Social Media en bloggen als kostenpost?

Wanneer ben je nog aan het werk en wanneer ben je in je vrijetijd bezig? Dat is een lastige vraag voor mij als onderneemster. Hoe bereken ik ‘de dingen door’? Per week ben ik ca. 20 uur bezig met Social Media. Van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat, verdeeld over zeven dagen per week! Maar ik zou niet graag deze uren als werk betitelen, want dan kan ik mijn werk immers niet makkelijk rendabel maken.

typenIk heb er vooral ook heel veel lol in, en in die twintig uur leer ik ook veel, zitten ook alle bezoekjes aan social media clubs en andere soortgelijke bijeenkomsten. Ook alle tijd die ik nodig heb om blogjes te schrijven, die zou ik niet graag allemaal toe willen schrijven aan ‘mijn werk’.

Wat levert het op?
Dus dan gaat deze tijd ten koste van mijn privé tijd! Maar het zijn en blijven door mij gemaakte inspanningen en opofferingen die ik heb gemaakt. Het heeft mij dus wel degelijk wat gekost! Maar deze tijd, die twintig uur gemiddeld per week, wat levert die me dan wel op? Wat is de economische waarde van deze investering? Deze vraag krijg ik regelmatig naar mijn hoofd geslingerd van manlief. Ga je vanavond alweer de hort op? En eerlijk, het antwoord kan ik niet zo makkelijk geven.

Wie schrijft die blijft
Het bloggen is begonnen uit pure verslaglegging voor mijzelf. Wanneer ik naar een bijeenkomst ging dan schreef ik altijd even een klein verslagje, dat heb ik nodig om ‘de dingen’ beter te kunnen duiden en in mijn brein op te kunnen slaan. Ook wanneer ik stagiaires mee nam naar bijeenkomsten, moesten ze er een verslagje erover schrijven, en de vers opgedane kennis presenteren aan de andere personeelsleden. Zo’n verslagje las ik dan eerst nog eens na, herschreef nog wat en zo ontstond een hele berg van verslagjes. Hetzelfde gebeurde bij ‘vak’ boeken. Ook daar maakte ik een klein verslagje van. Tegenwoordig schrijf ik ook blogjes wanneer ik met ‘iets’ zit. Eventueel zoek ik er boeken bij die me ondersteunen bij mijn denkproces. Zo zijn dus mijn blogjes ontstaan; geboren om de lessen uit het dagelijks leven beter te begrijpen en te duiden van de dingen. En nu, vandaag de dag, ook om anderen te ispireren.

Geen verkoopverhaal
De social media gebruik ik ook om sneller tot mijn inovaties te kunnen komen, om mijn netwerk te organiseren en om laagdrempelig in contact te kunnen blijven (ook buiten het seizoen) met onze doelgroep.
Social Media gebruik ik dus helemaal niet alleen om louter en alleen om te verkopen. Sterker nog, je zult zelden een verkoopverhaal aantreffen op onze verschillende social media kanalen. Ik doe het wel eens, een enkele keer, maar veel vaker zul je zien dat ik een kijkje in de keuken geef. Ik stel me kwetsbaar op en probeer te laten zien waar ik denk dat er kansen liggen, maar ook de bedreigingen. Ik laat zien waarin we sterk zijn en waarin we minder presteren. Hierin heb ik zoveel lol dat ik het graag ook vooral als privé tijd zou willen zien, noem het gerust een uit de hand gelopen hobby. Maar ja, dat is eigenlijk die hele camping van ons, een uit de hand gelopen hobby, want als je werkelijk alle uren die we erin stoppen zou rekenen, dan hadden we veel beter een krantenwijk kunnen lopen!
Maar geldt dat niet voor bijna alle ondernemers? Dat ze vooral zoveel meer uren maken, omdat het juist zo gaaf is?
Hoe doe jij dat, je kosten berekenen? Ik ben benieuwd, laat je het ons weten? De polletjes Watersportcamping Heeg.
https://www.facebook.com/campingheeg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *