Recreatief fietsgedrag Leiestreek uitgebreid in kaart gebracht

Het aantal recreatieve fietsers dat in de Leiestreek kiest voor het knooppunten-systeem is tussen 2008 en 2013 met 11% toegenomen tot 357 000 fietsers. De fietsnetwerkkaarten van Westtoer en Toerisme Oost-Vlaanderen zijn een frequent gebruikt hulpmiddel vooraf. Dat blijkt uit een bijzonder uitgebreid fietsonderzoek door Westtoer. Een belangrijk usp voor de regio zijn de fietspaden langs rivieren en kanalen.

Leiestreek_fietsenOnderzoek recreatief fietsen
Het Kenniscentrum van Westtoer installeerde in 2013 zeven vaste tellers op het fietsnetwerk van de Leiestreek. Deze tellers sturen hun telgegevens digitaal door. Daarnaast gebruikte Westtoer ook mobiele tellers om het totale volume van fietsers op het netwerk in te schatten en werden meer dan 5 000 fietsers op het netwerk bevraagd. 2 500 fietsers vulden een uitgebreide online enquête in.

Vooral Vlaamse medioren en senioren in koppels
92% van de netwerkfietsers in de Leiestreek is Vlaams, 4% komt uit Nederland. Bijna de helft komt voor één dag naar de regio (48%), 42% woont in de regio en 6% blijft één of meerdere nachten slapen in de Leiestreek.
De gemiddelde leeftijd van de netwerkfietser is 54,5 jaar. Slechts 5% is jonger dan 12 jaar, 48% is tussen de 50 en 64 jaar. Een gezelschap bij netwerkfietsers bestaat gemiddeld uit 2,8 personen. 61% fietst met twee, 22% fietst met vier of meer.
Op het fietsnetwerk vinden we ook fietsers terug die een lusvormige route volgen (0,1 miljoen routefietsers) of fietsers die onbewust op het netwerk fietsen tijdens het maken van een ommetje (0,7 miljoen fietsers). In 2013 kunnen de recreatieve fietsers op het fietsnetwerk van de Leiestreek ingeschat worden op ongeveer 1,2 miljoen.

Fietsnetwerkkaarten zijn populair
Iets meer dan de helft van de netwerkfietsers gebruikt één van de kaarten van het Fietsnetwerk (Fietsnetwerkkaart Leiestreek West of Fietsnetwerk Leiestreek Oost) om hun fietstocht langs de knooppunten vooraf voor te bereiden. Naast het gebruik van kaarten zijn websites ook een belangrijke bron bij het voorbereiden van de tocht.
Ongeveer 92% stippelt de fietstocht vooraf uit, slechts 12% wijzigt de geplande fietstocht tijdens de rit. De belangrijkste redenen voor het wijzigen van een traject onderweg zijn problemen op het traject door wegenwerken of ontbrekende knooppuntbordjes.

Gemiddelde tocht is 46 km
Een netwerkfietser fietst gemiddeld 46 km tijdens een tocht. 21% van hen fietst 30 km of minder, 28% fietst meer dan 50 km. Van de netwerkfietsers gebruikt 2 op 3 een stadsfiets, 14% rijdt met een elektrische fiets.
Bijna 9 op 10 van de netwerkfietsers stopt één of meerdere keren tijdens de fietstocht. De belangrijkste reden om te stoppen is iets eten of drinken op restaurant of café. Anderen stoppen om te rusten, te genieten of voor een picknick.

Bestedingen gespreid over de regio
Gemiddeld besteedt een netwerkfietser € 14,50 in de regio, waarvan € 12,50 in restaurants of cafés. Het fietsnetwerk zorgt ervoor dat fietsers verschillende kanten van de regio kunnen ontdekken en dat hun bestedingen gespreid worden over de regio. In totaal genereert het fietsnetwerk van de Leiestreek een omzet van 11,5 miljoen euro, waarvan 6,5 miljoen euro komt van fietsers buiten de Leiestreek.

Vraag naar zitbanken, picknicktafels en eet- en drankgelegenheden
Globaal is de netwerkfietser redelijk tevreden over het fietsnetwerk van de Leiestreek: 2/3 is zeer tevreden tot uiterst tevreden. Vrijliggende fietspaden kunnen het veiligheidsgevoel verhogen. Zitbanken en picknicktafels en een voldoende aanbod van eet- en drankgelegenheden langs het netwerk zijn belevingselementen die het fietsnetwerk nog aantrekkelijker kunnen maken.

Het onderzoek naar de fietsers op het fietsnetwerk in de Leiestreek vond plaats met de steun van het Europese Interreg IV-project I3VT-2GBF: Le vélo au-delà des frontières/Grenzeloos fietsen.

Fietsnetwerk 2.0
Teammanager recreatie Tim Provoost ligt toe welke rol dit onderzoek speelt bij de toeristische ontwikkelingen: “Westtoer werkt momenteel aan het ‘Fietsnetwerk 2.0’: een vernieuwde versie van het bestaande fietsnetwerk in West-Vlaanderen en dus ook in de Leiestreek. We zijn daarvoor uitgegaan van een grondige inventarisatie en evaluatie van het bestaande netwerk. In overleg met lokale diensten voor toerisme en diverse overheidsdiensten stippelen we momenteel de trajecten uit van het vernieuwde netwerk. We spelen daarbij in op de gewijzigde situatie op het terrein: nieuwe bruggen, tunnels, vrijliggende fietspaden e.a. Het nieuwe netwerk wordt dus een stuk veiliger dan het vorige. We ontsluiten ook dorpen, gehuchten en rustplaatsen die voorheen niet in het netwerk waren opgenomen. Daarmee komen we tegemoet aan de vragen van recreatieondernemers, vooral van logies, restaurants en cafés. Als reactie op onderzoek naar het gebruik van de fietsnetwerken en fietsroutes gaan we vanaf volgend jaar de wegomleidingen ook beter herkenbaar aanduiden op het terrein met oranje borden. En we gaan het netwerk plaatselijk ook verfijnen door het wegwerken van ‘missing links’. Er komen ook volledig nieuwe fietsnetwerkkaarten. Het vernieuwde fietsnetwerk moet in het voorjaar van 2016 operationeel zijn.”

Meer informatie: www.westtoer.be

Eén reactie

  1. Ik lees altijd met veel plezier “uitjes” in België. Regelmatig plaats ik stukje bij “Toeristisch Allerlei” in ons magazine Kampeerauto, 9 x per jaar.
    Wat ik mis in Belgié zijn “camperplaatsen”. Plaatsen waar je een nachtje mag overnachten, zonder gedoe te krijgen met “het gezag”.
    Onze leden fietsen dolgraag, ook in uw streek, of zeg maar “juist”. Weinig heuvels.
    Heeft u een lijst met camperplaatsen of bent u daar mee bezig?

    Er zijn er zo weinig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *