ABN AMRO rekent op sterk herstel van sector leisure met kanttekening voor de energieprijzen

Voor de leisuresector verwacht ABN AMRO in 2022 een groei van 25 procent ten opzichte van 2021. Hiermee komt de sector op circa 85 procent van het niveau van 2019 en is daarmee nog niet volledig hersteld van de coronapandemie.

Een zwembad (Landal Ooghduyne) heeft een hoge energierekening

Hoewel veel ondernemers veerkracht tonen en sinds het opheffen van de coronarestricties goede zaken doen, kampen ze door de invasie van Rusland in Oekraïne toch weer met nieuwe onzekerheden. Het langverwachte herstel wordt hierdoor vertraagd.

Energieprijzen

Zwembaden luidden vorige week de in De Telegraaf de noodklok vanwege de gestegen gasprijzen. Ze kunnen de gestegen kosten nauwelijks dragen. Veel baden zijn bovendien nog aan het bijkomen van de coronacrisis; het aantal bezoekers is vaak nog niet op het niveau van 2019. Noodgedwongen sluiten ze een uurtje eerder of verlagen ze de temperatuur van het water om zo de kosten te drukken. Mogelijk worden zwemlessen duurder.

Ook de traditionele horeca heeft te kampen met de stijgende energieprijzen. Zo bedroegen de energiekosten in 2019 gemiddeld 2,5 procent van de omzet en 17 procent van het resultaat. Daarnaast hebben ondernemers te maken met de indirecte gevolgen van de hoge energieprijzen, zoals bij de inkoop van bijvoorbeeld voedingsmiddelen die eveneens in prijs zijn gestegen. Vooral zelfstandige horecaondernemers die recent zijn gestart hebben een relatief zwakke onderhandelingspositie bij brouwers en andere toeleveranciers. Tel daar de schulden die veel horecaondernemers hebben opgebouwd tijdens de coronapandemie bij op, en het wordt duidelijk dat de gestegen energieprijzen weer extra druk op de sector leggen.

Consumentenvertrouwen voorbode

Na twee jaar coronacrisis hebben veel consumenten enorme behoefte aan reizen en uitgaan. We zien dit bijvoorbeeld terug in de transactiedata van ABN AMRO. Zo besteedden gecorrigeerd voor inflatie particuliere klanten van de bank in februari 8 procent meer in restaurants en 16 procent meer in cafés dan in dezelfde maand in 2019. Aangezien het gaat om inhaalvraag en de verwachting is dat de consument in de tweede helft van het jaar het koopkrachtverlies gaat merken, ligt een afzwakking van het restaurant- en cafébezoek voor de hand.

Het lage consumentenvertrouwen van -39 in maart is een voorbode van de verwachte terugval. Uit de recente geschiedenis blijkt dat de horecaomzet meebeweegt met het consumentenvertrouwen. Tijdens de financiële crisis van 2008 bijvoorbeeld nam het vertrouwen fors af waarna de consument minder vaak en minder luxe uit eten ging. Als we deze correlatie doortrekken naar de huidige situatie waarin het consumentenvertrouwen is gedaald naar een nieuw dieptepunt, kunnen we concluderen dat het huidige groeitempo hoe dan ook zal afzwakken.

Brandstoftoeslag vliegticket

De oorlog heeft ook gevolgen voor de reisbranche. Vliegen wordt duurder door de oplopende brandstofprijzen, waardoor veel maatschappijen in de zomer een brandstoftoeslag aan de consument zullen vragen, zo berichtte De Telegraaf onlangs. Tickets kunnen wel 15 procent duurder worden. Het herstel van intercontinentaal vliegverkeer wordt hierdoor mogelijk vertraagd. Hotels en gelegenheden voor dagrecreatie die afhankelijk zijn van internationale (zakelijke) gasten, vooral actief in de regio Amsterdam, krijgen hierdoor eveneens te maken met langzamer herstel dan eerder geprognosticeerd.

ABN AMRO verwacht dat toerisme binnen Europa sneller herstelt dan naar bestemmingen verder weg. Nederlanders gaan deze zomer naar verwachting weer meer naar het buitenland op vakantie, vooral naar Zuid-Europese landen. Door de oorlog zijn Oost-Europese landen minder in trek en worden eerder geplande reizen naar die regio geannuleerd of omgeboekt. De lichte afname van het binnenlands toerisme wordt gecompenseerd door de komst van toeristen uit omringende landen, zoals Duitsland. Het aantal Duitsers dat boekingen voor het paasweekend heeft gedaan, ligt alweer op het niveau van 2019. Tijdens de coronacrisis richtten veel ondernemers zich op toeristen uit Nederland, Duitsland en België. In de zomermaanden van 2021 was dat behoorlijk succesvol. Het lijkt er op dat deze groepen ook dit jaar weer de boventoon zullen voeren in de Nederlandse hotels en vakantieparken.

Meer informatie: www.abnamro.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *