Stand van Leisure: Veel vertrouwen in de horeca

De sectoreconomen van ABN AMRO zijn in maart begonnen met een maandelijks terugkerend overzicht van de leisure sector. Er wordt in deze publicatie gekeken naar: 1) Vertrouwen en bestedingen van consumenten, 2) Macro indicatoren leisure, 3) Omzet en winst per deelsector in 2016, 4) Focusartikel hotelmarkt, 5) Actualiteiten en 6) Macro economische indicatoren Nederland.

De Leisure-sector heeft vorig jaar flinke groei laten zien, onder meer in de horeca. Zo zagen snackbars en ijssalons (+9,7%), restaurants (+7,4%) en hotels (+5%) de omzet flink stijgen in 2016. Cafés (+5,7%) en cateringbedrijven (+5,4%) realiseerden eveneens groei. De consument geeft zijn geld graag uit aan ‘diensten’ als horeca.

Het vertrouwen van horeca-ondernemers is groot. Deze deelsector binnen leisure groeide begin 2017 overigens verder door, naar een score van 14,9. De laatste keer dat het vertrouwen onder horeca-ondernemers zo groot was, was eind 2010.

Ook in andere delen van de Leisure-sector is groei te zien. Travel-bemiddelaars noteren een omzetgroei, mede dankzij de sterke toename aan inkomende toeristen. Touroperators zagen daarentegen de omzet met 1,2% krimpen, o.a. veroorzaakt door de concurrentie van internet. Verder laat de food-service een groei van 2,2% in omzet zien. Van andere branches worden in de Stand van Leisure geen omzetmutaties weergegeven, maar wel de operationele winstmarges.

Download op de website van ABN AMRO: de Stand van Leisure

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *