity. Mail naar info@redonlinemarketing.com
Wander Journeys (onderdeel van Red Online Marketing( is van 11 t/m 13 november aanwezig op de Recreatie Vakbeurs Hardenberg. Meld je aan voor een gratis bezoek aan deze vakbeurs.