Horecasector vraagt politieke aandacht voor macht van online platforms

“Online platforms slapend rijk, terwijl de horeca het werk doet”, en dat steekt. Daarom organiseert Koninklijke Horeca Nederland op donderdag 21 december a.s., de laatste dag voor het kerstreces, een ludieke actie in Den Haag. Horecaondernemers uit het land komen naar de Tweede Kamer om duidelijk te maken dat het machtsmisbruik van online platforms bij horeca moet stoppen.

Tariefstijgingen
Voor de horeca komt de drukste periode van het jaar eraan. Hotels en restaurant worden nu al overspoeld met boekingen voor kerst, personeel is ingepland en tijdens de kerstvakantie zal er meer eten thuisbezorgd worden dan ooit. Dat lijkt allemaal zonneschijn. Maar terwijl de horeca zich in het zweet werkt om gasten een lekkere maaltijd en een fijne tijd te bezorgen, worden online platforms slapend rijk. Zij voeren enorme tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen de laagste prijsgarantie af.

Aandeel kosten stijgt van 6 naar 13%
De horecasecotr biedt Tweede Kamerleden van de commissie Economische Zaken en Klimaat donderdag 21 december a.s. een pizza aan. Uit deze pizza is een slice van 13 procent (in 2000 nog 6%) gesneden, wat symbool staat voor het deel dat internationale, beursgenoteerde marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.
Met deze actie vragen ze Kamerleden om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat.: “Iets dat in de landen om ons heen al geregeld is. Waarom is dat er dan in Nederland niet?”

Bron, en meer informatie: www.khn.nl

De actiewebsite gaat donderdag 21 december (de actiedag) live.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *