Studiereis dagrecreatie dag 2

Gisteren publiceerden we al een verslag van de eerste dag. Nu komt dag twee aan de beurt. Na het maken van dit verslag kan ik me bijna niet meer voorstellen dat we dit allemaal in twee dagen beleefd hebben. Hierbij het vervolg van de studiereis georganiseerd door Pleisureworld. Wat leerden we op woensdag 2 april….

5. Madurodam

interactief aan de slag met een containerterminal in de Rotterdamse haven
interactief aan de slag met een containerterminal in de Rotterdamse haven

Madurodam werd op 21 april 2012 heropend na een grondige metamorfose. Dat was hard nodig, want het park was te lang stil blijven staan en dat resulteerde tussen 2000 en 2011 in sterk teruglopende bezoekcijfers. Met de verbouwing werd de passieve kijkbeleving omgevormd tot interactieve attractie. Of mogen we dat wel zo noemen? Want het park worstelt nog met haar identiteit. Directeur Joris van Dijk: “Zijn we nu een museum zonder dak? Of een attractiepark zonder attracties?” In 2013 trok het park weer 685.000 bezoekers.

Verhalen tot leven laten komen
De nieuwe aanpak van Madurodam sluit aan bij de theorieën van de beleveniseconomie. (Pine and Gilmore). Madurodam wil de verhalen van Nederland tot leven laten komen. Voorheen was daarvoor alleen het decor aanwezig. Via 55 schermen in het park vertellen de Madurodammertjes hun verhaal. Er is bewust niet gekozen voor een smartphone omdat die beleving te individueel is. En een dagje uit beleef je nu eenmaal samen.

Nog persoonlijker
Aan de vooravond van het seizoen 2014 introduceert Madurodam vijf geïllustreerde karakters. Met deze vijf karaktertjes, de Fantastische Vrienden, wil Madurodam rechtstreeks met kinderen communiceren. De vijf vrienden laten zien dat fantasie de basis is voor fantastische verhalen. Madurodam nodigt kinderen uit hun fantasie te gebruiken. Fantasie ligt immers aan de basis van de ambities en ideeën die Nederland hebben gemaakt tot het land wat het nu is. De vrije fantasie van nieuwe generaties moet gaan zorgen voor fantastische, nieuwe verhalen voor het Nederland van de toekomst.
Kinderen kunnen zich identificeren met 5 archetypes die geïnspireerd zijn op bekende Nederlandse personen die hun eigen specifieke talent hebben.
De+Fantastische+Vriendenpng

  • Robbert is heel erg slim, kan heel goed knutselen en is superhandig met techniek!
  • Jandi is een geboren grappenmaker, zo maakt hij iedereen vrolijk!
  • Fiep is een dromer en kan heel goed tekenen en kleuren!
  • Willem is nergens bang voor en is de leider van de groep!
  • Naomi heeft heel veel energie en is een echte sportheld!

Toekomst
Madurodam zal de ingeslagen weg met méér attracties en interactiviteit blijven volgen. Joris van Dijk; “We bouwen nu zorgvuldig aan ons nieuwe imago. Dit jaar gaan we bekijken of de keuze voor het thema ‘sport’ goed uitpakt. De toekomst in in mijn visie aan de Multi-gelaagde merken. Dat betekent het einde aan de eenheidsworst. We richten ons ook steeds beter op diverse specifieke doelgroepen; voor iedereen een eigen haakje.” Een droom voor de verre toekomst heeft Van Dijk ook; “Als dit een succes wordt dan lijkt het me prachtig om het concept van Madurodam ook te kopiëren naar het buitenland.”

Zie ook onze eerdere artikelen over:
Inspelen op het weer
nieuwe voetbalattractie in Madurodam

Meer informatie: www.madurodam.nl

6. Sprookjes Wonderland Enkhuizen

in het atelier van Sprookjes Wonderland
in het atelier van Sprookjes Wonderland

Het meest wonderlijke aan dit bezoek was het feit dat vele aanwezigen uit de recreatiebranche het park nog helemaal niet kenden. En dat bleek onterecht. Vader en zoon De Vries hebben dit sprookjespark voor het grootste gedeelte zelf bedacht, ontworpen en gebouwd. Wat ooit begon als enkele kabouters in de etalage van een schildersbedrijf, is uitgegroeid tot een geliefde regionale attractie met 230.000 betalende bezoekers. Daarnaast kiest het bedrijf voor een eigenzinnige bedrijfsstrategie; lage prijzen (€ 9,50 p.p vanaf 2 jaar), lage kosten en veel zelf doen. En dat heeft gevolgen voor de bedrijfsvoering:

Lage prijzen
Niet alleen de entreeprijs is laag, maar ook de prijzen in de souvenirwinkel en de horeca. Daarmee is het park voor een brede groep toegankelijk. Het uitgangspunt is: “Liever meer mensen die minder besteden dan weinig mensen die veel besteden.” Op souvenirs wordt bijvoorbeeld gerekend met een opslag van 1,2. Dat is erg laag. De ondernemers zien souvenirs als het beste promotiemiddel en willen dat graag stimuleren. Matthijs de Vries: “Iemand die thuiskomt met een souvenir vertelt daar een verhaal bij. Dat is volgens ons de beste reclame.”

Souvenir op maat gemaakt voor het park
Souvenir op maat gemaakt voor het park

Weinig adverteren
Campagnes die ten koste gaan van de marge zijn aan Sprookjes Wonderland niet besteed. Dus doen ze bijvoorbeeld niet mee aan ‘Het Land van de ANWB’. Door de erg lage prijs zit een exclusieve korting voor leden er niet in. Ook adverteren gebeurt slechts mondjesmaat. (red. Wellicht de reden dat veel mensen buiten de regio het park nog niet kennen.) Waar wel veel effect mee wordt bereikt is Social Media. Een campagne op Facebook, waarbij gratis kaartjes worden verloot, heeft veel meer effect. En verder moet mond tot mondreclame zijn werk doen.

Evenementen
De themadagen van het park kunnen ook succesnummers worden genoemd. Alhoewel het park in de winter is gesloten, gaat het park in de kerstvakantie tijdelijk open; en helemaal aangekleed in kerstsfeer. Dat zijn topdagen voor het park, met zo’n 25- a 30.000 bezoekers. Ook de heksendag op de eerste zaterdag in oktober is een succesnummer. Het park organiseert bewust geen halloweenfeest. Dat doen andere parken al en sluit niet goed aan bij de relatief jonge doelgroep.

Achter de schermen wordt alweer gebouwd aan een nieuwe attractie die in de loop van dit jaar wordt geopend.

Meer informatie: www.sprookjeswonderland.nl

7. Dolfinarium

Educatieve show bij de roggen
Educatieve voorstelling bij de roggen

Ook bij het Dolfinarium in Harderwijk blijkt de keuze voor een identiteit niet makkelijk. Is het een dierentuin of een attractiepark? Het park is in ieder geval aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD) en dierenwelzijn heeft voorrang op het belang van de bezoekers.
De attractiekant is overigens ook prima ontwikkeld. Met 11 shows en voorstellingen wordt de hele dag door voor vermaak gezorgd. De dolfijnenshow Aquabella kreeg in 2013 zelfs een internationale Brass Ring Award in de categorie ‘Live Entertainment Excellence’ (Best Overall Production: Budget of $400,001 – $700,000).
Dierenwelzijn
Sietze Hes, woordvoerder van het Dolfinarium: “Het welzijn van onze dieren heeft onze hoogste prioriteit. Het Dolfinarium besteedt veel aandacht aan onderzoek en we zoeken voortdurend naar manieren om onze kennis over te dragen. Het Dolfinarium wordt regelmatig getoetst op de naleving van de wetgeving omtrent het houden van dieren. Het actief lid zijn van diverse vakorganisaties draagt bij aan internationale samenwerking om de criteria voor het houden van dieren, het organiseren van kennisvermeerdering en het delen van de kennis nog beter vorm te geven. Ook het beursgenoteerde Compagnie des Alpes, eigenaar van dit park, steunt deze visie van het park; ook al is het niet altijd economisch het meest interessant.”

Meer informatie: www.dolfinarium.nl

8. Super Fun Amersfoort

Family Entertainment Centers (FECs) bestaan in de Verenigde Staten al langere tijd.. Die ontwikkeling zal echter niet één op één worden gekopieerd naar de Nederlandse situatie. Voor de Nederlandse markt wordt gezocht naar nieuwe modellen die passen bij deze markt. Super Fun in Amersfoort is een van de bedrijven die zo’n eigen concept heeft gelanceerd. De grote indoorhal huisvest o.a. een indoorspeeltuin, trampolinezaal ‘super jump’, lasergame, avonturenspel ‘Rescue’, spacegolf, een bowling en een restaurant. Peter Kappe volgt een heel eigen filosofie. Waar persoonlijke aandacht bij veel bedrijven boven aan het lijstje staat, ziet Kappe juist grote voordelen in ‘zelfredzaamheid’ van de gast: “Waarom zou je in de bowling elk kwartier iemand langs sturen om te vragen of ze nog wat willen bestellen als ze dat op elk gewenst moment via een scherm kunnen doen? Zo spaar je ook op personeelskosten.”

De ondernemers van Superfun bedenken en bouwen veel van hun bedrijfsonderdelen zelf. Het nieuwste plan dat nu wordt uitgewerkt is een kok die aan je tafel pannenkoeken komt bakken met een verrijdbare kookplaat.

Meer informatie: www.superfun.nl

9. Dierenpark Amersfoort

Dierenpark Amersfoort wil het ‘Meest kindvriendelijke dierenpark van Nederland’ zijn. En dat heeft zo z’n consequenties. Directeur Ronald van der Zande is drie jaar geleden gestart met deze nieuwe koers voor dierenpark Amersfoort en de eerste veranderingen worden nu zichtbaar:

De klim-alles-route en kindvriendelijke bebording zijn al eerder aan bod gekomen op deze website

De glazen wanden van de dierenkooien zorgen voor minder belevingsafstand. (zeker voor kinderen)
De glazen wanden van de dierenkooien zorgen voor minder belevingsafstand. (zeker voor kinderen)

Speelruimte voor mens en dier; dat wordt lastig in de praktijk; zeker als het wilde dieren betreft. Door gebruik te maken van glazen schotten, die doorlopen tot aan de vloer wordt de binnen en buitenruimte van de dierenverblijven met elkaar verbonden. Bijvoorbeeld; een deel van het bruggetje ligt in het verblijf en een deel er buiten. Maar dier en mens kunnen beiden tegelijk op het bruggetje zitten.

Ook in het activiteitenprogramma voert ‘speels’ de boventoon. Zo wordt bijvoorbeeld de Vadernacht georganiseerd, waarin vaders met hun kinderen in het dinobos kunnen kamperen.

Nog enkele wijze lessen van Ronald van der Zande:

“We hebben met elkaar een nieuwe koers afgesproken. De sociale controle daarop onder het personeel is hoog. Iedereen kent het begrip ‘old school’. Dat zijn de gewoontes die we achter ons hebben gelaten.”

“Je kaartjes worden makkelijker verkocht als ze op meerdere punten verkrijgbaar zijn. We werken dus actief aan een multi-distributie strategie waardoor onze kaarten op veel verkooppunten verkrijgbaar zijn.”

“We zien veranderingen in de samenstelling van de doelgroepen die ons bezoeken en spelen daar op in. De groeiende groep senioren betekent voor ons; uitbreiding van de terassen. Ook willen we een nieuwe doelgroep actief gaan benaderen; de stelletjes.”

“Gelukkig kregen we geen subsidie. Daardoor zijn we gewend, als echte straatvechters, onze doelen te realiseren.”

Toekomst
Er wordt nog volop doorontwikkeld aan het park. In juli gaat het Snavelrijk van start, met als motto: ‘vogels, veren en natte kleren’. Het wordt een plasrijk gebied waarin vogels als de ibis, gieren en maraboes wonen. Als attractie kan daar worden gevaren met een bootje.

Meer informatie: www.dierenparkamersfoort.nl

Zie ook:
verslag van dag 1
www.pleisureworld.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *