Leerzaam praktijkspel wint Horeca Innovatie Award

Met het bordspel Gastologie wint Sok Organiseert uit Nijmegen de Horecava Innovation Award 2014. Mensen die (gaan) werken in de horeca kunnen hiermee spelenderwijs hun kennisniveau verhogen op het gebied van gastvrijheid. Volgens de jury biedt het bordspel horecabedrijven een unieke kans om zich, juist in deze tijd, positief te onderscheiden op gastvrijheid.

Sok Organiseert won eveneens in de categorie Equipment & Services. Behalve de Award ontving de winnaar ook een cheque voor marketing- en communicatie-ondersteuning door Pitch communicatie & PR in Amsterdam.

Gastologie, het bordspel voor o.a. horeca medewerkers from Ton Gerritsen on Vimeo.

Categoriewinnaars
De jury wees tevens winnaars aan in de overige drie categorieën van de wedstrijd.
Bij Food & Beverage ging de Award naar de Flammkuchen, op de markt gebracht door Flammkuchen Nederland uit Rotterdam. Deze flinterdunne hartige plaatkoek, vormt een creatief alternatief voor de pizza. Snel te bereiden, leent zich voor eigen invulling en meerdere eetmomenten.
NBMI-Medialine uit Deurne zegevierde bij Interior & Design met de PhoneBOB. Een fraai vormgegeven oplaadstation voor mobiele telefoons en tablets voor aan tafel. Een extra service voor de gast.
De prijs bij Concepts & Co-creation ging naar Ecodish Greenovations uit Oldenzaal met de sprekende wereldprimeur ‘Ecodish’. Een vaatwasmiddel, 100% veilig voor mens & dier, dat gebaseerd is op innovatieve, duurzame hybride technologie.

Karel de Vos Award
De jury reikte voor de tweede keer de Karel de Vos Award uit. Deze bijzondere prijs gaat naar de meest gastgerichte innovatie, die de horecaondernemer ondersteunt in zijn bedrijfsvoering en wordt geproduceerd met respect voor mens, dier en planeet. Hij werd in ontvangst genomen door Kromkommer, een initiatief dat op originele wijze aandacht vraagt voor een belangrijk maatschappelijk issue: voedselverspilling. Kromkommer probeert ‘gekke groenten’ weer op het bord te krijgen.

Publieksprijs
Het publiek mag ook een stem uitbrengen op haar favoriete innovatie. Dit kan via de website of op de beursvloer tijdens de Horecava, tot en met donderdag 16 januari 14.00 uur. De publiekswinnaar wordt op deze laatste beursdag, om 18.00 uur bekendgemaakt via www.horecava.nl.

Ruim 118 inzendingen
De onafhankelijke jury, bestaande uit ondernemers, chef-koks, vakspecialisten en –journalisten, beoordeelde voor deze 14e editie ruim 118 inzendingen. De 16 uitverkoren innovaties zijn te bewonderen op de themawereld INNOVEER! tijdens de Horecava.

Voor deze editie konden producten aangemeld worden die na 1 januari 2013 in Nederland op de horecamarkt verschenen. De Horecava wil met de prijs het innovatieve karakter van de beurs onderstrepen en fabrikanten & leveranciers stimuleren de horeca te blijven voorzien van innovatieve producten.

Horecava Innovation Award 2014: de winnaars

Overall en Equipment & Services: Gastologie bordspel, Sok Organiseert, Nijmegen.
Gastologie is een bordspel dat is ontwikkeld door studenten van de Cas Spijkers Academie Twente, onder leiding van gastvrijheiddeskundige Jeannine Sok. Spelenderwijs krijg je bruikbare tips om je eigen gastvrijheid te herkennen en verder te optimaliseren. Jury: “Het Gastologie bordspel is een laagdrempelige en ludieke trainings- en motivatie tool waarmee mensen die (gaan) werken in de horeca, spelenderwijs hun kennisniveau vergroten en samen invulling geven aan het begrip gastvrijheid. Het spelelement verhoogt het respect voor elkaars werk en versterkt het ‘wij gevoel’. Dit kan bijdragen aan (nog) betere service en een verhoging van de gastvrijheidbeleving bij de gast.”
Contactpersoon:Jeannine Sok, 06-14910743, www.gastologie.nl

Food & Beverage: Flammkuchen, Flammkuchen Nederland, Rotterdam
Knapperige Elzasser plaatkoek met de toegankelijkheid van een pizza en het rendement van een pannenkoek. Dunne afbakbodems, gemaakt van biologisch geteelde tarwe, worden diepgevroren aangeleverd. Het concept wordt ondersteund met blankhouten presentatieplanken, ingrediënten, rolmessen, ovens, etc. Jury: “De authentieke uitstraling speelt in op de retro-trend. Smakelijk alternatief voor pizza en pannenkoek geschikt voor meerdere eetmomenten. Ideaal sharing gerecht en snel te bereiden. Mogelijkheden om er een eigen touch aan te geven, van basic tot zeer culinair. Ook geschikt voor restverwerking, makkelijk inpasbaar in kleine keukens zonder gekwalificeerde kok en goede rendementskansen voor de ondernemer.”
Contactpersoon: A.Q.J.Klein, 06-34737883, alex@flammkuchen.nl, www.flammkuchen.nl

Interior & Design: PhoneBob, NBMI-Medialine, Deurne
Oplaadstation voor mobiele telefoons en tablets, voor tien tot maximaal twintig stuks. Bedoeld als service aan gasten. Gast die zijn smartphone of tablet tijdens een etentje wil opladen krijgt een kleine oplaadunit voor op tafel. Gebruiker hoeft zich geen zorgen te maken over de batterijstatus van zijn telefoon en verlaat de horecagelegenheid met een volle telefoon. Jury: “Mooi compact design met hoge attentiewaarde. Ondernemer plaatst de PhoneBOB in het zicht van de gasten en is gastvriendelijk. Gasten blijver langer in de zaak als ze hun smartphone of tablet kunnen opladen; PhoneBOB is zo omzetverhogend. Niet diefstalgevoelig, want men heeft er zonder oplader niets aan.”
Contactpersoon: Ad van Someren, 06-51958081, ad@nbmi.nl, www.medialine.tv

Concepts & Co-Creation Ecodish, Ecodish Greenovations, Oldenzaal
Machinaal vaatwasmiddel en vrij van schadelijke stoffen. 100% veilig voor milieu, mens en dier. 85% reductie van de afvalstroom, 20 – 40% productbesparing door doceerapparatuur. Geen slijtage door chemische inwerking op glas, porselein etc., machines, pompen en afvoeren. Jury: “Een bijzonder tot de verbeelding sprekende wereldprimeur: een vaatwasmiddel,100% veilig voor mens & dier, gebaseerd op innovatieve, duurzame hybride technologie. Vooral de voorziene milieubesparingen (140 miljard liter schoon drinkwater dat jaarlijks wordt vervuild met zware chemicaliën uit de professionele vaatwasmiddelen, terug brengen tot 0 liter) doet tot nominatie besluiten.”
Contactpersoon: Marcel in het Veld, 0541-570700, marcel@savon.nl, www.savon.nl

Karel de Vos Award: Kromkommer, Kromkommer BV, Rotterdam
Kromkommer gaat voedselverspilling tegen door ‘gekke groenten’ weer op het bord te krijgen. Dat zijn groenten die vanwege hun looks worden weggegooid , terwijl met de smaak niks mis is. De groep werkt samen met telers, producenten, groothandels, restaurants en retail om deze groenten bij de consument te krijgen. Ook maakt Kromkommer producten van ‘gekke’ groenten, zoals jam, chutney, soep, etc. Jury: “Dit initiatief trekt onze aandacht, omdat het inspeelt op een van de grote uitdagingen van deze tijd: voedselverspilling. Kromkommer pakt dit probleem aan door een goede bestemming te vinden voor afwijkende groenten. Ook het feit dat er ketenbreed wordt samengewerkt (co-creatie!) kan op sympathie van de jury rekenen.”
Contactpersoon: Lisanne van Zwol, 06-41807417, lisanne@kromkommer.com, www.kromkommer.com

Bekijk de innovaties zelf op de Horecava, van 13 t/m 16 januari, RAI Amsterdam

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *