Mijn broertje vraag zich al weken af waarom we niet gewoon de stad in kunnen gaan en perse tot deze periode moeten wachten. Met vriendinnen plannen we nog voor het einde van het jaar een datum om met zijn allen een dag te gaan shoppen. Kortom, met grote rode letters wordt het overal weer aangekondigd; De sale is weer begonnen! Maar wat is toch zo bijzonder aan die sale?
Geheugensteuntje voor de uitverkoop
Dat mijn broertje niet snapte waar we op aan het wachten waren, is niet zo vreemd. Uit onderzoek van Batavia Stad Fashion Outlet* is gebleken dat slechts 17% van de Nederlandse mannen weet wanneer de uitverkoop precies van start gaat. Nederlandse vrouwen zijn beter op de hoogte, ruim een kwart van de vrouwen heeft geen geheugensteuntje nodig om te weten wanneer de uitverkoop begint.
Intens gelukkig
Waarom al die vriendinnen in hun agenda nog een shopdag plannen is na het lezen van de uitkomsten van dit onderzoek heel logisch; we worden intens gelukkig van shoppen met flinke korting! Een meerderheid van de Nederlandse vrouwen (51%) beoordelen de aankoop van een nieuw kledingstuk met een flinke korting met een 9+. Het blijvend succes van outlet centra in de vrijetijdsbranche is daarom niet verwonderlijk, want wie wil er nu niet elke keer dat geluksgevoel hebben? Een grote groep Nederlanders (44%) bezoekt 1 tot 2 keer per jaar een fashion outlet.
Uitverkoop in de branche
In de dagrecreatieparken kennen we geen periode waarin een bepaalde sale aanwezig is. In sommige parken wordt aan het eind van het hoogseizoen een uitverkoop gehouden om van alle winkeldochters (slecht lopende producten) af te komen, zodat er ruimte ontstaat in het assortiment voor het jaar daarop. Hierbij is het interessant om te weten dat 23% van de Nederlanders de eerste uitverkoopsignalen krijgt door nieuwsbrieven. Als je besluit in de souvenirwinkel iets met uitverkoop te doen, laat het in de nieuwsbrief aan je abonnementhouders weten.
Ga je over tot aankoop?
Er is ook onderzocht voor welke percentage aan korting we het meest gevoelig zijn. Een kwart van de Nederlandse shoppers gaat bij een kortingspercentage tussen de 20-30% al over tot aankoop van een artikel dat bij de gangbare prijs boven budget was. Het zijn vooral de mannen (38%) die gevoelig zijn voor een korting tot 30%. De vrouwen wachten liever nog tot het meer is afgeprijsd. Het grootste succes zal je hebben met een korting tussen de 40-50% korting, 30% van de Nederlanders koopt dan het artikel.
Eerlijk zijn we niet
Als laatst nice to know; dat vrouwen een stuk openen zijn over de aanschaf van een product met korting. 46% van de vrouwen, tegenover 29% van de mannen, zegt gewoon waar en hoe het item gekocht is. De meeste mannen (42%) laten in het midden waar en hoeveel geld zij aan het item hebben besteed. Van alle shoppers zegt slechts 23% dat zij een item hebben geshopt in de sale als daar specifiek naar gevraagd wordt.
Ik maak er nooit een geheim van dat ik tijdens de uitverkoop er een sport van maak om tussen die stappels en rekken, dat ene item te vinden. Het geluk ligt tijdens de uitverkoop al klaar voor je in de winkel. Niemand die mij dat geluksgevoel afneemt!
Link: Batavia Stad Fashion Outlet
Ruby Kramer
PanterKist
___________________________________________________________________________
“De tijd van winkeltje spelen is voorbij!” Het is tijd om geld te verdienen met de bekende souvenir. De consument is kritischer dan ooit en beleving is een belangrijk aspect binnen de dagrecreatie. Om een bezoeker een complete beleving te geven moet de retail in orde zijn. De meeste bezoekers sluiten hun ‘dagje uit’ tenslotte af in de winkel en kopen letterlijk een herinnering voor het leven.
PanterKist is een retail en merchandise adviesbureau en helpt bedrijven in de vrijetijd met het bepalen van een juist retail beleid. Kijk op panterkist.nl wat PanterKist voor u kan betekenen.
Volg Ruby Kramer op twitter en connect op LinkedIn
Volg PanterKist op twitter en sluit aan op Facebook
PanterKist
___________________________________________________________________________
*Toelichting op onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Batavia Stad Fashion Outlet onder 1006 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is representatief op zowel geslacht als leeftijd en is uitgevoerd door Mediaxplain Research.