Opmars van de buitenlandse toerist in de verblijfsrecreatie

“Het aantal buitenlandse gasten dat Nederland bezoekt is de afgelopen jaren verder toegenomen. De uitdaging voor de verblijfsrecreatieve sector, is om het juiste aanbod, voor de juiste doelgroep op het juiste moment en tegen de juiste prijs te bieden. Dat is de basis van een onderzoek door de ING bank naar kansen in de verblijfsrecreatie.” dat schrijf Jan van der Doelen, sectormanager leisure bij de I/ng in het voorwoord van het rapport “OPmars buitenlandse gast zet door.”

Tulip Inn Eindhoven Airport
Tulip Inn Eindhoven Airport

Nederland wordt steeds populairder bij buitenlandse toeristen. De afgelopen 10 jaar is het aantal overnachtingen met 25% gestegen tot 31,5 miljoen en er is ruimte voor verdere groei. Tussen accommodatie-aanbieders neemt de concurrentie toe, bijvoorbeeld omdat nieuwe hotelketens en online-aanbieders hun opwachting maken. Bestaande bedrijven staan voor strategische keuzes en merken dat online vindbaarheid essentieel is om van de opmars van de buitenlandse gast te profiteren.

Strategische keuzes zijn noodzakelijk
Nieuwe partijen zorgen dat het bedrijfsmodel van accommodatie-aanbieders op de schop gaat. Waar eerder boekingssites de marktverhoudingen kantelden zorgen platforms als Airbnb momenteel voor veel opschudding. Ondernemers staan voor keuzes; hoe zich te onderscheiden ten opzichte van het steeds grotere aanbod en hoe dit aanbod bij de (buitenlandse) gast aan de man te brengen. Dit kan door te excelleren en investeren in boekingen via eigen kanalen, zoals de website, waarbij online vindbaarheid een must is. Als boekingen vooral via derden lopen worden de eigen inspanning en kosten weliswaar beperkt maar neemt de regie over het contact met de klant echter ook af.

Weten wat de gast wil
Beschikking hebben over de relevante informatie van de gast is van grote waarde voor ondernemers die in hun aanbod de gast nog meer centraal willen stellen. Die kennis is in veel gevallen de sleutel om de binding met de gast voor én na een verblijf te versterken. Jan van der Doelen ING Sectormanager Leisure: “Het draait om het weten te vinden van de gast, die te begrijpen en in eigen taal van dienst te kunnen zijn. Succesvolle bedrijven slagen erin op die manier door het jaar heen een optimale bezetting te realiseren waarbij de binnenlandse en buitenlandse gast elkaar ook kunnen aanvullen”.

ontwikkeling buitenladse toeristenGroei wordt ongelijk verdeeld
Lang niet ieder toeristengebied weet in dezelfde mate te profiteren van de toegenomen interesse bij buitenlandse gasten. Amsterdam geniet wereldwijd bekendheid en werkt als een magneet op internationale toeristen. De helft van alle buitenlandse hotelovernachtingen vindt daardoor in de hoofdstad plaats. Accommodaties in Zeeland, Drenthe en Noord-Brabant hebben sinds 1998 relatief het meest geprofiteerd van de toename van buitenlandse gasten (zie figuur). Dit komt vooral omdat Belgische gasten hier tijdens de vakantieperiodes veel meer nachten doorbrengen dan in het verleden.

Meer informatie: www.ing.nl (pdf met uitgebreider rapport aan rechterzijde pagina)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *