Het succes van de Roompot; veranderen moet!

‘Vooruit komen’. Hoe doe je dat eigenlijk? Lef om te veranderen en mee te bewegen met ‘de wereld’ moet! Henk van Koeveringe, oprichter en CEO van Roompot Recreatie, verwoordde het in 2006 als volgt: “In principe veroorzaakt je omgeving constant een chaos waarin je je eigen orde moet scheppen; veranderen dus. Uiteraard brengt dat risico’s met zich mee, maar je kunt veranderen ook als een uitdaging beschouwen.”

Roompot strandslaaphuisje
Roompot strandslaaphuisje

De wereld beweegt, u ook?
Vervelend: de wereld verandert! Nog vervelender: erg snel! Voordat u het weet mist uw bedrijf of product de aansluiting bij de vraag van uw klant. Wat doet u? Verdiept u zich in de trends, de veranderingen? Of bent u eigenlijk een beetje bang? Ondernemen is lef hebben, keuzes maken. Soms de verkeerde, maar vaker de goede! De verkeerde keuzes moet je onthouden, daar moet je van leren: de volgende keer een andere keuze maken. Van de goede keuzes moet je genieten; een feestje is op zijn plaats. Maar niet te lang genieten, want de wereld verandert. U toch ook?

Trekken of duwen?
“Als je in de kar blijft zitten, komt de kar niet vooruit. Als je de kar trekt, kun je vies worden. En de kar die je moet duwen blijft onbestuurbaar.” Als recreatieondernemer moet je voorop lopen, nieuwe dingen proberen. Natuurlijk trekt u, want duwen is achter de feiten aanlopen. Hoe ging dat eigenlijk bij de Roompot sinds haar oprichting in 1965? Léon Jobse van ZKA Consultants & Planners: “Roompot Vakanties kun je echt wel zien als ‘trekker van de kar’. In de afgelopen 47 jaar is Roompot altijd een koploper geweest. Onder leiding van de familie Van Koeveringe is het bedrijf uitgegroeid van een eenvoudige camping in Kamperland tot nationaal marktleider met een internationaal aanbod in Duitsland, België, Frankrijk en de rest van Europa. Dat zegt echt wel iets over ondernemerschap en inzicht in de markt!”

Spiegelen
Moet u zich nu spiegelen aan De Roompot? Proberen uw bedrijf te runnen met het inzicht en charisma van de CEO van Roompot? Een Koos Konijn of Bollo de Beer aanschaffen voor op uw bedrijf? Nee, natuurlijk niet. Ieder mens is anders, elke ondernemer met een recreatiebedrijf heeft zijn of haar eigen inzichten en ideeën over het bedrijf, en de doelgroep. Léon Jobse van ZKA: “Ik heb mij nooit gespiegeld aan Dhr. Van Koeveringe in de bijna 10 jaar dat ik bij Arcus/Roompot werkte als ontwikkelaar van nieuwe plannen. Elk hadden we onze eigen kwaliteiten, inzichten en expertise. Natuurlijk botste dat weleens, maar dat is goed. De discussies leidden vaak krachtige concepten en ontwikkelingen, succesvolle overnames en ex-ploitaties. Ik heb in die periode met belangstelling, bewondering, gekeken naar de wijze van handelen: het inzicht in het gedrag van de gasten als basis voor de bedrijfsvoering, de expansie. Sterk vind ik dat het hoofdkantoor van ‘De Roompot’ nog steeds in Kamperland is gevestigd: op de verdieping boven de receptie. Trouw aan de roots, excentrisch gelegen, maar o zo belangrijk voor het behouden van het gevoel met het bedrijf en de gasten!”

Eigen weg…
De oprichter van Roompot volgde zijn eigen weg. Niet helemaal op eigen kracht: Hij werd gesteund door een zorgvuldig uitgezocht team van adviseurs/medewerkers. Ieder met zijn of haar eigen kwaliteiten en inbreng. Allemaal met hetzelfde doel: het bedrijf verder brengen door te anticiperen op de wensen van de gasten! Leermomenten waren er genoeg: als je geen fouten maken, dan maak je niets. Investeringen die niet rendeerden… behoren ook tot die categorie. Waarvan leert u eigenlijk? Volgt u andere ondernemers, of anticipeert u net zoals Roompot op de wensen van uw gasten? Hoe het verder gaat met de Roompot? De tijd zal het leren… één ding is zeker: Veranderen moet!

meer informatie: www.roompotparken.nl/informatie/zakelijk/over-de-roompot-groep.html

Met dank aan:
Léon Jobse, ZKA Leisure
bereikbaar via:l.jobse@zka.nl of mobiel: 06-1001 5661.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *