Onderzoek naar gezondheidsrisico’s en kansen van games

Zittend gedrag, zoals het spelen van niet-actieve video games, hangt samen met een verhoogde kans op het verkrijgen van overgewicht. Maar de nieuwe generatie video games, de zogenaamde actieve games, lijken veelbelovende middelen voor zowel het terugdringen van zittend gedrag als voor het stimuleren van lichamelijke activiteit. Met het programma ‘MyGame’ doet de Vrije Universiteit naar de gezondheidseffecten van Games.

Een voorbeeld van Active Gaming in de recreatie met de Eyeplay

Uit onderzoek blijkt dat 95% van de jongens en 81% van de meisjes in de leeftijd van 13 – 19 jaar weleens gamed, En de gemiddelde tijd die door deze groep jongeren aan gamen wordt besteedt, is bij jongens 9,9 uur per week en bij meisjes 3,9 uur in de week. Ook al leef je je nog zo in, in een game, dit komt toch neer op heel veel uren in de week stilzitten.

Zittend gedrag, zoals het spelen van niet-actieve video games, hangt samen met een verhoogde kans op het verkrijgen van overgewicht. Daarnaast heeft lichamelijke activiteit een positief effect op lichaamsgewicht. Voor het voorkomen van overgewicht lijkt het daarom belangrijk om zowel het zittend gedrag terug te dringen als de lichamelijke activiteit te stimuleren. De nieuwe generatie video games waarbij bewogen moet worden om ze te kunnen spelen, de zogenaamde actieve games, lijken veelbelovende middelen voor zowel het terugdringen van zittend gedrag als voor het stimuleren van lichamelijke activiteit.

Voor het onderzoek is de VU nog op zoek naar testpersonen. Deelnemers aan het onderzoek krijgen gedurende 10 maanden een Kinect of MOVE (afhankelijk van het type spelcomputer dat het gezin al heeft) gratis thuis te leen.

meer informatie: www.my-game.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *