In aanloop naar de ANWB Outdoor en Kampeerdagen die komend weekend plaatsvinden in recreatiegebied Ouderkerk aan de Amstel blikt Ed Lodewijks, hoofdredacteur van Kampeer en Caravan Kampioen van de ANWB, vooruit naar de trends voor komend seizoen. “Kamperen blijft populair voor veel Nederlanders. Er is een toenemende vraag naar luxe en comfort, duurzaamheid en nieuwe opvallende accommodaties”.
Een kampeervakantie is deze zomer favoriet voor circa 3,3 miljoen Nederlanders. De ANWB verwacht dat er naar schatting 2,3 miljoen vakantiegangers kiezen voor een kampeervakantie in het buitenland. Dat is iets minder dan vorig jaar (2,4 miljoen). Kampeerders beslissen steeds later. Populaire kampeerbestemmingen zijn: Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Kroatië.
Voor kamperen in eigen land kiezen iets minder dan 1 miljoen Nederlanders, dat is ongeveer gelijk aan vorig jaar. Uiteraard zal het weer een grote rol spelen: bij goed weer zullen de kampeerders die nog niet geboekt hebben eerder hun vakantie in Nederland doorbrengen dan op een camping in het buitenland.
De kampeerder kijkt bij het plannen van zijn vakantie nog steeds de kat uit de boom. Blijkbaar weten Nederlanders steeds meer dat op veel campings ook in het hoogseizoen nog wel een plaats te vinden is en gaat op de bonnefooi. Daarbij zal het wereldkampioenschap voetbal niet meehelpen in het vroeg besluiten over de vakantie.
De kampeerder kan verblijven in safarihutten en chaletjes. „Met de luxe van thuis, maar wel het campinggevoel van vers gras en een veilige omgeving voor de kinderen die het er erg naar hun zin hebben” zegt Ed Lodewijks. De kampeerder anno 2014 houdt van luxe en comfort: een wijntje drinken voor je tent, toegang tot snel, veilig en gratis Wi-Fi op de kampeerplek , luxe zwembaden en lekker eten in het restaurant. Veel campings investeren dan ook in nieuwe luxe voorzieningen, met nieuwe wellnessfaciliteiten, nieuw en luxe sanitair, terrassen en restaurants.
Op camping Kennemer Duincamping Geversduin in Castricum is een ander opvallend initiatief. Deze camping biedt een verblijf in een groentehuisjes aan met een moestuin erbij en waarin je zelf kunt tuinieren, oogsten en koken met de groenten en kruiden die aan de wanden en in de moestuin rondom de huisjes groeien. Niet alleen voor de bewoners maar ook voor alle campinggasten én de Voedselbank IJmond Noord. Er wordt samen gewerkt met lokale organisaties en bedrijven. Deze innovatie won dit jaar de KCK/ANWB Innovatieaward. ‘Een inspirerend en sociaal initiatief dichtbij de natuur’, zegt Lodewijks.
Steeds meer ondernemers zijn actief op het gebied van duurzaam ondernemen. Bijvoorbeeld campings die bewust omgaan met energie en waterverbruik zoals camping Jesolo International in Italië en de Nederlandse campings Papillon in Denekamp en De Paal in Bergeijk. Een goed voorbeeld van een camping die al jaren heel actief is voor goede doelen is Camping de Beerze Bulten in Beerze. ‘Laat kinderen kind zijn’ is de slogan van de nieuwe Bultje Foundation. Met als gezicht campingmascotte en kindervriend Bultje. Campinggasten kunnen zelf goede doelen aandragen bij de foundation.
De ANWB Outdoor en Kampeerdagen op zaterdag 12 en zondag 13 april 2014 in recreatiegebied Ouderkerkerplas in Ouderkerk a/d Amstel zijn de traditionele start van het kampeerseizoen. Kampeerliefhebbers maken dit jaar een reis door drie werelden: Outdoor, Kamperen en Fietsen. Het evenement is voor een dagje uit voor het hele gezin en biedt een compleet overzicht van alles wat met kamperen te maken heeft.
Kijk op www.anwb.nl/kampeerdagen voor meer informatie.