Het nieuwe kamperen is toch wel méér dan Glamping?

Camping Geversduin in Castricum verloor door een strategiewijziging, die 6 jaar geleden werd ingezet, zo’n 60 to 70% van haar vaste gasten. De camping koos heel bewust voor een groene koers; zo werden o.a. de wipkippen geruimd; brandnetels bleven staan (voor de vlinders), auto’s werden op het terrein zoveel mogelijk geweerd en het activiteitenprogramma kreeg een groen educatief karakter. Inmiddels is de verdwenen groep weer aangevuld door een nieuwe klantengroep en zit er zelfs weer groei in het tentkamperen.

Natuurgericht activiteitenprogramma
Natuurgericht activiteitenprogramma

De natuur ontdekken en beleven
Camping Geversduin is onderdeel van de Kennemer Duincampings; een kleine keten van drie campings gelegen in de duinen van Noord Holland; en zelfstandig onderdeel van waterbedrijf PWN; die de waterleidingduinen beheert. De strategiekeuze ‘natuur ontdekken en bleven’ past dan ook helemaal bij deze camping. De camping is a.h.w. een enclave binnen dit het natuurgebied, dat ook als Natura 2000 gebied is aangewezen. Campingmanager Frank van Vught ziet in de natuurgerichtheid vooral kansen; en voor Geversduin is de Natura 2000 aanwijzing geen beperking.
Het meewerken aan behoud en beheer van de natuur op en rond de camping is een onderdeel van de bedrijfsdoelstelling. Zo werkt de camping bijvoorbeeld mee aan natuurwerkdagen in de duinen; de vrijwilligers kunnen deze dagen gratis overnachten op de camping. Vrijwilligerswerk speel sowieso een belangrijke rol op dit bedrijf. Een deel van het onderhoud wordt uitgevoerd in ruil voor verblijf. De ontvangst door gastvrouwen en -heren is voor een groot deel in handen van een groep gepensioneerd vrijwilligers die het leuk vindt om mee te helpen op de camping.

Hobbitwoning (foto:Annelies Rigter)
Hobbitwoning (foto:Annelies Rigter)

Het nieuwe kamperen
Van Vught is actief met verschillende programma’s om de camping verder te verduurzamen. De gouden Green Key geeft aan dat de camping het op dat gebied al heel goed doet. Van Vught mist alleen nog een stukje waardering de grotere campinggidsen: “Wij streven een hoge kwaliteit na. Toch zullen we nooit in aanmerking komen voor de top van bijvoorbeeld de ANWB/ADAC campings omdat wij een zwembad niet vinden passen in een duurzame exploitatie. Bovendien ligt de zee hier naast de deur. Ook het feit dat wij brandnetels laten staan t.b.v. insecten, zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij de keurmeesters.” Een andere bewuste keuze; Alleen rondom het centrumgebouw is er WiFi internetbereik. Van Vught ligt toe: “Er zijn onderzoeken bekend waaruit blijkt dat de straling van de WiFi een negatieve invloed heeft. Wij onderscheiden ons met een locatie waar die straling zo min mogelijk aanwezig is. Daarnaast zetten we hier de natuurbeleving voorop; en daar past de afleiding van het internet slecht bij.”
Op Geversduin ziet men wel in dat je méér moet bieden dan een traditionele kampeerplek. De zoektocht naar ‘het nieuwe kamperen’ heeft op dit bedrijf geleid tot de introductie van bijzondere accommodatievormen en programmering van activiteiten. De hobbitwoning, die twee jaar geleden werd geïntroduceerd, trekt media-aandacht vanuit de hele wereld. Dit jaar zijn de groentenhuisjes geïntroduceerd. Je kampeert midden in een moestuin; rondom de luxe kampeertent staan bakken met groenten, fruit en kruiden; en zelfs binnen staan er diverse potjes groen te groeien. Volgens Van Vught ligt er op dit moment wel erg veel focus op ‘Glamping’ als de nieuwe toekomst van het kamperen. Hij pleit er voor om ook een wat meer te kijken naar andere vormen van kamperen; gericht op een specifieke (natuur)beleving. Daar liggen ook nog volop kansen.

Groentehuisje (foto Annelies Rigter)
Groentehuisje (foto Annelies Rigter)

Ondernemen in een krimpende markt
De kampeersector beleeft zware tijden. Al jaren loopt het aantal kampeerders terug en de demografische trend ‘steeds minder gezinnen’ beloofd ook weinig steun. Een krimp in deze sector lijkt onvermijdelijk. Daarin zullen alleen de ondernemers overblijven die de markt goed aanvoelen en de gasten steeds weer opnieuw aangenaam weten te verassen met bijzonder vakantiebeleving. Ook het inspelen op nichemarkten wordt gezien als een kansrijke strategie om je te onderscheiden in deze zeer competitieve omstandigheden.

Camping Geversduin
Camping Geverduin is onderdeel van de Kennemer Duincampings. In het hoogseizoen wordt de camping bevolkt door zo’n 2.500 mensen. De camping heeft zowel toeristische als vaste plaatsen en een assortiment aan bijzondere verhuuraccommodaties. De andere twee campings uit de groep zijn: Camping Bakkum (ook wel bekend als ‘Klein Amsterdam’) en De Lakens (gericht op wellness).

Meer informatie:
www.kennemerduincampings.nl/nl/geversduin
Presentatie in powerpoint van Frank van Vught over de duurzame bedrijfsvoering
Verslag van TourPRess journalisten op bezoek bij camping Geversduin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *