Maakt jouw boekingssite deze 3 dodelijke fouten?

De muis vliegt van links naar rechts op zoek naar een volgende klik. Werkt iets niet snel genoeg? kruisje, klik, WEG. Is het niet duidelijk genoeg? klik, WEG Te veel moeite moeten doen? klik, WEG.

Wegklikkers en afhakers voorkomen
In de ruim 8 jaar dat Reflex Online software levert aan recreatieondernemers, heeft dit bedrijf veel praktijksituaties voorbij zien komen. Belangrijkste vraag van de ondernemer: “Hoe kunnen we nou voorkomen dat bezoekers afhaken tijdens de boekingsstappen?”

Daarom dit artikel met 3 voorbeelden van dodelijke fouten die ervoor zorgen dat potentiële boekers afhaken. Dat kost je veel geld en is vaak helemaal niet nodig.

1) Wat boek ik nou eigenlijk?

Eigenlijk heel vanzelfsprekend, maar lang niet altijd duidelijk….

geen foto's
geen foto’s

Niet iedereen let op hetzelfde tijdens het selecteren van een vakantiehuis. Maar het is op zijn minst wel handig om te weten hoe het huis eruit ziet.

Ook belangrijk, wat kost het eigenlijk in de gewenste periode?

actuele prijzen
actuele prijzen

Duidelijkheid kun je bereiken met scherpe foto’s, actuele en juiste informatie, aangevuld met logische beschrijvingen.

Voorbeelden van goed werkende boekingssites zijn Landal.nl of de website van Belvilla.nl. Onlangs zelfs bekroond met een 2e plek tijdens de WUA! top 100 verkiezing.

2) Verdwalen in de boekstappen

Op het moment dat je een vakantiehuis online gaat boeken, dan begrijpt iedereen dat je eerst zoekt en selecteert, de prijs wilt zien in een bepaalde periode en de contactgegevens opgeeft. Dus 3 of 4 boekingsstappen, geen probleem. Maar wat als dit er 6 zijn of zelfs 8?

Dat speelt afhakers wel heel erg in de kaart natuurlijk.

boeken in een 8 stappenplan
boeken in een 8 stappenplan

3) Heb ik nou definitief geboekt?

Er bestaat een groot verschil tussen online boeken en online een aanvraag doen.
Op websites van verhuurders is dat lang niet altijd even duidelijk. Ontzettend vaak kom je termen tegen als “direct online reserveren” of “boek nu” waarna je terecht komt in een emailformulier.

De vraag is dan, heb ik nou wel of niet geboekt?

Kijk maar eens goed…wat denk je bij de onderstaande voorbeelden geboekt of niet ??

reserveringsformulier
reserveringsformulier

Of deze?

wij willen graag alles van u weten
wij willen graag alles van u weten

Betekenis aangeven
Mocht je toch gebruik maken van een reserveringsformulier, dan is het in ieder geval aan te raden om te beschrijven wat het invullen van het reserveringsformulier betekent en wat de vervolgstappen zijn.

Zoals bijvoorbeeld hier:

zo kan het dus ook
zo kan het dus ook

Denk eens na over jouw eigen ervaringen? En bekijk nu eens je eigen website

Met dank aan:
Reflex Online reserveringssystemen
www.reflex-online.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *