Rabobank ziet personeelstekort als grootste uitdaging horeca en recreatie

De zonnige stemming in de horeca en recreatie zet verder door. Het mooie weer van het voorjaar zorgt vooral bij strandhoreca en vakantieparken voor een extra positief sentiment. Maar dat het goed gaat, betekent ook dat het tekort aan personeel een steeds groter issue wordt voor ondernemers. Dat is een van de conclusies uit de branche update horeca en recreatie in augustus, gepubliceerd door Rabobank

Groei zet door
De horeca en recreatiesector blijft het goed doen. In alle branches zien we de omzetten stijgen. Vooral de toename van consumentenbestedingen zorgt voor optimisme, net als het alsmaar groeiende toerisme.

Hogere bezettingen door goed weer
Het goede weer in het voorjaar heeft bijgedragen aan betere prestaties in de sector. Vakantieparken aan de kust realiseerden hogere bezettingen en ook strandhoreca plukte de vruchten van het mooie weer. Daarnaast steeg zowel het binnenlands als buitenlands toerisme in het eerste kwartaal van 2018 verder. Vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 steeg het aantal toeristische overnachtingen met 10,25% tot 17,7 miljoen overnachtingen. De grootste stijging was afkomstig van buitenlandse gasten.

Aantal vacatures verder gestegen
Ook in de eerste helft van 2018 waren er veel vacatures in alle lagen van de sector. Uit de conjunctuurenquête van het CBS blijkt dat steeds meer ondernemers een tekort aan personeel als grootste bedreiging zien voor de toekomst. In de praktijk resulteert dit in oplopende personeelskosten, wat een druk legt op de rentabiliteit van de onderneming.

Een van de grootste bedreigingen waar ondernemers op dit moment mee te maken hebben, is een tekort aan personeel. Rabobank verwacht daarom dat de personeelskosten de komende tijd verder oplopen. Hierdoor wachten ondernemers met realiseren van uitbreiding, wat groei binnen de sector in de weg zit.

Andere onderwerpen die in de branche update aan de orde komen:

  • Personalisatie neemt vergaande vormen aan
    Aandacht voor de gast is vanzelfsprekend. Des te belangrijker is de veranderende behoeften van de consument. Dit vraagt aanpassingsvermogen van ondernemers, die hun product verder moeten personaliseren.
  • Populariteit boekings- en bezorgplatformen groeit
    Boekings- en reviewsites krijgen steeds meer invloed. Uit onderzoek van Hotrec bleek onlangs dat het aantal hotelboekingen via OTA (Online Travel Agencies) is toegenomen, terwijl de boekingen via de eigen kanalen terugliep.

Bekijk de hele branche update horeca en recreatie op: www.rabobank.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *