Achteraf betalen rukt ook op de sector leisure

Afgelopen week kondigde Center Parcs een samenwerking aan met Klarna; een internationale marktpartij die achteraf betalen faciliteert. Grote boekingsplatformen zoals Airbnb en Booking.com werken al langer samen met Klarna. Stef Driessen van ABN AMRO legt uit dat er een cultuuromslag plaatsvindt op het gebied van ‘betalen’ en daar past ook Buy Now Pay Later (BNPL) bij.

Tijdens het kennisevent Embrace (Door Booking Experts) volgden we en sessie over ‘De Toekomst van betalen’ door Rogier Schouten van Mollie Payments. (voorheen werkzaam voor Klarna). Hij legt uit dat de recreatiesector een aantrekkelijk segment is voor achteraf betalen: “De consument kiest deze optie vooral bij wat grotere bedragen – zo vanaf de € 400. Een vakantie komt dus zeker in aanmerking. Bij vakanties speelt ook mee dat er een groot tijdsframe zit tussen het moment van boeken en de daadwerkelijke vakantie. Ook dat kan een reden zijn voor de consument om pas later te betalen.”

Het grootste verschil met achteraf betaalopties en betaaltermijnen door het recreatiebedrijf is dat Klarna de ondernemer direct betaalt voor de afgenomen diensten. Het risico voor wanbetaling wordt daarmee verlegd van het (recreatie)bedrijf naar Klarna.

Klarna was afgelopen weken in het nieuws omdat ze hun diens van BNPL willen uitbreiden naar fysieke winkels. Het Ministerie van Financiën noemt dat een ongewenste ontwikkeling omdat het de schuldenproblematiek zou kunnen vergroten.

Samenwerking Center Parcs en Klarna

Center Parcs is onder de vakantieparken een van de eersten die met Klarna samenwerkt. Zij kondigde vorige week in een (consumenten)nieuwsbrief aan: “Vakantie kan niet wachten, maar betalen wel!” Is achteraf betalen helemaal nieuw voor gasten van Center Parcs? Nou nee. Dit zijn de veranderingen die nu zijn doorgevoerd:

Voordat Klarna beschikbaar was op de Belgische en Nederlandse markt, waren de volgende betaalopties mogelijk:

• Betalen in 2 termijnen met creditcard, iDeal, PayPal en Bancontact
• Betalen na 7 dagen via een handmatige bankoverschrijving

Nu is met Klarna ook het volgende mogelijk:

• Betalen tot 30 dagen later zonder kosten (automatische overschrijving)
• Betalen in 3 termijnen zonder kosten: een deel op de dag van de boeking, de andere twee delen na 30 en 60 dagen

Meer informatie over het gebruik van Klarna bij Center Parcs is te vinden op deze landing page

Trends in betaalsystemen

Naar aanleiding van de deal bij Center Parcs gingen we te rade bij ABN AMRO met de vraag. “Zijn er ingrijpende veranderingen gaande op het gebied van de betaalcultuur?

Stef Driessen, sector banker leisure bij ABN AMRO legt uit:

Het is voor ondernemers belangrijk om aan te sluiten bij de betaaloplossingen die gasten uit Nederland en uit het buitenland graag gebruiken. De manier waarop we betalen is ingrijpend veranderd. Waar contant geld ooit de norm was, hebben bedrijven en consumenten nu toegang tot een breed scala aan digitale betaalmogelijkheden. Tikkies, BNPL (buy now, pay later), online aankopen en digitale wallets. Ook wij zorgen er graag voor dat gasten snel en makkelijk kunnen betalen; aan de toonbank, op het terras of online. Daarom werken we vanaf 1 maart 2024 samen met Buckaroo, specialist in veilige, betaalbare en flexibele betaaloplossingen. Op dit moment bieden wij de optie van BNPL uitsluitend aan bij zakelijke transacties, zoals boekingen door bedrijven, instellingen, of scholen. In deze gevallen wordt de betaling direct en efficiënt verwerkt via een factuur.

Met de groei van de betalingsmogelijkheden zien we ook dat financieel overzicht houden steeds complexer wordt. Voor consumenten bieden we allerlei mogelijkheden om snel en veilig te betalen via Tikkie waarin ook overzicht wordt geboden. We bieden geen BNPL-optie voor consumenten. Zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dat 747.560 huishoudens in Nederland problematische schulden hebben, met bijzondere aandacht voor de groep van 24 tot 40 jaar, die vaak vakantieparken bezoekt. Naast goede voorlichting vinden we dat BNPL beperkt moet worden voor consumenten en dat het niet beschikbaar mag worden in fysieke winkels en via mobiel betalen zoals Apple Pay, omdat uit onderzoek blijkt dat consumenten hier eerder door in de schulden en financiële problemen komen.

De betaalmogelijkheden voor consumenten kunnen effecten hebben op ondernemers. Zo verwachten wij dat consumenten die hun vakantie niet direct kunnen betalen, hun uitgaven op het park aanpassen, wat invloed kan hebben op de (her)investeringsmogelijkheden in belangrijke voorzieningen zoals winkels, horeca en animatie op het recreatiepark.

Wij volgen de situatie nauwlettend en evalueren regelmatig onze betaalopties om zowel de behoeften van ondernemers als verantwoord financieel gedrag van consumenten te ondersteunen.

Stef Driessen, meer informatie: ABN AMRO, sector leisure

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *