Ondernemers nog te weinig actief met mobiele marketing

De verwachting is dat over 5 jaar bestedingen via smartphones ruim een miljard euro bedragen. Voor ondernemers biedt dat natuurlijk kansen. Toch zijn nog niet veel ondernemers hier actief in.

amsterdam appMobiele strategie
De opkomst van mobiel internet zorgt voor een verandering in het gebruik van internet. De desktop wordt vervangen door mobiel internet op smartphone of tablet. Dit kan altijd en overal. De verwachting is dat over 5 jaar mobiel internet groter zal zijn dan het reguliere internet. Dat betekent kansen voor u als ondernemer op het gebied van

Mobile commerce (m-commerce).
M-commerce zal de komende jaren sterk groeien. Geschat wordt dat over 5 jaar bestedingen een miljard euro zullen bedragen. Daarom kan interessant zijn om een mobiele strategie uit te rollen. Om uw zichtbaarheid te vergroten, om onderscheidend bezig te zijn en om extra omzet te genereren.

Facts & figures
Uit onderzoek van ING onder 350 kleine ondernemers blijkt echter dat slechts 16% een mobiele strategie voor het bedrijf heeft ontwikkeld. Meer dan 80% is daar nu (nog) niet mee bezig. Redenen voor het ontbreken van een mobiele strategie zijn onder meer tijdgebrek, geen toegevoegde waarde voor het bedrijf en het bedrijf is te klein voor een mobiele strategie.

Van de ondernemers die wel een mobiele strategie hebben, heeft meer dan de helft een speciale website voor de smartphone. Een kwart heeft apps voor klanten ontwikkeld, en een kwart verkoopt inmiddels producten/diensten via een mobiele website.

Van de ondernemers die wel een mobiele strategie hebben, heeft meer dan de helft een speciale website voor de smartphone. Een kwart heeft apps voor klanten ontwikkeld, en een kwart verkoopt inmiddels producten/diensten via een mobiele website.

Mobiel ondernemen is de toekomst
Ondanks dat mobiel ondernemen in het mkb nog geen gemeengoed is, is de helft van de ondervraagde ondernemers het eens met de stelling dat ‘mobiel ondernemen de toekomst is in Nederland’. Ook is 56% van de ondernemers van mening dat mobiel ondernemen steeds belangrijker wordt voor het eigen bedrijf.

De visie is er dus wel, alleen de strategie ontbreekt nog. En dat is jammer. Zeker in deze economisch zware tijden biedt het mobiele internet het mkb niet alleen een extra afzetkanaal, maar ook de mogelijkheid tot klantbinding. Daarnaast is het een goed middel voor een bedrijf om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Hoewel het niet meer dan logisch is dat ondernemers momenteel hun prioriteiten moeten stellen, kan deze ontwikkeling niet worden genegeerd. Als de economie weer aantrekt liggen de kansen voor het oprapen. Zeker voor die bedrijven die inmiddels wel de eerste stappen hebben ondernomen.

Met dank aan:
ING Zakelijk

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *