Toekomst van attracties ligt in merkwaarde en beleving

Donderdag 1 mei vond in Londen de Blooloop Live conferentie plaats voor ‘visitor attractions’ (o.a. attractieparken, dierentuinen, erfgoedlocaties en musea). De focus lag vooral op het bouwen aan je merkwaarde en het bieden van een unieke beleving.

Enkele lessen:

extremeMerken worden om een doelgroep heen gebouwd
Daarmee komt de consument écht centraal te staan. Een goed voorbeeld werd geleverd door Alistair Gosling van Extreme Sports Company. Vanuit een TV-kanaal, gericht op extreme sporten, richt hij zich op het ontwikkelen van een ‘brand’, waar diverse partijen bij aanhaken. Naast locaties om de sport te beoefenen, zijn dat ook atleten, producten, retailketens en resorts. Door dit aanbod aan elkaar te koppelen krijg je een sterk aanbod voor een specifieke doelgroep.
De merkpositionering wordt zeer scherp neergezet. Bij Extreme is dat de mentaliteit “Fuck you, fuck off, fuck that, no tomorrow, live today!” Om deze doelgroep aan te spreken moet je volgens Alistair niet te soft communiceren. Het biedt in ieder geval duidelijkheid.

http://www.extremesportscompany.com

samenvatting over 'werken met merken' door Merlin Entertainments
samenvatting over ‘werken met merken’ door Merlin Entertainments

Attractie – media combinatie
Een grote succesfactor voor pretparken zijn ‘Intellectual Property’ partners. Dat zijn partijen met een succesvol merk in entertainment. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Disney, met de Disney characters. Attracties die zulke ‘bekende namen’ niet in eigen huis hebben, werken steeds vaker samen.

Op de conferentie noemde ook Merlin Entertainments dit als recept voor succes. Zij zijn een samenwerking aangegaan met filmproducent Dreamworks. Diverse characters uit hun films zijn inmiddels een trekpleister in een Merlin attractie. Zo zijn de Marvel Super Heroes als verhaal en beleving neergezet in Madame Tussauds.

Larry Kassanof, die met zijn Theshhold Entertainment Group 4D ervaringen levert, noemde ook de juiste content als belangrijke succesfactor. Zij laten in hun eerste twee pilots de bezoeker meemaken hoe het is om deel uit te maken van de Ultimate Figting Competition of een VIP-gast te zijn in de Playboy Mansion.

Techniek moet dienstbaar zijn
Nog een algemene tendens; Er zijn in korte tijd veel nieuwe technieken op de markt gekomen. In sommige attracties en musea hebben die net wat te veel aandacht gekregen. Het gaat uiteindelijk om de beleving. De techniek moet daar aan bijdragen en is geen attractie op zichzelf. Veel musea zijn op dit moment ’tech-heavy’. Terwijl de bezoeker nog steeds de authentieke historische objecten en echte opgezette dieren wil zien.

Je mobieltje kent je beter dan jezelf
Een kijkje in de toekomst werd verzorgd door Peter Cochrane. Deze futuroloog is goed thuis in de technologische ontwikkelingen en gaf een schets wat we de komende jaren kunnen verwachten:

  • – Je mobieltje kent je beter dan jezelf. Nu al wordt gps gebruikt om je positie te bepalen en op basis daarvan te helpen. Er staan nog veel meer sensoren op het punt van doorbreken. Daarmee wordt o.a. je energieverbruik, stemming of behoefte berekend.
  • – Het is voor een computer best makkelijk om mensen (in een groep) te herkennen. Bedenk maar eens wat dat voor gevolgen heeft voor persoonlijk aanbod en veiligheid.
  • – Intelligentie van computers neemt toe. IBM computer Watson won al met gemak de quizshow Jeopardy, waarbij het aankomt op herkennen van denkpatronen. Callcenters kunnen op deze manier worden geautomatiseerd.

Meer informatie: www.cochrane.org.uk

Nog meer lessen…
Alhoewel de conferentie slechts één dag duurde, zijn er nog veel meer verhalen te vertellen. Daar komen we op Pretwerk.nl op een later moment nog op terug. Wat ik nog wel wil meegeven zijn twee inspirerende bedrijven die met veel enthousiasme en relatief beperkte middelen een topattractie hebben neergezet. Ook daarover later meer…

Knights glamping op Leeds Castle (tent a 140 Pound/nacht)
Knights glamping op Leeds Castle (tent a 140 Pound/nacht)

Het enthousiaste verhaal van Leeds Castle blijft iedereen bij.  Het bedrijf durft volop te experimenteren en komt daardoor tot een ongewoon productaanbod. Toch denkt het management wel commercieel. Victoria Wallace “Er gaat veel geld zitten in het behoud van het historische kasteel. We gaan geen andere activiteiten sponsoren. Alles moet een bijdrage leveren.” Kijk op de website voor een overzicht van de vele en diverse activiteiten.
Meer informatie: www.leeds-castle.com

De tweede attractie die het vermelden waard is is Bewilderwood. Dit is een natuurgerichte attractie in een moeras. De boomhuizen en natuurlijke speelaanleidingen spelen in op de fantasie van jong en oud. In de bossen, zichtbaar vanuit een vaartocht, zie je sporen van een vreemd volkje. Het project is opgezet met respect voor de natuurlijke omgeving en maakt bij uitstek gebruik van streekproducten.
Meer informatie: www.bewilderwood.co.uk

Met dank aan:
Charles Read, organisator van het Blooloop Live Event en eigenaar van Blooloop.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *