Attracties en retail steunen maatregel minder toeristenwinkels in centrum Amsterdam

De gemeente Amsterdam wil nieuwe attracties en toeristenwinkels in het centrum van de stad gaan verbieden. In een reactie laat de de directie van de Club van Elf (attractiesector) weten dat zij de maatregelen van de gemeenteraad ondersteunen. De samenwerkende ondernemers, verenigd in Amsterdam City, hebben zelfs gelobbyd om dit voor elkaar te krijgen.

Zie ook artikel: Amsterdam verbiedt nieuwe attracties en toeristenwinkels in centrum Amsterdam.

Reactie vanuit de attractiesector
De Club van Elf behartigt de belangen van diverse grotere attracties in Nederland. Enkele van deze attracties bevinden zich in het centrum van de stad, waaronder Madame Tussauds, het Scheepvaartmuseum, rondvaartbedrijf Stromma en de Heineken Experience. Deze bedrijven zijn grotendeels afhankelijk van toeristen.
We vroegen Club van Elf directeur Kees Klesman naar zijn mening over de maatregelen van de gemeente Amsterdam. Klesman: “Een stad is aantrekkelijk als er een divers aanbod is voor alle betrokken; Bewoners, bezoekers en mensen die er werken. Het beleid heeft tot doel een mono-cultuur in het aanbod tegen te gaan. Dat is positief. Dat houdt de stad aantrekkelijk voor zowel de bezoekers als de bewoners. Betrokken ondernemers dienen dit besluit toe te juichen omdat het de leefomgeving van de stad verrijkt waar deze de afgelopen jaren in aanbod verarmde.”
Klesman geeft aan dat ondernemersvereniging Amsterdam City zelfs het voortouw heeft genomen in de beperkende maatregelen. “Het is goed dat de Amsterdamse politiek daadkrachtig op dit signaal heeft gereageerd en betrokken ondernemers serieus heeft genomen. De stem van de ondernemers telde in dit geval duidelijk mee in Amsterdam.”
meer info: Club van Elf

Beperking zorgt voor verrijking
Ook voor de ondernemers, verenigd in ondernemersvereniging Amsterdam City, valt dit besluit in goede aarde. Op de website verklaren zij: “Het besluit van de Gemeente past in het beleid van Amsterdam City. Wij willen ook een winkelaanbod met een divers karakter dat zich richt op de vele verschillende groepen van bewoners en bezoekers die voor onze Binnenstad kiezen. Amsterdam is een multifunctionele stad voor wonen, werken en recreëren. En dat moet zo blijven!”

Om de diversiteit en kwaliteit te bewaken stelt Amsterdam City: “Het is belangrijk om voor ogen houden dat de verschillende straten en gebieden eigen karakteristieken hebben, die ook in het kader van dit beleid gerespecteerd moeten worden. De straatgerichte aanpak die wordt ingezet in de straten moeten een door de stakeholders gedragen wensbeeld van het profiel van de straat opleveren. Dit beeld dient leading te zijn in al haar verscheidenheid voor de inhoud van de nieuwe bestemmingsplannen.
We moeten ons ook realiseren dat er ook andere bedrijven dan alleen maar winkels in dit beleid betrokken worden. Het is heel goed denkbaar dat het juist goed kan zijn om bezoekers te verleiden om inpandige activiteiten aan te bieden, in plaats van op straat rond te hangen.”

Meer informatie: www.amsterdamcity.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *