Tien trendtips voor bedrijven die zich richten op babyboomers

Babyboomers vormen een grote groep belangrijke consumenten. Daarmee zijn vijftigplussers óók aantrekkelijk voor bedrijven die zich op een nichemarkt richten. Deze 10 babyboomertrends bieden volop inspiratie voor (nieuwe) producten en diensten.

Trend 1
Ik moet het hebben gezien voordat het te laat is
De Chinese Muur, het Great Barrier Reef, Venetië… babyboomers willen graag de plekken zien, de dier- en plantsoorten, de folklore die dreigt te verdwijnen. De zorgen om het milieu en de opwarming van de aarde, lijken die behoefte sterker gemaakt te hebben. Een ijsbeer zien of Antarctica zien staan hoog op de ‘to do’ lijst.

De hond mag overal mee
De hond mag overal mee

Trend 2
Onze ‘kindjes’ zijn klein en harig
Honden en katten zijn geen huisdieren meer; babyboomers beschouwen ze als gezinsleden en behandelen ze ook zo. Ze slapen niet meer op een oud dekentje in de hoekje van de keuken, ze hebben meestal een super de luxe mand of… slapen bij ‘ma en pa’ in bed. Ze eten gezellig een hapje mee, kijken tv vanaf de bank, hebben speciale kleding, hun eigen vrienden en artsen. Ontwerp een originele honden- of kattenband, en succes is verzekerd!

Trend 3
Help ons bij de verzorging van onze ouders
Veel babyboomers werken nog, hebben nog kinderen thuis wonen, een druk sociaal leven en… oude ouders voor wie ze steeds vaker en intensiever voor moeten zorgen. Daarbij kunnen ze hulp gebruiken. Omdat ze vaak kapitaalkrachtig zijn kunnen ze mensen inhuren om hen bij te staan… die moeten er dan wel zijn! Er zijn al wat lokale initiatieven in die richting (zie het bericht Hulp voor zorgbehoevende ouderen én hun (overbelaste) kinderen), maar een landelijk netwerk van ‘hulptroepen’ zou een uitkomst zijn.

ouderen in beweging. (foto: Yalp)
Ouderen in beweging. (foto: Yalp)

Trend 4
Kijk eens hoe fit ik ben!
Babyboomers willen fit en gezond zijn en blijven. Ook omdat het een manier is om oud te worden zonder oud te zijn. De vijftigers en zestigers van nu willen niet ‘middelbaar’ zijn en al helemaal geen senior. Ze lopen, fietsen, trainen in de sportschool, doen aan yoga en mindfullness, slikken voedingssupplementen, letten op hun lijn, kiezen voor gezonde voeding. En alles en iedereen die hen erbij kan helpen gezond, fit en slank te blijven, zal met open armen (en een open portemonnee) worden ontvangen.

Trend 5
Ik geef om anderen
Ik geef om de wereld. Om de walvissen en de pandaberen. Om de slachtoffers van de laatste aardbeving. Babyboomers voelen zich goed als ze kunnen helpen en een makkelijke manier om dat te doen is geld geven. Goede doelen en mensen die via crowd funding of door middel van een evenement een (goed) doel willen verwezenlijken, moeten bij de babyboomers zijn.

Trend 6
Luister, ik heb nog zoveel te vertellen
Babyboomers hebben veel meegemaakt en maken het liefst nog steeds veel mee. En al die ervaringen, al die persoonlijke verhalen delen ze graag met anderen. Door middel van geluidsopnamen, een autobiografie, een video, een blog… En als ze zelf niet kunnen schrijven of filmen of opnemen, dan huren ze graag iemand in die dat wel kan. Er zijn al wat kleine bedrijfjes in Nederland die ‘het levensverhaal verfilmen’ en die helpen bij het schrijven van een autobiografie.

Trend 7
Ik hou van verborgen luxe
Babyboomers houden van dure producten, maar weten dat vaak goed te verbergen. Ze hebben die lederen designbank gekocht omdat hij onverwoestbaar (en dus duurzaam) is. Ze hebben een keuken vol apparatuur omdat ze van koken houden en het te druk hebben om zelf alles te snijden, hakken, pureren… Ga bij hen thuis kijken en zie dat hen aan niets ontbreekt. Iedereen die zich met interieur bezighoudt, kan zich het best op de babyboomermarkt richten!

Trend 8
Ik moet mezelf (terug)vinden
Ik heb rust nodig, ruimte, ik moet af en toe alleen zijn, ik moet mezelf weer vinden. Je hoort het ze vaak zeggen. Het is dus niet gek dat retraite- en meditatieweekenden, resorts, kuuroorden en spa’s zo populair zijn bij babyboomers. Reisaanbieders zouden hun aanbod op deze trend moeten afstemmen.

Trend 9
De professional weet het beter
Anders dan vorige generaties zijn babyboomers snel geneigd professionals in te huren. Om hun huis in te richten, hun geldzaken te beheren, de plafonds te witten, een terrasje aan te leggen of de tuin te onderhouden. En als ze willen afslanken gaan ze naar een diëtist. Professionals op welk vlak dan ook: presenteer je als dé deskundige en de babyboomer is verkocht.

Trend 10
Natuurlijk ben ik daar niet te oud voor
Babyboomers weigeren oud te zijn en wensen ook niet als zodanig beschouwd en behandeld te worden. Dus gaan ze op trektocht door de Himalya en wildwaterkanoën en mountainbiken in de Ardennen. Ze doen mee aan modetrends. Gaan naar popconcerten en festivals. Enzovoort. Iedereen die producten aanbiedt voor jongeren, zou diezelfde producten aan moeten bieden voor babyboomers. Weliswaar iets aangepast (kleding bijvoorbeeld moet dan wel een andere pasvorm hebben), maar zonder dat kenbaar te maken met een label als ‘speciaal voor vijftigplus.

Met dank aan:
Sylvia Aué van de website www.route50plus.nl
Op deze website treft u nog veel meer achtergrondinformatie over de doelgroep(en) 50-plus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *