16 april 2014

RECRON dagattracties redelijk tevreden over 2011

RECRON heeft een telefonische enquête gehouden onder een twintigtal aangesloten dagrecreatieve bedrijven. De belangrijkste resultaten van dit onderzoek zijn hieronder weergegeven. Hoewel het beeld niet eenduidig is, heeft de meerderheid van de bedrijven toch een vrij goed seizoen achter de rug.

Toverland maakt zichzelf minder weersafhankelijk door zowel goede indoor- als outdoor voorzieningen

Weerbericht speelt grote rol
Weersvoorspellingen spelen een steeds grotere rol. Hoewel de zomer over het algemeen niet zo goed was, heeft het goede weer in het voor- en najaar zeker wat gecompenseerd. Een groot aantal bedrijven heeft bovendien aangegeven dat de zomer helemaal niet zo slecht is geweest als men ons wil doen geloven. Natuurlijk waren er een aantal echt verregende dagen, en met name de bedrijven die vrijwel geheel weersafhankelijk zijn hebben hier last van gehad, maar vaak waren de voorspellingen slechter dan de werkelijkheid. Het bestuur van de bedrijfsgroep dagrecreatie pleit er dan ook voor dat de toonzetting in weersvoorspellingen wat verbetert en dat er meer de nadruk wordt gelegd op de kansen die het weer biedt, dan op de negatieve aspecten van slecht weer. Zo zou er meer aandacht moeten zijn voor de regionale verschillen in het weerbeeld.

Experimenten met kortingsacties
Naast het seizoensverloop is in de telefonische enquête gevraagd naar de ervaringen met kortingssites, zoals vakantieveilingen.nl of groupon.nl. Een kleine meerderheid van de bedrijven heeft aangegeven niet aan de acties te hebben meegedaan. Als belangrijkste redenen worden aangevoerd dat kortingsacties niet bij het product passen of dat men al een lage prijs hanteert waarbij een verdere korting niet mogelijk is. Ook wil men simpelweg niet meedoen aan deze ontwikkeling en de prijs van het eigen product vooral zelf in eigen hand houden. De bedrijven die wel mee hebben gedaan met kortingssites hebben als belangrijkste reden de promotionele waarde van deze sites opgegeven en geven aan dat wanneer je er zorgvuldig en selectief mee omgaat, het kosten kan besparen en de omzet kan verhogen. Bovendien zien enkele bedrijven dat er via deze sites opeens bezoekers komen, die normaal gesproken niet komen. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat gasten met een kortingsbon bereid zijn om verder te reizen om een attractie te bezoeken. De korting die men heeft, zet men als het ware in ter compensatie van de reiskosten.

Meer opa’s en oma’s met kleinkinderen op stap
Een trend die al enkele jaren aan de gang is, lijkt zich door te zetten. Steeds vaker bezoeken opa’s en oma’s met de kleinkinderen doordeweeks een attractiepark. Vooral de vrijdag is populair.

Consument op zoek naar kortingen
Ook is de consument steeds meer op zoek naar kortingsacties. Zeker met de verdere opkomst van internet en de beschikbaarheid hiervan op bijvoorbeeld campings, wordt gesignaleerd dat men net zo lang ‘googlet’ tot men ergens ‘beet’ heeft. Door verder de weersvoorspellingen goed in de gaten te houden, plant de moderne toerist via z’n i-pad of tablet voor de tent of caravan van dag tot dag z’n vakantie.

Bron: persbericht RECRON (via Nieuwsbank)

meer netwerken