De seizoengecorrigeerde omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2023 met 5,5 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. In het tweede kwartaal van 2023 hebben Nederlandse hotels 6,7 procent meer omgezet dan in het kwartaal daarvoor. Daarmee groeide deze deelsector, net als vorig kwartaal, het hardst van alle horeca-branches. Dat blijkt uit cijfers van het CBS
De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder vakantieparken, groeide in het tweede kwartaal met 2,4 procent. In het eerste kwartaal van 2023 was deze omzet ook al met 2,2% gestegen. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) van alle logiesverstrekkers steeg in het tweede kwartaal met 5,8 procent. (1,2% in het eerste kwartaal)
Omzet hotels ruim 18 procent hoger dan jaar eerder
In het tweede kwartaal van 2023 was de omzet van de horeca 10,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2022. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca elk kwartaal (fors) hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.
Hotels boekten in het tweede kwartaal met ruim 18 procent de grootste omzetstijging van alle horecabranches. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 6,1 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2022.
Vertrouwen horecaondernemers verbetert
Van alle bedrijfstakken (exclusief nuts- en financiële bedrijven) in Nederland is het ondernemersvertrouwen van de horeca (w.o. ook verblijfsrecreatie) het sterkst gestegen aan het begin van het tweede kwartaal 2023. Horecaondernemers zijn dit kwartaal veel positiever gestemd over de verwachte omzet. Ook zijn horecaondernemers minder negatief over de ontwikkeling van het economisch klimaat dan begin dit jaar.
Bron en meer informatie: www.cbs.nl