Volop kansen voor horeca bij doelgroep alleeneters

Nederland telt ruim 2,4 miljoen alleenstaanden. Een aanzienlijk deel daarvan bestaat uit welgestelde ouderen en pensioengenieters. Mensen met tijd, geld en behoefte aan sociaal contact. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse horeca vooral is ingesteld op diners vanaf twee personen en nauwelijks inspeelt op de groeiende groep alleeneters.

Alleen uit eten gaan wordt door de meeste mensen onaantrekkelijk gevonden. Men voelt zich ongemakkelijk en bekeken. Dat gevoel van ongemak kan de horeca relatief eenvoudig wegnemen door zich te verdiepen in de wensen en gevoeligheden van alleeneters.

Van de ruim 1.000 respondenten zegt 73% (vaker) alleen uit eten te gaan wanneer er meer wordt voorzien in hun wensen en behoeften. Dat is een enorm potentieel aan nieuwe eters die aangesproken kan worden. Dit blijkt uit onderzoek naar de kansen van ‘Alleen uit eten’ door de Hoge Hotelschool Maastricht, in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland en op initiatief van Resto VanHarte, de keten van buurtrestaurants waar ontmoetingen centraal staan.
Onderzoek

Er is onderzoek gedaan naar de meest potentiële doelgroep om alleen uit eten te gaan: de 50- tot 75-jarigen. Die groep geeft aan dat niet de kwaliteit van het eten of de bereikbaarheid van het restaurant hen weerhouden alleen uit eten te gaan. Vooral de inrichting van de eetgelegenheid, vriendelijk en attent personeel en het aanbod op de menukaart blijken doorslaggevend. Verder blijkt er verschil in de visie van de gast op alleen uit eten en die van horecaondernemers. Het overbruggen van die verschillen levert een enorm potentieel aan nieuwe gasten op.
Verbeterpunten

De inrichting van de eetgelegenheid is het meest genoemde verbeterpunt. Dat kan letterlijk het verlagen van drempels zijn, het werken met tafelkaartjes tot het creëren van aanschuiftafels. Vriendelijk en attent personeel kan de drempel om alleen uit eten te gaan ook enorm verlagen. Net als een beter op alleengaanden afgestemde menukaart met bijvoorbeeld kleine flesjes wijn, kleinere porties, een ‘pannetje’, een daghap of traditionele Hollandse gerechten (voor ouderen).

Concepten
Er zijn nog geen horecaconcepten die zich volledig richten op alleengaande eters. Wel zijn er initiatieven die hierop inspelen zoals Julia’s, Coffeelovers, Tweetjemee.nl, Shareatable.org, Shareabite.com, Socialdining.nl en Resto VanHarte. Directeur Fred Beekers van Resto VanHarte: “Creëer mogelijkheden voor alleeneters om in contact te komen met andere alleeneters. Het gevoel van ongemak kan de horecaondernemer wegnemen door beter rekening te houden met wensen en gevoeligheden van de alleeneter. De kansen liggen voor het oprapen.”

Bron: Koninklijke Horeca Nederland
het rapport inzien op www.khn.nl (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *