Bloggers beïnvloeden de vakantiebeslissing in de oriëntatiefase

De Duitse reisgigant TUI ziet in dat bloggers een belangrijke rol vervullen in het beslisproces van de vakantieganger. De invloed van reisbloggers is vooral in de eerste fase van het beslisproces; de inspiratiefase, van belang. Dit jaar nam TUI voor het eerst ook bloggers mee naar de perspresentatie in Dubai. Daarover bericht de Duitse blog TurismusZukunft.de 

Betrouwbaarheid en beleving
De persoonlijke schrijfstijl en ongezouten mening van de bloggers zorgt voor een hoge mate van betrouwbaarheid. Het past in een trend waarbij mensen op zoek gaan naar een meer persoonlijke benadering; en dat wordt bij uitstek door de bloggers gerealiseerd. De redacteuren van het artikel weten niet helemaal zeker welke selectiecriteria door TUI werden toegepast om bloggers te selecteren en uit te nodigen, maar het ligt voor de hand dat Google ranking, Alexa ranking, het aantal Facebook fans en Twittervolgers goede indicatoren zijn voor de relevantie.

Lees het hele verhaal op: www.tourismuszukunft.de/2012/11/die-relevanz-von-reiseblogs-im-tourismus/ (in het Duits)

Een voorbeeld van een Nederlandse blogsite: www.puuropreis.nl

Bloggers in Nederland
Hoe kom je als toeristisch/recreatief bedrijf in contact met de juiste bloggers? In Nederland zijn veel reisbloggers aangesloten bij de vereniging TourPRess. In de ledenlijst is o.a. te vinden voor welke media de diverse journalisten schrijven. Dit is een prima startpunt om met relevante bloggers in contact te komen.
Een andere methode is om zoekwoorden in Google te gebruiken die voor jouw bedrijf relevant zijn. De blogs die dan boven komen drijven zijn waarschijnlijk het benaderen waard.
Uit een rondvraag bij een kleine selectie bloggers van TourPRess blijkt dat zij nog maar weinig worden uitgenodigd om een bedrijf te bezoeken. Dus daar liggen nog volop kansen.

Attractiesector en de fansites
Ook in de attractiesector worden bloggers en fanpages steeds meer serieus genomen. Tijdens enkele persbijeenkomsten die het afgelopen jaar werden georganiseerd in o.a. attractieparken MovieWorld en Walibi waren de bloggers ruimschoots vertegenwoordigd. Maar een attractiepark die verwacht dat de bloggers als makke schapen het promotiepraatje overnemen, komt van een koude kermis thuis. Over het algemeen zijn bloggers van fansites wel fans, maar ondertussen ook erg kritisch op hun lievelingspark. Soms is dat voor een directie wel even slikken, maar uiteindelijk komt het de ervaren betrouwbaarheid van de informatie ten goeden. En zolang de verhouding tussen enthousiasme en kritiek de goede kant uitslaat, is er weinig aan de hand.

Mediawaarde van een blogger
Tijdens de conferentie van TravelNext gaf TourPRess lid Sabine de Witte een presentatie over haar invulling als reisblogger voor een nichemarkt; de luxe travel en lifestyle. In een interview met Misset, na afloop van de presentatie, pleit De Witte voor een betere waardering van de bloggers; “Die voegen immers beleving toe aan het reisproduct. De gelezen blogs worden vaak ook weer verspreid via social media en op basis daarvan kun je daar een mediawaarde aan hangen.”

Bekijk hier onder het interview van Misset met Sabine de Witte

Meer informatie over (online) communicatie:
Walter Jonker
www.levendland.nl / www.pretwerk.nl en in de eigen vrije tijd ook blogger voor www.virtualtourist.com

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *