VrijetijdsTrends 2014: FusionTime, Share-connected, PuurNatuur

Drie trends zijn leidend als het gaat om onze vrije tijd in 2014: FusionTime, Share-connected en PuurNatuur. Ook dit jaar presenteert trendwatcher, oprichter van vrijetijdskennis.nl en NHTV-docent Goof Lukken de VrijetijdsTrends 2014. We gaan vrije tijd en werk vaker combineren, maar ook het aanbod is steeds meer een combinatie van vrijetijdsproducten; vandaar de trend FusionTime. Share-connected heeft te maken met de trend die vorig jaar al begon: we willen momenten en belevingen echt samen live delen. Het gaat echter ook over de opkomst van share-initiatieven zoals AIRB&B en Houstrip.com waarbij een lager budget en het internet een rol spelen. PuurNatuur geeft aan dat we weer terug willen naar de natuur, van echt eten houden en originele, pure en duurzame belevingen willen.

Oktoberfesten in Europa Park (branchevervaging)
Oktoberfesten in Europa Park (branchevervaging)

FusionTime: mix van vrijetijdsaanbod, vrije tijd en werk
Voor het eerst lijkt onze vrije tijd niet te dalen, maar is deze stabiel, aldus het Sociaal en Cultureel Planbureau. In 2014 mixen we onze vrije tijd steeds meer met werk en andere verplichtingen. WIFI is in onze vrije tijd onmisbaar geworden, net als de smartphone en tablet. Deze worden ook steeds vaker onderdeel van onze vrijetijdsbelevingen. Maar ook het aanbod mixt zich. Op campings zien we tegenwoordig een breed scala aan (luxe en/ of originele) verblijven en zelfs een overdekte speeltuin of attractie. Attractieparken ontwikkelen zich tot complete resorts en voor een concert kun je tegenwoordig ook naar de bioscoop. Via de livestream volg je bij jou om de hoek het optreden van jouw favoriete band. De opkomst van cruises laat zien dat we reizen, verblijven en vermaken in één vakantie kunnen combineren. Ook reisorganisaties zien in dat de nieuwe consument een kameleon is, die van Fusion houdt. Door middel van dynamic packaging, ofwel meer maatwerk door middel van stapeling van producten (zoals reis, accommodatie en belevingen), volgen zij deze trend.

Online wordt onderdeel van het geheel
Ervaringen delen via internet

Share-connected
We willen in 2014 blijven delen. In onze vrije tijd gaat veel aandacht naar sociale contacten. We gaan steeds vaker met drie generaties (grootouders, kinderen en kleinkinderen) op vakantie of organiseren vrienden- en vriendinnendagen/ -weekenden. Ook zien we vaker dat vader en zoon of moeder en dochter hun gezamenlijke momenten beleven. Persoonlijke en eerlijke aandacht van de gastheer of gastvrouw van de accommodatie is leidend. Daarnaast delen we onze vrije tijd graag via sociale media met de rest van de wereld. Deze trend gaat echter ook over de opkomst van share-initiatieven, zoals AIRB&B, Wimdu en Houstrip.com waarbij een lager budget en het internet een rol spelen.

dierenpark emmen
dierenpark Emmen

PuurNatuur
Onze interesse voor Puur en Natuur is logisch. In de huidige gedigitaliseerde maatschappij komt de ‘oermens’ weer in ons boven en zoeken we rust in de bossen en op het platteland. We willen steeds meer weten over de natuur, denk maar aan het succes van documentaires als Earth(flight) en De Nieuwe Wildernis. Dierentuinen blijven populaire attracties die met edutainment de mensen op een leuke manier iets leren. Ook onze eigen natuur en ons eigen land blijven populair. Natuur en landschap worden steeds beter ontsloten door de oprichting van Natuurpoorten. Wandelen en fietsen zijn immers onze nummer één dagjes uit. We koken graag met authentieke en ambachtelijke producten uit de directe omgeving. Ook onze gezondheid en levensstijl blijven belangrijk. Wellness in de breedste zin van het woord, zowel fysiek als mentaal, staat voorop.

In en Uit in de vrije tijd van 2014
Op het grote vlak van de vrije tijd zijn veel en diverse trends waar te nemen. “Deze laten zich het best vertalen in tegenstellingen of uitersten, ofwel in het simpele ‘Wat is in’ en ‘Wat is uit’,” aldus Goof Lukken. “De nuance is echter altijd breder en kan bediscussieerd en gemotiveerd worden.” Hiervoor wordt verwezen naar de uitgebreide trends in de bijlage. Lukken bepaalt zijn trends door waarnemingen in de branche, discussies met studenten en experts, media, rapporten en cijfers. “Het gaat hierbij echter meer om duiding aan de mix van deze bronnen te geven. De lijst met ins en outs geeft een richting waarbij per trend of ontwikkeling een eigen prachtig verhaal hoort. Een trend is wat mij betreft niet alleen kortstondig. Sommige trends komen nu al voor het zesde jaar terug op de lijst, die zo steeds completer wordt. Het geeft een tijdsbeeld van de vrije tijd die economisch steeds belangrijker wordt,” aldus Lukken.

Met dank aan:
Goof Lukken, www.vrijetijdskennis.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *