6 Redenen waarom jij aan de slag moet met Influencer marketing

Op dit moment zit iedereen thuis. Jij waarschijnlijk ook als je de maatregelen goed opvolgt. En wat doe je nu? Juist. Je zit op internet en leest dit artikel. Weet je nog hoe je hier bent gekomen?

Misschien heb je Pretwerk.nl standaard in je browser staan, zag je een post op social media voorbijkomen of kwam je hier vanuit de nieuwsbrief. Of wellicht zocht je naar ‘werken met influencers en bloggers voor campings en vakantieparken’. Grote kans dat je via deze weg hier bent gekomen, want dat is de kracht van goede content.

Zo ook content gemaakt door bloggers en influencers. Deze content zit misschien wel ergens verstopt op het internet, maar komt op het juiste moment naar boven, waardoor je precies vindt wat je zoekt. Juist nu ons hele leven digitaliseert is je online zichtbaarheid als bedrijf belangrijk. Ik wil je in dit blog laten zien waarom werken met social influencers een goed idee is. Want waarom zou je aan influencer marketing moeten doen als camping of vakantiepark?

Wat is influencer marketing?

In de basis is influencer marketing een vorm van marketing waarbij 1 persoon een grotere groep mensen kan bereiken en/of kan beïnvloeden. Deze bloggers of social influencers zijn actief op verschillende social media kanalen zoals Youtube, Instagram, TikTok of op hun eigen blog. Deze influencers of bloggers hebben vaak een groot aantal vaste volgers en daardoor een groot bereik, maar nog belangrijker: een betrokken community.

Werken met influencers of bloggers is natuurlijk niet nieuw. Veel partijen binnen toerisme en recreatie doen het al. Toch zien we ook veel ondernemers nog met argwaan kijken naar deze manier van marketing. Levert het wel genoeg op? En zoeken ze niet gewoon een gratis vakantie? Ik wil je in dit blog een aantal redenen geven waarom jouw camping of vakantiepark gebruik zou moeten maken van influencer marketing.

Influencers zijn populair

Uit onderzoek blijkt telkens dat mensen mond-tot-mond reclame betrouwbaarder vinden dan advertenties. Mensen hebben vertrouwen in iemand waarvan zij vinden dat het een autoriteit is. Vaak iemand die op zijn of haar onderwerp al jaren met passie en enthousiasme aan de weg timmert. Dit kan een mamablogger zijn die net haar eerste kleintje heeft en op zoek is naar een geschikte kindvriendelijke camping, maar dit kan ook een dame zijn op Youtube die telkens op zoek is naar luxe reizen en geïnteresseerd is in glampingaccommodaties op jouw park. Een advertentie, zelfs online en met een goede ‘target’, is nog altijd onpersoonlijker dan een echt persoon die vanuit zijn of haar ervaring spreekt.

De kracht van native content

Ook blijkt dat steeds meer mensen een Adblocker aan hebben staan op hun computer. Hierdoor worden advertenties niet meer getoond en zullen jouw advertenties dus minder snel bij de gewenste doelgroep aankomen. De blog van de mamablogger wordt gezien als ‘native content’ en komt gewoon terug in de organische zoekresultaten. En door het artikel te delen op social media komt het artikel direct bij een community terecht die dichtbij de blogger of influencer staat. Zo weet je zeker dat de content gelezen wordt door potentiële gasten.

Nieuwe doelgroepen bereiken

Influencer marketing is allang geen nieuwkomer meer en er zijn dan ook bloggers, Youtubers en vloggers in alle soorten en maten. Het is van te voren dus belangrijk om te bepalen welke doelgroep je met deze vorm van marketing wilt bereiken. Wil je een nieuwe doelgroep bereiken, bijvoorbeeld mensen die normaal gesproken naar luxe hotels gaan? Misschien moet je dan een bekende mamablogger of vlogger uitnodigen op je park om te laten zien dat glamping in een safaritent ook op en top luxe is. Samen met de door jou gekozen influencer of samen met het bureau waarmee je werkt, bedenk je een goede strategie en interessante tekst voor deze doelgroep.

Langdurige samenwerking voor langdurig profijt

Probeer altijd te gaan voor een lange termijn samenwerking. Iedereen kan eenmalig een leuk stukje schrijven of een persreis maken, maar door langer samen te werken versterk je elkaar. Dit is uiteindelijk goed voor de influencers en voor jullie als park. Kies dus als bedrijf een influencer die bij jou past, die authentiek is en die naast betaalde content, ook zelf nog content plaatst. Kortom: zoek iemand die echt met zijn of haar passie bezig is. Wellicht kan je hem of haar ook nog op andere momenten inschakelen.

Go micro

Als je dan de keuze hebt gemaakt om met influencers te werken, wil je natuurlijk een groot bereik. Misschien heb je de naam Enzo Knol gehoord en denk je: dan moeten we die maar eens uitnodigen. Uiteraard is dit goed, maar neem wel mee dat je hiervoor veel geld betaalt en dat je bericht ondersneeuwt. Het is daarom aan te bevelen om met datzelfde budget meerdere micro-influencers in te zetten. Micro-influencers hebben vaak meer interactie met hun achterban en een betere engagement op hun berichten. (foto onder: Tikva van blog Gezin op Reis)

bl

Meten = weten

Het grote voordeel van werken met influencers en bloggers is dat resultaten goed te meten zijn. Stel van tevoren duidelijk de doelen vast. Ga je voor bereik en zichtbaarheid of wil je meer volgers op je eigen social media kanalen? Eigenlijk zijn via alle kanalen (Facebook, Instagram, Youtube of Analytics) de resultaten goed in kaart te brengen. Debrief dus ook duidelijk met je agency of met de influencer zelf. Zorg er ook voor dat je jouw budget goed begroot. Wil je het inzetten voor directe conversie voor dit seizoen? Of zet je het daarnaast ook in voor branding?

Ga je starten?

Zo. Je weet nu iets meer over deze vorm van marketing. Een vorm die wellicht veel voor je kan betekenen als je deze goed inzet. Je startvraag is altijd: wat is je doel? En als je dit hebt geïnitieerd is het slim om op zoek te gaan naar de juiste bloggers en influencers. Dit kan je natuurlijk zelf doen door goed Instagram en Youtube af te struinen, maar je kan ook een bureau inschakelen die dit voor je regelt. Zorg ervoor dat je ook je eigen betaalde campagnes aan laat sluiten op de inzet van influencers. Als je het goed uitwerkt en onderdeel laat zijn van je totale campagne kan het je boodschap erg versterken.

Rekening houden met nieuwe regels

Sinds november vorig jaar zijn de regels omtrent reclame maken in bijvoorbeeld video’s op Youtube aangescherpt. Sinds 1 november is de nieuwe mediawet ingegaan waarbij sluikreclame strenger kan worden aangepakt. Hierbij worden grotere Youtubers gelijk gesteld aan televisie en mogen ze bijvoorbeeld niet zomaar meer zeggen dat een product of dienst ‘fantastisch’ is. De Stichting Reclame Code beoordeelt of adverteerders en influencers zich aan de regels houden, maar doet alleen uitspraken als er klachten binnenkomen. Adverteerders (en dus ook campings en vakantieparken als opdrachtgever) die keer op keer de fout in gaan, kunnen uiteindelijk van de Autoriteit Consument en Markt een boete krijgen. Wij van Blogs4Travel volgen deze informatie natuurlijk op de voet en kunnen hierin ook adviseren.

Influencer marketing is professioneel

Helaas, deze vorm van werken met influencers is niet meer gratis. Natuurlijk kan je een beginnende blogger nog wel paaien met een gratis vakantie, maar als je met de grote influencers en bloggers wilt werken, neem ze dan serieus. Sommigen zitten al meer dan 10 jaar in het vak en zijn uitgegroeid tot echte autoriteiten. Ze hebben er een fulltime baan of bedrijf van gemaakt en kunnen niet leven van alleen gratis vakanties. In die zin moet je niet alleen kijken naar wat het je kost, maar ook wat het je oplevert.

Neemt overigens niet weg dat een blogger of influencer altijd met je mee wil denken in wat mogelijk is, ook als je een klein budget hebt. Als de klik er is en de boodschap elkaar versterkt, is er veel mogelijk.

Waar wacht je nog op?

Denk je nu nog steeds: waarom zou ik dit jaar beginnen met influencer marketing? Gasten komen dit jaar vanzelf en de vraag is groter dan het aanbod. Denk dan ook eens na over de lange termijn. Over een tijd zullen weer meer mensen naar het buitenland op vakantie gaan. Tegen die tijd komt het er toch op neer wie het beste online te vinden is. Je kunt je hier al dit seizoen op voorbereiden door goede partnerships met influencers op te zetten en langdurige samenwerkingen aan te gaan.


met dank aan (auteur):

Richard Otten is eigenaar van Blogs4Travel. Hij helpt bedrijven binnen de toerisme- en recreatiebranche aan een goede marketingstrategie en betere zichtbaarheid. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Stuur hem dan gerust een bericht via LinkedIn of richard@blogs4travel.nl.

Een overzicht van externe bloggers waarmee Blogs4travel samenwerkt vind je op: https://www.blogs4travel.nl/externe-bloggers/.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *