Op dag twee van de European Attraction Show (EAS) werd gesproken over verblijfsaccommodatie bij attractieparken. De impact van deze beslissing wordt nogal eens onderschat. De onderneming moet nu ook nadenken over te tijdsbesteding van de gasten buiten de openingstijden van het park. En welke accommodatievorm past het best?
Yael Coifman van Leisure Development Partners presenteerde resultaten van een eigen onderzoek. De meeste parken zijn niet jaarrond open. Dus hoe vul je de accommodatie als het park gesloten is? Veel parken bieden gratis toeging tot het park, binnen een arrangement. Maar willen de bezoekers wel twee dagen het park in? Wat zijn de alternatieven? Als we Olivier Garailalde van Compagnie des Alpes vragen of een samenwerking met ‘de concurrent’ mogelijk is om de tweede dag te vullen, dan gaan zijn nekharen overeind staan. Een arrangement met Disneyland en Parc Asterix behoort voorlopig niet tot de opties. Overigens zijn er niet alleen omzetmotieven om te kiezen voor accommodaties. De uitbreiding biedt ook kansen om de totaalbeleving een impuls te geven.
Wie overweegt om met een accommodatie te beginnen neemt als startpunt een onderzoek onder de eigen gasten: Wie zijn dat?; Wat hebben ze te besteden; Welke beleving zoeken ze? Ook de keuze voor een beheersvorm is ingrijpend: doe je alles zelf of besteed je de exploitatie uit? Uit de praktijk van Coifman blijkt dat meer dan 50% van de parken, na een vooronderzoek, uitkomt op een andere accommodatie dan een hotel. Bungalows, maar ook meer exotische accommodatievormen, passen vaak goed bij de parken en het publiek dat daar op af komt.
Expansie
Centraal in het betoog van Coifman stond het thema ‘Extend’; wie aan de slag gaat met accommodaties, houdt rekening met productverbreding op heel veel verschillende vlakken. Dat kan extra omzet en winst opleveren; maar het begint vooral met veel werk in de voorbereiding, planning en uitvoering. Categorieen binnen de Expansie zijn:
- – Vergroot je markt geografisch. Door verblijf aan te bieden wordt je ook aantrekkelijk voor verder gelegen gebieden.
- – Verleng het verblijf. Met andere activiteiten?
- – Verleng je seizoen. Naast de vakantieperiodes, ook congressen voor de zakelijke markt of nieuwe doelgroepen zoeken
- – Verhoog de bestedingen. Zorg dat de bestedingen binnen het bedrijf worden vergroot, uitbreiding F&B, tweede dag parkbezoek,
- – Vergroot de beleving van het thema; door thematisering ook in de accommodatie door te voeren; bijzondere activiteiten te organiseren (jungle bbq), ook retail speelt een rol in de themabeleving.
Wie een inspirerend praktijkvoorbeeld wil bekijken: Zoo de la Fleche heeft een kleinschalig project opgezet met enkele lodges waar de bezoeker dicht op de dieren leeft. Het is een high-end aanbod, waar de gasten € 400,- per nacht voor betalen (2 p.). De weekenden in 2014 zijn al helemaal volgeboekt. Uitbreiding van het concept staat in de steigers.
Meer informatie:
Leisure Development Partners
Zoo de la Fleche