De eerste editie van Recreatief Totaal in 2020 begint sportief. Sportieve recreatie met een verdienmodel is een duidelijke groeimarkt. Het tweede thema is ‘Water’ – een tijdloos thema dat steeds weer een nieuwe invulling krijgt, met als mooi voorbeeld; Waterpark Rulantica in Duitsland.
De artikelen in deze editie:
Waterpark Rulantica (Europa-Park) kiest voor ‘story first’
Waren de eerste waterparken in Europa vooral doorontwikkelingen van een zwembad met waterglijbanen als de grote trekpleister. Bij Rulantica is het waterpark in de basis opgezet als attractiepark, en gecreëerd rondom een verhaallijn van een mysterieus eiland. Op het gebied van storytelling en thematisering is dit een voorbeeldproject.
Landgoed Bergvliet profileert zich met golf en wellness
De afgelopen jaren is de marketing in de recreatiesector met een razend tempo verschoven richting online. Met name grote platformen zoals Google en Booking.com zijn voor veel partijen essentieel. en een goede score leek steeds weggelegd voor grote kapitaalkrachtige organisaties die de topposities konden inkopen. Resortnet laat zien dat je ook met een onderscheidend aanbod uitstekende online marketing resultaten kunt behalen.
Sport met een verdienmodel is een enorme groeisector
Sport is een belangrijk segment binnen de recreatieve activiteiten van Nederlanders. Nederland heeft traditioneel een rijk verenigingsleven, waar mensen hun sport beoefenen. Maar tijden veranderen en sport wordt steeds vaker aangeboden door commerciële partijen. Ook op vakantieparken is sport bijna standaard een onderdeel van het recreatieve aanbod. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, fitness of tennis.
Gevarieerd aanbod voor golfers is succesfactor voor groei
Al vijf jaar daalt het aantal leden van golfclubs. Enkele jaren geleden waren er meer dan 400.000 leden maar nu schommelt het rond de 377.000 leden. Daarmee staat de golfsport nog wel op de derde plaats van populaire sporten. Zou u een golfbaan willen beginnen? Wat zijn de trends die de groei en daling bepalen? Wat zijn de kansen en bedreigingen voor het exploiteren van de golfbaan als recreatieve onderneming?
Fun Beach Event & Leisure Park, een pareltje in de Maasplassen midden in Limburg
Als je voor verschillende onderzoeken en adviesopdrachten op pad bent, kom je vaak op onverwacht mooie locaties en heb je gesprekken met inspirerende ondernemers. Fun Beach Event & Leisure Park in Panheel – in het centrum van de Maasplassen midden in Limburg – is zo’n pareltje. En als je vervolgens met ondernemer Luc van Engelen in gesprek raakt, merk je dat hij overloopt van enthousiasme en nog lang niet klaar is het verwezenlijken van zijn ambities.
‘Passie voor Recreatie’
In 2020 starten we met een nieuwe rubriek ‘Passie voor Recreatie’, waarin we de mensen aan het woord laten die de recreatiesector kleur geven. Het kan dus zomaar gebeuren dat we ook bij jou aanbellen! In de eerste editie gingen we op bezoek bij: Lennart Loopstra, manager recreatie bij Down Under.
Het geheim van Hof van Saksen? Voortdurend vernieuwen
Het luxe resort Hof van Saksen, in het Noorden van Drenthe, gaat de komende jaren fors investeren. Dat past uitstekend in de strategie die het park heeft gekozen. Parkmanager Roland Rozenbroek geeft, nog net voor zijn vertrek in mei 2020, een interview over de plannen, en licht en tipje van de sluier op over ‘zijn’ succesformule.
Kunstzinnige attractie ‘Doloris’ binnen een jaar succesvol
Gelegen in de Spoorzone van Tilburg is afgelopen jaar begin mei ’s werelds meest unieke kunstzinnige attractie geopend. Dit doolhof is ontwikkeld en gebouwd door het Duitse kunstenaarscollectief Karmanoia onder leiding van Tim Henrik Schneider en in samenwerking met een team van Nederlandse kunstenaars.
Vakblad Recreatief Totaal is (ook) online te bekijken; www.recreatieftotaal.nl