Nederlanders besteedden in de afgelopen drie jaar gemiddeld ruim 1 miljard per jaar bij grotere attractieparken en dierentuinen. Het bestedingspatroon bij attractieparken ligt daarbij hoger dan bij dierentuinen. Dat blijkt uit een panelonderzoek door Multiscope. Het voordeel van een panelonderzoek is dat de cijfers niet worden beïnvloed door de het management van de attracties. Je zou de cijfers ook uit het jaarverslag van een attractie kunnen halen. Soms biedt dat zelfs méér duidelijkheid.

Volwassen Nederlanders besteden gemiddeld € 81 per bezoek aan een attractiepark of dierentuin. Dit bedrag omvat de volledige besteding van het gezelschap, inclusief tickets, eten en parkeren. Toverland kent het hoogste bestedingspatroon, met en gemiddelde besteding (per gezelschap) van € 116 per bezoek. Daarmee blijven ze Duinrell (€ 114) en Efteling (€ 113) voor.
Jongvolwassenen geven het minste uit
Bezoekers tussen de 18 en 34 jaar besteden gemiddeld € 56 per bezoek aan een attractiepark of dierentuin. Daarmee geven ze gemiddeld minder uit dan oudere leeftijdsgroepen. Nederlanders tussen de 35 en 49 jaar geven € 72 uit en 50-plussers € 87.

Waarom is de besteding bij Artis zo laag?
De gemiddelde uitgaven zijn aanzienlijk hoger bij attractieparken dan bij dierentuinen. Bij attractieparken ligt de gemiddelde besteding op € 99, terwijl dit bij dierentuinen € 72 is. Dierentuin Artis vinden we helemaal onderaan dit lijstje met een gemiddelde besteding van € 52.
De reden voor dit relatief lage bedrag bij Artis is uit het onderzoek van Multiscope lastig te achterhalen. Zij hebben alleen gevraagd naar het totaalbedrag aan uitgaven. Wel constateren zij dat in hun panel zo’n 12% gebruik maakte van een abonnement.
Een aanvullende blik op het jaarverslag is dan weer handig om meer inzichten te krijgen. Daaruit blijkt o.a. dat de gepubliceerde ticketprijs op de website van € 29,50 lang niet altijd wordt betaald (gemiddelde opbrengst uit tickets is € 14,50 per persoon – die met een ticket naar binnen komt). Maar bij de abonnementhouder (leden) ligt de entreeprijs per bezoek altijd nog op € 13,48 per persoon. In het jaarverslag rekent men de abonnementhouders tot 27% van het totale aantal bezoeken. Artis kent ook een relatief groot aantal internationale bezoekers, die in het Multiscope onderzoek niet zijn meegenomen. Zij komen vaak niet in aanmerking voor kortingen en kennen gemiddeld een wat hoger bestedingspatroon.
Recent werden ook de bezoekcijfers van dierenparken geanalyseerd door Ginder en zij constateren o.a. dat Artis ook twee onderdelen heeft (Micropia en Groote Museum) waarvoor de Museumkaart kan worden gebruikt. Ook kent de gemeente jaarlijks een campagne met de Stadspas waarbij mensen met een laag inkomen een keer gratis naar binnen mogen. Gegevens over uitgaven in de horeca staan niet in het jaarverslag van Artis. Dat onderdeel is immers uitbesteed.
Over het onderzoek
Multiscope presenteerde de resultaten in de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. In het onderzoek zijn 4.112 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Welke onderzoekscijfers zijn voor jou, als recreatiebedrijf, het meest interessant om te vergelijken? Kies je voor een panelonderzoek dat cijfers onafhankelijk publiceert. (waarin o.a. buitenlandse bezoekers niet zijn meegenomen) Of vertrouw je liever op de cijfers uit de jaarverslagen? (minder onafhankelijk en niet altijd even goed vergelijkbaar) Een mix is natuurlijk ook mogelijk. Geef jou mening onder dit artikel.