Nederlander komt te weinig toe aan realiseren van passies

Uit een kleinschalig onderzoek komt naar voren dat de meeste Nederlanders wel een passie koesteren, maar dat zij er niet aan toekomen om deze ook daadwerkelijk uit te voeren. Bovenaan de lijst met passies staat ‘reizen’ (37%), gevolgd door ‘persoonlijke ontwikkeling’ (25%). Beiden zijn bij uitstek activiteiten waar toeristisch recreatieve bedrijven op in kunnen spelen.

cote dor passie parachuteHet onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van chocoladeproducent Côte D’Or* onder 1.000 Nederlanders. Alhoewel het geen bijzonder groot onderzoek betreft, en de producent er vast commerciële bedoelingen mee heeft, raakt het wel aan de kern van klanttevredenheid. Immers; als je vrij bent, kiest iemand dan voor zijn passie, of zijn er daarvoor teveel belemmeringen? Uit de uitkomsten blijkt dat we in de hectiek van de dag vaak niet toekomen aan het realiseren van datgene dat we dolgraag willen doen. Familieverplichtingen en gebrek aan geld en tijd weerhouden ons hiervan. En dat terwijl 64% van de Nederlanders een kleine of grote passie koestert waar ze veel waarden aan hechten.

De diversiteit in de resultaten toont aan dat Nederlanders hun plezier halen uit zowel grote als kleine passies. Waar de een plezier schept uit een bergbeklimming, zoekt de andere het dichter bij huis, bijvoorbeeld in de vorm van het leren van een andere taal.

geld, tijd en familieverplichtingen voornaamste drempels
Maar wat staat ze in de weg om hun passie te volgen? Meer dan de helft van de Nederlanders (69%) geeft aan dat het een maand of zelfs langer geleden is dat ze bezig waren met hun passie. Familieverplichtingen en gebrek aan geld en tijd zijn de voornaamste drempels voor het niet bezig zijn hiermee. Daarnaast spelen gebrek aan kennis, faalangst, angst voor het onbekende en activiteiten die men op dat moment belangrijker vindt een rol. Kijken we naar de verschillen tussen man en vrouw dan valt op dat familieverplichtingen met name vrouwen parten spelen (26 vs. 18%). Nederlanders in de leeftijdscategorie 25 tot 34 jaar laten zich significant vaker tegenhouden door faalangst, sociale druk en angst voor het onbekende dan andere leeftijdsgroepen.

Côte D’Or verzamelt passies
…en 10 Nederlanders worden daadwerkelijk op weg geholpen om hun passie te realiseren, hoe groot of hoe klein ook. Inmiddels hebben de eerste deelnemers hun passie al gedeeld op de campagnewebsite. Bekijk de eerste inzendingen uit Nederland en uit België

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *