Ruim 650.000 VR-brillen in Nederland

Vijf procent van de Nederlandse consumenten heeft een virtual reality bril in huis. Verreweg de meeste van deze brillen werken met een afzonderlijke smartphone als scherm. Met nieuwe toepassingen kan virtual reality de komende jaren verder groeien en een plek veroveren in de Nederlandse huiskamer. Dit blijkt uit de Smart Media Monitor, een marktonderzoek van Multiscope onder 6.700 Nederlanders.

Samsung marktleider in virtual reality
Ruim 650.000 Nederlanders hebben een VR-bril. Samsung is de onbetwiste marktleider met een marktaandeel van 51%. VR BOX (11%), Sony (6%), Trust (4%) en Ritech (2%) volgen op ruime afstand van Samsung.

Eind 2018 één miljoen VR-brillen
Komend jaar verwacht 4% van de consumenten een VR-bril te kopen. Het aantal VR-brillen in Nederland passeert daarmee de grens van 1 miljoen. Vooral 18 tot 35-jarige mannen willen een VR-bril kopen.

VR-bril voor gaming, films en series
Er is nog nauwelijks aanbod van sport, tv-programma’s, films en series in virtual reality. Toch hebben bijna één miljoen Nederlanders, die nu nog geen VR-bril hebben, interesse om hun favoriete sport, tv-programma’s, films en series thuis in virtual reality te kijken. De ontwikkeling van dit soort nieuwe toepassingen kan zorgen voor verdere groei van het aantal VR-brillen in Nederland.

Bron en meer informatie: www.multiscope.nl

VR speler in actie

VR in de recreatiesector
Ook in de recreatiesector zijn diverse toepassingen van VR te vinden. Een VR bril wordt bijvoorbeeld gebruikt in VR rollercoasters, waarbij de beelden worden gesynchroniseerd met de beweging van e coaster. Ook VR Rooms zijn in opkomst. Dit zijn locaties waar de spelbeleving in de bril wordt gecombineerd met fysieke omstandigheden op een locatie. Ook voor een stadsrondeleiding kunnen VR brillen worden ingezet. Zo kun je bijvoorbeeld een kijkje nemen in het verleden van de plek waar je je op dat moment bevindt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *