Innovatie en inspiratie als zuurstof voor de vrijetijdbranche?

(Door Hans van Leeuwen, Pleisureworld) Het is inmiddels geen nieuws meer: wie de uitkomsten van de rapporten en onderzoeken van de afgelopen maanden er eens op naleest, weet dat in de nabije toekomst hogere bezoekersaantallen en hogere omzetcijfers niet langer vanzelfsprekend zijn. Overaanbod is aan de orde van de dag en veel recreatiebedrijven vissen in dezelfde vijver. Tel daarbij op dat de huidige consument over minder vrije tijd beschikt en zie daar het resultaat van een krimpende markt.

Trends
Menig ondernemer vraagt zich af wat de oplossing is om te ontkomen aan een dalende vraag en omzet. Helaas is niet iedereen behept met de juiste vaardigheden om zelf tot een positief toekomstscenario te komen. Wellicht helpen wij u wat verder met de onderstaande opties en trends;

  • Momenteel is de trend gaande om uw gasten het one-stop-shopping concept aan te bieden. De consument is op zoek naar één locatie waar hij voor meerdere zaken terecht kan. Zijn kostbare tijd is beperkt, dus hij wil binnen afzienbare tijd van zoveel mogelijk activiteiten kunnen genieten.
  • Het bekende fenomeen glamping heeft inmiddels definitief haar plaats veroverd in de branche en zal een blijvertje zijn. Het luxe kamperen is volgens mij duidelijk één van de oplossingen in een dalende markt.

Innoveren
Ondanks de crisis zijn er vele bedrijven te noemen die wel floreren. Gedreven recreatieondernemers kiezen voor innovatie, durven te investeren en weten bedreigingen om te zetten in kansen. Heeft u al gehoord van de Imminkhoeve met de snoezelruimtes? Deze unieke voorziening in zorgvakantie heeft te maken met een overvolle agenda. Ook Signgrass®, de winnaar van de Pleisureworld Award 2011, verovert de hele wereld met haar innovatieve kunstgras weefmachine.

Kortingen
Verlies bij het afwegen van uw eigen opties de concurrent niet uit het oog. Gaat u mee in de trend van extreme kortingen of zet u liever in op een kwalitatief hoogwaardige belevenis? Dat de meningen hierover verdeeld zijn mag duidelijk zijn. Hoe helpt uw brancheorganisatie u bij uw hoofdbrekens? Naar mijn idee weten zij nog te weinig wat de recreatieondernemer beweegt en hoe ze hen kunnen faciliteren met de juiste adviezen. Het zijn immers zelf geen ondernemers maar bestuurders met andere kwaliteiten.

Social Media
Denk eens aan het hele aspect van social media en wat daar allemaal voor nodig is. Anno 2011 loopt de gemiddelde recreatieondernemer nog ver achter wat betreft social media en de vele toepassingen om meer klanten te trekken. Mijn advies is om van de beste tweehonderd kampeerbedrijven een soort Champions League te maken. Zij hebben immers een andere belangenproblematiek dan de middelgrote campings.


Recron en Telegraaf
Na de flop van Footzy zal ook De Telegraaf geen oplossing bieden voor de krimpende kampeermarkt. Het is slechts één van de vele touroperators. Je kunt je afvragen wie in dit geval de buit heeft binnengehaald, gezien de positie van De Telegraaf in het huidige mediabestel. Lang niet iedereen is dan ook in zijn nopjes met deze move.

Samenwerken
Veel convenanten worden gesloten met het doel te gaan samenwerken om elkaar vervolgens strategisch voor de voeten te gaan lopen. De echte samenwerking komt meestal niet van de grond. Het devies ‘delen en vermenigvuldigen’ gaat vaak niet op en te veel energie gaat naar het proces. Slecht presterende bedrijven kiezen te vaak voor het kortingsinstrument om er weer bovenop te komen en dat is de doodsteek voor de branche. Waarom saneren we deze bedrijven niet gelijk? Bij de VeKaBo zijn eerste bedrijven al verzocht hun bedrijfsactiviteiten te stoppen daar zij niet konden voldoen aan de norm van kampeerboer.

Innovatie en sturen op een kwaliteitsnorm is mijn devies. Bent u op zoek naar inspiratie en wilt u de juiste weg inslaan? Kies dan voor een van de opleidingen van de Pleisureworld Academy (www.pleisureworldacademy.nl) en u wordt omringd door echte ondernemers binnen de recreatiebranche. Reclame maken is niet nodig! U hoeft alleen maar de reviews te lezen van onze deelnemers!

Hans van Leeuwen, Trendwatcher, Expert in Leisure
Directeur SLIMMadvies / initiatiefnemer Pleisureworld

Volg Hans van Leeuwen nu op Twitter!
Voor recreatieondernemers die slimmer willen ondernemen (www.twitter.com/slimmadvies) en voor trends, innovaties en ontwikkelingen in de vrijetijd (www.twitter.com/pleisureworld)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *