Internationaal gezelschap bouwde tentoonstellingen Scheepvaartmuseum

Sinds deze week is het verbouwde en vernieuwde Scheepvaartmuseum weer geopend. Er zijn maar liefst 13 nieuwe deeltentoonstellingen ingericht waarvoor ontwerpers uit heel Europa werden ingeschakeld.

Een overzicht van de tentoonstellingbouwers:

  • Atelier Bruckner uit Stuttgart heeft alle 7 object gerichte tentoonstellingen gemaakt.
  • Zie je in de Gouden Eeuw en Haven 24/7 zijn gemaakt door Event Communications uit Engeland
  • Het Verhaal van de walvis is gemaakt door Haley Sharpe uit Engeland
  • Matje & Roosje en circus zee is gemaakt door Dutch Igloo
  • De Zeereis is gemaakt door de combinatie van Tinker, Hypos en Met Studio uit Engeland

De introductie op de persdag door Ratatouille TV:

Gebruik van nieuwe media

Het vernieuwde museum heeft ook meteen de kansen van internet benut. Via een viral campagne ‘No Facebook without the Dutch’ werden Facebookgebruikers nieuwsgierig gemaakt naar het museum.

 

Total Active Media maakte het mogelijk voor de bezoeker om zelf van tevoren op internet een expositie samen te stellen de E-xpo, die in het museum, op een megascherm, wordt getoond.

Case E-xpo

De eerste creatieve concepten zijn al zichtbaar

De ontstaansgeschiedenis
In 2009 vroeg de Stichting Nederlands Scheepvaartmuseum Total Active Media om een nieuwe website die op innovatieve en interactieve wijze haar collectie bij een breed publiek onder de aandacht brengt. De livegang vindt tegelijk plaats met de opening in oktober 2011 van het compleet vernieuwde Scheepvaartmuseum, dat tot de top-5 attracties van Amsterdam behoort. Men legt de lat hoog: een verdubbeling van het aantal bezoekers en een veelvoud daarvan op de nieuwe site.

De uitdaging
Total Active Media wilde verder gaan: niet één ‘ride’ maar iedereen z’n eigen ‘ride’ laten ontwerpen. Niet één virtueel museum, maar oneindig veel virtuele musea. Om zo een beleving te creëren die ‘duurzaam’ attractief blijft en die het in de 17e eeuw verankerde Scheepvaartmuseum definitief in de 21e eeuw plaatst.

Het concept
MijnScheepvaartmuseum: een online 3D-versie van het museum op basis van de objecten in het depot. Bezoekers kunnen deze objecten zich toe-eigenen en verbijzonderen door er een eigen verhaal mee te vertellen. Hun interpretatie (lees: fantasie) en de feitelijke objectbeschrijving monden tezamen uit in een virtuele ‘Panorama Mesdag’, zijnde een representatie van hun beleving. Resultaat: oneindig veel ‘MijnScheepvaart’-werelden, persoonlijk verteld door mensen die zo ambassadeur worden van het Scheepvaartmuseum. Via social media delen ze hun kijkdoos met vrienden, of ze tonen ze ‘m op het digi-schoolbord of in de Megagrote Kijkdoos van 10 x 2 meter (400 inch) aan het Kattenburgerplein. Resultaat: gratis word of mouth, zowel offline als online.

Meer informatie:
www.scheepvaartmuseum.nl
www.totalactivemedia.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *