Nederlanders waarderen hotel het hoogst als accommodatie voor vakantie

Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) heeft in de afgelopen twee jaar een hotel geboekt waarvan de helft (51%) aangeeft dat een hotel hun meest favoriete accommodatie is. Op twee staat ‘de vakantiebungalow’, gevolgd door een Bed and Breakfast, een hostel en onderaan eindigt Airbnb. Dat blijkt uit een grote peiling door Motivaction.

In de vragenlijst werd een camping als verblijfsaccommodatie niet meegenomen. In de onderzoeksopzet werden vakantiegangers gevraagd om alle accommodatievormen te waarderen; dus ook degenen die ze normaal niet zelf bezoeken. Dat kan een mogelijk reden zijn dat Airbnb en hostels een relatief lagere waardering krijgen.

Hotel vs Airbnb
Redenen om een hotel boven Airbnb te verkiezen? Het geeft Nederlanders een meer luxe gevoel dan een Airbnb accommodatie en de helft van de Nederlanders (49%) weet niet zeker wat je bij een Airbnb kunt verwachten.
Tegenover de groep die een duidelijke voorkeur heeft voor een hotel staat dat slechts 12% van de Nederlanders in de afgelopen twee jaar een Airbnb boekten en maar 5% Airbnb als meest favoriete accommodatie heeft. De generatieverschillen zijn klein: zowel millennials (50%) als oudere generaties (53%) kiezen liever voor een hotel. Slechts 9% van de millennials geeft aan Airbnb als voorkeur te hebben. Dit zijn vooral hoogopgeleiden uit de grote steden. Oudere generaties zijn minder dol op de marktplaats voor woningen en maar 3% geeft aan dat zij het liefst op deze manier een overnachting boeken.

Waarom kiezen mensen voor een hotel?
De belangrijkste motivatie (44%) voor Nederlanders is een gereduceerd tarief bij een langer verblijf. Ook een snelle wifi verbinding wekt de interesse voor een hotel van Nederlanders in het algemeen (36%) en van millennials (43%) in het bijzonder.
Om een Airbnb liefhebber naar een hotel te krijgen moet je ze de juiste dingen bieden. Een app waarmee alle communicatie met het hotel geregeld kan worden is interessant voor bijna een kwart (24%) van alle Nederlanders die een Airbnb hebben geboekt en kan ze overhalen om toch voor dat hotel te kiezen. Daarnaast is de Airbnb-boekende groep ook te porren voor een hotel bezoek door een mooie hotellobby met drankjes en en plek om te werken (23%) en door een duurzaam hotel beleid (19%).

Over dit onderzoek
Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. De netto steekproef is N=1.140, waarbij de doelgroep represenatief is voor de Nederlandse bevolking van 15 tot en met 70 jaar. Het veldwerk is uitgevoerd van 16-07-2018 t/m 19-07-2018.

Bron en meer informatie: www.motivaction.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *