Hotels genoodzaakt flink te investeren in nieuwe technologie

Het aandeel hotelovernachtingen dat via boekingssites als Booking.com en Expedia wordt geboekt is hoog in Nederland. Naast commissiekosten, brengt dit ook meer transparantie met zich mee.

Vanwege de sterke prijsconcurrentie, de relatief hoge loonkosten en de bovengemiddeld op technologie gerichte hotelgast, is het voor veel Nederlandse hotels dus extra belangrijk te investeren in kostenbesparende en service verhogende technologieën. Het ING Economisch Bureau stelt in een vandaag verschenen rapport dat vijf technologieën, zoals mobiele apps die gasten in staat stellen meer zelf te doen, het hotel van de toekomst uitkomst kunnen bieden.

Sector Banker Sjuk Akkerman van ING: “De hotellerie zet nog weinig technologische innovaties in. Dat is jammer want het kan de kosten verlagen en de gasttevredenheid verhogen. De inzet van technologie is voor hoteliers in Nederland ten opzichte van andere Europese landen extra belangrijk vanwege de sterke prijsconcurrentie, de relatief hoge loonkosten en de bovengemiddeld op technologie gerichte hotelgast.”

Vijf technologieën veranderen de hotellerie de komende jaren

In een vandaag verschenen rapport staan vijf technologieën die het hotel van de toekomst nodig heeft, zoals

  1. bluetooth-apparaten waarmee hotelgasten kunnen inloggen op hun eigen streaming-accounts of
  2. mobiele apps om mee in te checken.
  3. ING voorziet dat hotels over twee jaar ook virtuele assistenten en chatbots inzetten,
  4. of sensoren waarmee je bijvoorbeeld met je vingerafdruk een hotelkamer kunt openen.
  5. Robots kunnen op termijn standaard handelingen en –processen, zoals het wegbrengen van koffers, overnemen.

Deze technologieën kunnen de kosten verlagen en de service verhogen, waardoor het hotel voor gasten aantrekkelijker wordt.

High-tech maken hotelkamer kost middelgroot hotel 450.000 euro

technologie in de hotelkamer

Het ING Economisch Bureau heeft ook specifiek naar technologie voor in de hotelkamer gekeken. In zo’n high-tech hotelkamer is de deur te openen met een smartphone, kun je je eigen audio en video streamen en de gordijnen en het licht met je stem bedienen.

“Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Hotels moeten rekenen op € 6.000 à €10.000 per kamer voor apparatuur en installatie” rekent Akkerman voor. “Voor een middelgroot hotel met 75 kamers betekent dit een investering van 450.000 euro.”

Meer informatie: Technologie in de hotellerie op www.ing.nl (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *