In de podcast van Richard Otten komt deze week Marco Budding aan het woord; marketingmanager bij EuroParcs (verantwoordelijk voor de rental marketing). Hij is gestart bij AICN en Droomparken en heeft inmiddels 25 jaar ervaring in de leisure markt. Het interview geeft een mooi beeld van de ambities en richting die EuroParcs de komende jaren op wil gaan.
Een bloemlezing uit de onderwerpen die aan bod komen:
De Nederlandse markt is verzadigd…
Vakantieparken hebben slagkracht (volume) nodig. EuroParcs heeft inmiddels 49 parken op de website staan om te boeken. Er zitten nog 20 parken in de pijplijn; die parken moeten nog een ontwikkeling doormaken om tot de centrale boekingswebsite worden toegelaten. En er worden nog steeds meer parken overgenomen – steeds meer buiten Nederland. De Nederlandse markt is voor EuroParcs redelijk verzadigd. We hebben hier een goede dekking over alle regio’s in het hele land. Duitsland is een duidelijke groeimarkt.
Over de groeistuipen van EuroParcs…
De sterke groei vraagt om de nodige aanpassingen binnen de bedrijfsorganisatie. Daarbij wordt gelet op de twee belangrijkste doelgroepen: de gasten op de parken en de eigenaren van de vakantiewoningen. Een belangrijk doel is om de verhuurafdeling te bouwen die zorgt voor een stabiele verhuur van de vakantiewoningen. De markt voor de verkoop van vakantiewoningen is veel grilliger en afhankelijk van de verkoopresultaten.
Over Corona…
Corona heeft nieuwe doelgroepen naar de EuroParcs parken gebracht. O.a. de mensen die een alternatief voor hun skivakanties zochten. We houden een deel van de nieuwe doelgroepen vast. Er is in de coronaperiode ook samenwerking gezocht met TUI en Corendon. Die partijen hadden veel vouchers uitstaan van afgelaste buitenlandse vakanties.
Over doelgroepen…
EuroParcs maakt geen duidelijke keuze voor één specifieke doelgroep; Voor ieder doelgroeptype wordt wel een vakantie aangeboden. In de commercial op TV komen ook meerdere doelgroepen in beeld. Bij de online marketing is het veel eenvoudiger om doelgroepen specifieker aan te spreken; de juiste boodschap aan de juiste doelgroep op het optimale moment. Met de keuze voor meerdere doelgroepen kun je ook een betere spreiding van bezetting over het jaar verkrijgen. Binnen het park worden wel ‘wijkjes’ van gelijkgestemden georganiseerd.
Er wordt ook steeds meer marketing gericht op de Europese gasten. (o.a. vanuit een kantoor in Keulen.) In Nederland wordt 70% via de eigen platformen geboekt. Op de buitenlandse markt zijn Online Travel Agencies (Ota’s) heel belangrijk en goed voor zo’n 50% van de boekingen.
Ook het onderdeel ‘camping’ wordt binnen de keten niet vergeten. EuroParcs biedt o.a. 200 glampingtenten. Campinggasten brengen een leuke dynamiek op de parken. Campinggasten doe bijvoorbeeld veel meer mee met allerlei parkactiviteiten.
Keuze voor sportsponsoring Feyenoord…
Die keuze was lastig. Eerdere marketingcampagnes van EuroParcs waren erg sterk gericht op conversie. Sponsoring van Feyenoord is meer bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten. Om de critici binnen de organisatie tegemoet te komen zijn er wel afspraken gemaakt over de meetbaarheid van de resultaten. In de eerste periode werden de campagnes vooral gericht op goodwill – later meer op conversie onder de Feyenoord supporters. In het evaluerend onderzoek wordt ook onderzocht hoe Ajax supporters aankijken tegen het merk EuroParcs – Dat blijkt geen negatief effect te hebben. “Maar we gooien geen olie op het vuur…”
Regio op de kaart zetten
“We hechten een groot belang aan een goede relatie met de regio. Zo ben ik o.a. lid van de Raad van advies van Visit Veluwe. Het belang van de regio is ook ons belang. Daar is sprake van een wisselwerking.“
De slotuitspraak van Budding gaat over de toekomst van EuroParcs: “We willen een speler van formaat worden die kan opboksen tegen de gevestigde orde.”
Beluister de hele podcast op Spotify – De podcast van Richard Otten
Of hier onder: