Met de toverstaf door de souvenirshop

Toverland bestaat 10 jaar en haalt de komende tijd de toverstaf door het park. Als eerste stap is de winkel omgetoverd tot een mysterieuze Bazaar. Het is een slimme zet om de winkel aan te pakken, omdat daarmee geld gegenereerd kan worden voor de rest van de toverslag.

Voor de oplettende lezer zou dit artikel eigenlijk over de ‘P’ van promotie gaan. Echter ben ik afgelopen week op bezoek geweest bij de vernieuwde souvenirwinkel van Toverland en wil ik jullie hun aanpak niet onthouden. Deze week ga ik daarom in op Toverland, waar dit weekend de nieuwe winkel feestelijk geopend wordt tijdens het 10 jarig jubileum weekend.

De bazaar is open

Betoverende zintuigenprikkeling
Na een plezierige dag spelen en heftige achtbanen te hebben overwonnen zie ik een grote luifel vol met kleden en gekleurde olielampen. Deze luifel trekt direct mijn aandacht als ik richting de uitgang van Toverland loop. Arabische muziek komt uit een winkel vol met glimmende voorwerpen. Als ik langzaam binnenloop ruik ik een subtiele wierrooklucht en waan mij direct ergens in een ver oord. In grote manden liggen gedroogde vruchten en noten. Ik pak een paar gedroogde vruchten en voel de verschillende structuren. Ik word vriendelijke begroet door een medewerker en schrik uit mijn gedachten op.
Nog geen twee maanden geleden stond ik hier om advies te geven over de nieuwe inrichting en nu beleef ik die inrichting zelf. Er is niks meer te zien van de betonnen muren en stalen palen.
De zintuigenprikkeling hebben ze in de winkel goed doorgevoerd. Ik zie, hoor, voel en ruik een echte Arabische toversfeer. Nu nog een schaal met lekkere zoete hapjes erbij en het laatste zintuig, proeven, is er aan toegevoegd.

Plan van aanpak
De ideeën om de winkel te verbouwen waren er al ruime tijd, maar in september 2010 is definitief besloten een doorloopwinkel bij de uitgang te creëren. Na een brainstormsessie zijn diverse tekeningen gemaakt en is in eigen beheer gewerkt aan het meubilair en de aankleding van de winkel. De verbouwing van de winkel is een onderdeel een totale thematisering die gerealiseerd gaat worden in de eerste attractiezaal van Toverland. Het Arabische thema zal na de zomervakantie een totale doorvoering krijgen. Toverland besteed aandacht aan de beleving die daarmee gecreëerd wordt. Naar verwachting zal het hele project 1,5 miljoen euro gaan kosten. Met een gedeelte van dat budget is al gerealiseerd dat de oude winkel van 50 m2 is verdwenen en er een nieuwe winkel van 200 m2 voor in de plaats is gekomen. De oppervlakte is dus verviervoudigd. Door een grotere vloeroppervlakte kunnen er meer artikelen geplaatst worden en kunnen meer bezoekers tegelijk de winkel in.

Succesfactoren
Het slagen van deze winkel heeft niet alleen te maken met de verbouwing. Ook het assortiment is flink veranderd. Naast de huidige productgroepen die er al waren, waaronder ook een privat label, zijn er nu Oosterse producten voor volwassenen, zoals kussens, lampen, slippers en waterpijpen. Een andere nieuwe productgroep is kinderkostuums. De kleintjes kunnen als een echte prinses of tovenaar het park verlaten.
Naast een breder assortiment is er in deze winkel een logische looproute aangebracht. Zoals ik in mijn artikel over ‘plaats’ beschreef, is het belangrijk om de bezoeker het gevoel te geven dat hij zelf de keuze heeft om door de winkel te lopen. Dit advies is nageleefd in deze winkel, door drie paden te creëren. De bezoeker kan direct de winkel verlaten door een groot pad, maar komt onderweg nog wel snoep tegen, een product dat snel tot impulsaankoop kan leiden. Een iets smaller pad vormt een middenring waarin leuke hebbedingen staan. Het laatste pad leidt de bezoeker tot achterin de winkel waar de luxe producten staan. Er is een heldere prijsaanduiding en genoeg personeel aanwezig om te helpen. Al die factoren zorgen ervoor dat bezoekers langer in de winkel blijven rondlopen en meer verleid worden om iets te kopen.

De winkel betovert nu al!
De winkel is als test afgelopen weekend open gegaan. Producten die in de voormalige winkel matig verkochten, werden nu goed verkocht. Opvallend vonden de medewerkers dat juist de duurdere artikelen die normaal niet eens opgepakt werden door bezoekers, in het weekend ineens verkochten. De uitstraling van de winkel heeft dus wel degelijk invloed op het bestedingsbedrag van de bezoeker.

Illustratie van de nieuwe winkel
Met een viertal afbeeldingen wordt het verschil tussen de voormalige en de nieuwe gethematiseerde winkel helder weergegeven:

De voormalige schappen in de winkel; klein, krap en rommelig
De schappen in de gethematiseerde winkel; ruim, overzichtelijk en licht
De voormalige winkel; vooraanzicht bij binnenkomst
De nieuwe themawinkel; vooraanzicht nieuwe kassa

Toekomst
Het is te eenvoudig gedacht dat de winkel nu direct een succes zal worden. Toverland heeft hier goed rekening mee gehouden. De komende tijd wordt de plaats van producten en de inrichting regelmatig veranderd, om zo uiteindelijk tot de beste verkoopresultaten te komen. De doorvoering van de Arabische thematisering binnen de attractiezaal zal naar verwachting eind 2011 gerealiseerd zijn.

Een winkel wordt in een park niet zomaar verbouwd. Van te voren wordt goed nagedacht over het doel van de verbouwing en uiteraard of de kosten opwegen tegen de opbrengsten. In de situatie van Toverland hebben zij er zeer goed aan gedaan om de verbouwing door te zetten. Na één testweekend is al te merken dat er meer omgezet wordt, doordat de producten beter gepresenteerd worden. De totale doorvoering van het Arabische thema zal er zeker voor zorgen dat er nog meer producten gekocht gaan worden, omdat zij de hele dag in die Arabische sfeer hebben doorgebracht.

Een bezoeker betoveren krijg je niet voor elkaar door alleen te zwaaien van een toverstaf, betoveren van je bezoeker creëer je door alle zintuigen te prikkelen en hem mee te nemen in de beleving.

Ruby Kramer

PanterKist

___________________________________________________________________________

“De tijd van winkeltje spelen is voorbij!” Het is tijd om geld te verdienen met de bekende souvenir. De consument is kritischer dan ooit en beleving is een belangrijk aspect binnen de dagrecreatie. Om een bezoeker een complete beleving te geven moet de retail in orde zijn. De meeste bezoekers sluiten hun ‘dagje uit’ tenslotte af in de winkel en kopen letterlijk een herinnering voor het leven.

PanterKist is een retail en merchandise adviesbureau en helpt bedrijven in de vrijetijd met het bepalen van een juist retail beleid. Kijk op panterkist.nl wat PanterKist voor u kan betekenen.

Volg Ruby Kramer op twitter en connect op LinkedIn

Volg PanterKist op twitter en sluit aan op Facebook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *