Rol van Facebook in de vakantieboeking en beleving

Op de vakantiebeurs gaf Dorianne Richelle van Facebook een presentatie over het gebruik van Facebook rondom vakanties. Na afloop legden we enkele vragen voor van ondernemers; hoe kunnen zij scoren met Facebook? Dat begint in ieder geval bij het doorgronden van de bedoelingen van deze online community.

Facebook is geen Google
In aanloop naar het interview vroegen we divers recreatiebedrijven welke vragen zij hebben aan Facebook. Opvallend vaak had de vraag de strekking: ”Hoe worden we zichtbaar binnen Facebook.” Daaruit blijkt dat er voor Facebook maar al te vaak een zelfde benadering gekozen wordt als voor Google; scoren op zoekwoorden. Dat is niet de aanpak waarmee je het meeste rendement kunt halen.

vakantiecyclus
vakantiecyclus

Facebook is vooral bedoeld om relaties op te bouwen met je klanten. Dat kun je doen via je eigen Facebook website; deel daarop vooral informatie die relevant is voor je klanten. Daarnaast zijn er profielen van gebruikers die daarmee heel gericht benaderd kunnen worden.

Onderzoek Facebookgebruik rondom de vakantie
Het dromen, plannen, boeken, beleven en terugkijken op een reis op vakantie gebeurt allemaal op Facebook. Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 3000 respondenten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië. De resultaten van dit onderzoek per fase van de vakantiebeleving:

Dromen
• 83% geeft aan het leuk te vinden om vakantiefoto’s van familie en vrienden te bekijken. Ook als ze zelf niet van plan zijn om (binnenkort) op vakantie te gaan.
• 52% geeft aan zin in reizen te krijgen als ze Facebook gebruiken, zelfs als ze geen directe plannen hebben.

Plannen
• 95% gebruikt Facebook voordat ze op vakantie gaan, bijvoorbeeld om plannen met reisgenoten te maken of om relevante pagina’s te bezoeken.
• 85% vindt nuttige aanbevelingen onder vrienden en familie, tegen 74% op tripadvisor.

Boeken
• 95% gebruikt Facebook voor het boeken en 94% gebruikt Facebook na het boeken voor vakantie-gerelateerde activiteiten. Zij delen bijvoorbeeld een status update met een link naar het hotel of om te laten weten dat ze geboekt hebben.

Beleven
• 97% van de mensen die online gaan tijdens hun vakantie of reis gebruikt Facebook.
• 91% hiervan gebruikt Facebook ten minste iedere paar dagen tijdens hun vakantie.

Terugkijken
• 99% plaatst iets op Facebook na de vakantie, zoals foto’s of een reisverslag
• 32% van deze gebruikers doet dit nog voor ze thuis zijn.

Meer dan de helft van de Facebook gebruikers geeft aan dat ze het vaakst berichten zien van vrienden die over een reis of vakantie gaan. Daarnaast geven respondenten ook aan dat ze de foto’s van hun vrienden van een bestemming of hotel betrouwbaarder vinden dan foto’s over deze plaatsen die van een reisorganisatie komen. Daarnaast is het zo dat Facebook gebruikers ook juist op vakantie veel op het platform zijn te vinden. Er wordt ‘geen vakantie van Facebook’ genomen, integendeel.

Hoe speel je daar op in?
De gebruiker staat voorop bij Facebook. Zij kunnen u introduceren bij hun netwerk. Doe dat vooral door relevant te zijn en op menselijke schaal contact te zoeken, bijvoorbeeld met de vraag: “Wat vond u leuk bij ons?” Richelle: “Ja, er wordt wel overredingskracht gevraagd. Inspirerende bedrijven die veel boeiende content bieden scoren het best. De informatie van een adverteerder moet net zo interessant zijn als de informatie die ze van hun eigen sociale omgeving krijgen. Wat vooral niet werkt zijn; verkoopgerichte advertenties en veel tekst. Probeer het eens met een goede visual en een korte teaser.”
Met de advertentietool kun je heel gericht profielen opsporen die goed passen bij je product. Aan de hand van de inloggegevens kan Facebook bijvoorbeeld inschatten dat iemand regelmatig zakenreizen boekt. Ook look-alike targeting blijkt goed te werken; hiermee worden mensen met een vergelijkbaar profiel gezocht.

Meer informatie:
http://facebook.pr.co/68467-meeste-facebookberichten-gaan-over-reizen-en-vakanties
https://www.facebook.com/advertising/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *