NBTC monitort de gevolgen van de coronacrisis

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft diverse actuele cijfers ter beschikking om de gevolgen van de coronacrisis te monitoren, w.o. de bezoekcijfers van Holland.com en cijfers over de bezettingsgraad van hotels.

In de nieuwsbrief van 24 maart werd een update van de laatste cijfers gedeeld met de toeristische sector in Nederland.

Online cijfers

De cijfers op de Holland.com platforms laten in de laatste weken een sterke daling in bezoeken zien: -42 procent over de periode 27 februari tot 18 maart. Er zijn wel wat verschillen te zien per land. Zo valt de daling voor Nederland zelf met 15 procent nog mee, maar Italië laat een daling zien van maar liefst 55 procent aan bezoeken aan Holland.com. Als men in Google zoekt op de bestemming Nederland is dat heel vaak in combinatie met de term corona.

Enquête over reissentiment

Sinds een aantal weken krijgen bezoekers op het Holland.com platform een poll voorgeschoteld. In de periode van 26 februari tot en met 5 maart had de uitbraak van het virus bij gemiddeld slechts 7 procent invloed op de plannen om Nederland te bezoeken. In de week van 11 tot en met 19 maart is dit opgelopen tot 31 procent. Daarnaast is het aandeel bezoekers dat aangeeft dat het virus helemaal geen invloed heeft op zijn of haar plannen gedaald van 51 naar 24 procent. Kortom: de Holland.com bezoekers laten zich, vergeleken met eind februari, meer beïnvloeden door de corona-uitbraak. Het kan momenteel ook niet anders, wanneer zoveel grenzen gesloten worden en men alleen voor noodzakelijke redenen de deur uit mag. NBTC houdt een vinger aan de pols om te zien of dit sentiment weer verandert, wanneer de reisbeperkingen minder worden.

Bezettingsgraad hotels

Een andere indicator zijn de bezettingsgraden van hotels in ons land. In de afgelopen twee weken laten ook die een sterke daling zien, zowel voor heel Nederland als voor Amsterdam op zichzelf. Waar de bezettingsgraden vorig jaar tussen 70 en 80 procent lagen in deze periode, liggen ze dit jaar rond 40 procent. NBTC verwacht dat die percentages in de komende weken nog verder zullen dalen, gezien de meest recente reisverboden en sluitingen van grenzen.

Tijdelijk aan andere focus voor het NBTC

  • Voor de maanden maart en april staan de marketingcampagnes on hold.
  • Alle pers -en influencerreizen voor de maanden maart en april zijn opgeschort.
  • De geplande activiteiten voor de zakelijke markt zijn tot en met mei geannuleerd en waar mogelijk verplaatst naar het najaar.
  • Het verkeer naar Holland.com blijft afnemen, tot 60 procent sinds eind februari 2020.

Ondertussen wordt gewerkt aan de optimalisatie van het digitale platform Holland.com. Daarnaast werkt NBTC met partners samen aan een landelijke aanpak voor een beoogd hersteloffensief, die uitgevoerd kan worden op het moment dat de tijd daarvoor rijp is, waarbij samenhang tussen nationale, provinciale en lokale initiatieven wordt nagestreefd. Extra financiële steun voor dit hersteloffensief is tevens onderdeel van de lobby-inspanningen door Gastvrij Nederland. Meer aanpassingen op www.nbtc.nl


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *