Financiering belangrijkste obstakel voor overnames recreatiesector

In veel media wordt met zorg gesproken over de toekomst van kampeersector en de verblijfsrecreatie. Toch doorstaat de sector de crisis relatief goed. Volgens recreatiemakelaar Van de Loosdrecht zijn goed georganiseerde bedrijven, op de juiste locatie, nog steeds in trek. Een knelpunt op dit moment is vaak de financiering; maar er worden zeker nog bedrijven gefinancierd.

camping aan het waterProjectontwikkelaars
Henk-Jan Kruidenier van Van de Loosdrecht makelaars schetst de ontwikkeling van de afgelopen jaren: “Tot 2008 was de markt volop in ontwikkeling. Er werden regelmatig campings overgenomen, en vooral projectontwikkelaars die campings ombouwden tot bungalow/chaletparken, waren zeer actief. Dat zorgde voor een prijsopdrijvend effect. Door verzadiging op de bungalowmarkt, en de crisis, zijn vooral de projectontwikkelaars weggevallen. De marktprijzen zijn daardoor weer flink gedaald. Naar mijn mening is de gebakken lucht er inmiddels wel weer uit. Er wordt nu kritischer gekeken naar investeringen, maar de markt functioneert wel normaal.”

Rol van banken
De banken spelen in deze markt een cruciale rol. Zij zijn zeer terughoudend in het financieren van nieuwe ontwikkellocaties, en bij bedrijfsovernames stellen zij zwaardere eisen. Zo moet een overnamekandidaat zeker 40% eigen vermogen inbrengen en wordt een gedegen ondernemersplan verwacht.
En biedt deze gedaalde markt kansen voor starters? Kruidenier: “Nee, er is niet bepaald sprake van buitenkansjes. Zeker voor starters is het erg moeilijk om de financiering rond te krijgen. Verder moet de toekomstige eigenaar rekening houden met marges die lager liggen dan 10 jaar geleden. De huidige kopers zijn vooral partijen die eigen geld achter de hand hebben en de tijd nemen om een investering te doen die past bij hun strategie.”

Toppers en ‘lastige locaties’
Een makelaar heeft een goed zicht op de markt, en alhoewel Kruidenier niet op individuele transacties wil ingaan, kan hij wel aangeven waar kansen liggen:

  • – Locaties aan de kust en aan het water blijven in trek.
  • – De Zeeuwse kust blijft een toplocatie voor verblijfsrecreatie.
  • – Verder is Zuid Limburg in trek
  • – De Waddeneilanden zijn populair, maar daar speelt wel mee of de grond in eigen bezit is.

Over het algemeen geldt voor bungalowparken dat een goede verhuurorganisatie zorgt voor een belangrijke meerwaarde.

Lastige locaties/accommodaties zijn er ook:

  • – Met name in Drenthe is er een overaanbod van bungalowparken
  • – Lastig verkoopbaar zijn oudere stacaravanterreinen waar weinig is geïnvesteerd in (onderhoud van) de centrumvoorzieningen.
  • – De kleinere hobbycampings zijn moeilijk verkoopbaar; vaak is de omvang te beperkt om daar een onafhankelijke bedrijfsvoering te realiseren.
  • – Verouderde groepsaccommodaties, die weinig zijn aangepast aan de hedendaagse comfortstandaard, zijn ook lastig te verkopen. Die leggen het, qua concurrentie, af tegen de nieuwe groepsbungalows op vakantieparken.

Met dank aan:
Henk-Jan Kruidenier
Van de Loosdrecht recreatiemakelaars
www.vandeloosdrechtrbm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *