De roep om een gezonder aanbod aan eten en drinken in de dagrecreatie wordt steeds groter. Een van de moeders die daar werk van heeft gemaakt is Suzanne van der Pijll. Zij startte de taskforce ‘Gezond Uit’. Het initiatief werd meteen omarmd door 12 grotere dagattracties, die het maatschappelijke belang onderkennen. Toch blijkt de weg naar een gezonder aanbod niet altijd een eenvoudig proces. Dat blijk wel tijdens lezingen en discussies op het congres ‘Gezond uit’ op 13 september in De Apenheul.
Vragen die voorlopig nog open staan bij veel bedrijven met goede voornemens:
- Wat is gezond eten eigenlijk? Patat en frisdrank blijken bovenaan te staan in het lijstje met een ongezond imago; is dat helemaal terecht? Veel consumenten en kinderen hebben verder slechts een vaag idee wat ‘goed’ en ‘slecht’ is en er zijn weinig hulpmiddelen op dat gebied. Zelfs een bedrijf als Unilever is voorzichtig met het plakken van het label ‘gezond’ op producten en streeft liever naar ‘gezondere alternatieven’. Bij enkele partijen op dit congres (o.a. preventie-akkoord VWS) ligt de focus volledig op het voorkomen van overgewicht. Gezond eten heeft daarnaast natuurlijk nog veel meer componenten.
- Kun en wil je ongezond eten verbieden? Naast de groep van bezorgde ouders, die een gezonder aanbod willen bezorderen, is er ook nog altijd een grote groep die wars is van ‘betutteling’ en tijdens een dagje uit gewoon wil genieten zonder zich te bekommeren om gezondheid. Zelfs gedragswetenschapper Roel Hermans moest erkennen dat de verleiding om te kiezen voor een ongezond initiatief soms wel erg groot is. Dat ondervond hij recent zelf bij een poffertjeskraam.
- Hoe realiseer je met een gezond aanbod een sluitende businesscase? Vaak zijn gezonde en verse producten duurder, vooral in de bewerking. Als je de menukaart uitbreidt met gezonde alternatieve, dan betekent dat ook meer ruimte voor presentatie, opslag en bereiding. Gaat die ruimte ten koste van ongezonde alternatieven? Ook het risico op onverkochte producten neemt toe. (= afval en kosten.) Kortom; er moet wel een zekere omzetsnelheid gerealiseerd worden in dit segment.
Enkele conclusies van de dag:
- Het introduceren van een gezond aanbod is een kwestie van lange adem. In Nederland overheerst nog altijd de cultuur dat ongezond snacken nu eenmaal hoort bij een uitje. Een cultuurverandering vraagt om tijd. (gedragswetenschapper Roel Hermans) Belgische bezoekers hebben een andere eetcultuur, waarbij men vaak warm (en gezonder) luncht. (Efteling)
- Verbieden of helemaal weghalen van ongezond aanbod is niet de juiste weg. Er is dan altijd een (aanzienlijke) groep die gaat klagen. Bied je gasten dus altijd de keuze, maar zorg er wel voor dat de gezondere keuze makkelijk bereikbaar en het meest zichtbaar is. (Schuttelaar)
- Een 100% gezond alternatief is een utopie. Richt je op ‘gezondere alternatieven’ en maak daarin steeds kleine stapjes in de juiste richting. Zo hoef je niet je hele bedrijfsvoering op de kop te zetten en kun je een bredere doelgroep meenemen in je initiatief. (Albron)
- Informeer je gasten over de gezondere optie. Dat doe je het best op een vrolijke manier die past bij een dagje uit. Bijvoorbeeld met een verhaallijn. In de Apenheul wordt er een link gelegd naar het dieet van de sterkste aap. (vooral veel groenten en fruit) (Apenheul)
- Met de juiste presentatie kun je je bezoekers verleiden om te kiezen voor het gezonde alternatief. Wat dat betreft bieden festivals het goede voorbeeld. Sinds daar foodtrucks zijn verschenen – veelal met een gezond en gevarieerd aanbod – hebben de snackkarren het zwaar. (Hermans)
Over Gezond Uit
Het landelijk congres Gezond Uit is mede mogelijk gemaakt door Schuttelaar & Partners, Albron en Jongeren op Gezond Gewicht. Ook is een Taskforce ingericht. Binnen de Taskforce staat kennisuitwisseling centraal. Op dit moment zijn twaalf dagattracties aangesloten bij de Taskforce.
Meer informatie: www.gezonduit.nl