Facelift van 70 miljoen voor Antwerpse Zoo

ZOO Antwerpen, de grootste dagattractie van België (1 miljoen bezoekers in 2010), zal de komende jaren aanzienlijk investeren en vernieuwen. Daar wordt 70 miljoen Euro voor uitgetrokken. Verwondering, exotisme en klantgerichtheid zijn sleutelwoorden voor haar toekomstplannen. Na goed één jaar aan het roer, stelt de nieuwe CEO, Dries Herpoelaert, het nieuwe, strategische beleidsplan voor de komende jaren voor en licht hij toe welke dierentuin we over 10 jaar willen zijn.

Unieke mix van exotisme en verwondering
ZOO Antwerpen is een groene oase, midden in de stad waar mensen elkaar en dieren ontmoeten, herinneringen beleven en er nieuwe maken over de generaties heen. De tuin is een onuitputtelijke bron van verhalen, een wereld van inspiratie die zich vertaalt in verschillende vormen van schoonheid, cultuur en kunst.  “Wij moeten geen verhalen verzinnen, we beleven ze elke dag” zegt Dries Herpoelaert.

Een huishouding met 5000 dieren
ZOO Antwerpen is een huishouding van meer dan 5 000 dieren die elke dag goede zorgen en welzijn nodig hebben. “In de komende jaren zullen we meer dan 70 miljoen euro investeren in onze parken, waarvan het meeste in ZOO Antwerpen.

We hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in Planckendael met als (voorlopig) hoogtepunt het olifantenverblijf dat begin 2012 open gaat.

De volgende 3 tot 5 jaar is de Zoo aan de beurt.  De Zoo zal de komende jaren een substantiële metamorfose doormaken. Wie haar vandaag bezoekt, ervaart een andere beleving dan over 4 jaar.” stelt algemeen directeur Dries Herpoelaert. “Het nieuwe leeuwenverblijf is net afgewerkt, het vogelgebouw wordt gerenoveerd. De hoofdingang wordt naar achteren geschoven zodat het kioskplein een openbare functie krijgt en een echte ontmoetingsplaats wordt voor iedereen. Het huidige Flamingorestaurant krijgt een nieuwe rol als hoofdingang en shop, vrij toegankelijk. Het rundergebouw neemt de horecafunctie over en de huidige bewoners, Kaapse buffels en zebra’s, krijgen een nieuw verblijf vlak bij de giraffen. Finaal komt het Jubileumcomplex aan de beurt. De grote katten krijgen een nieuwe woonst en het Aquaforum van de zeeleeuwen wordt heringericht zodat we onze bezoekers boeiende en interactieve demonstraties met verzorgers kunnen aanbieden.

Authenticiteit
ZOO Antwerpen is een geklasseerde tuin en monument. Met veel respect voor de originele grondplannen en doorkijken willen we het historisch patrimonium verder uitbouwen en waar nodige in haar grandeur herstellen zoals het marmeren terras dat een absolute blikvanger wordt. Met de modernste technieken en inzichten, willen we het monumentale karakter van de ZOO behouden.

Duurzaamheid troef
De KMDA wil bekend staan als een duurzaam geleid bedrijf dat maatschappelijk verantwoord onderneemt en dat in al zijn afdelingen een proactief milieubeleid voert. Zo wil Planckendael tegen 2020 volledig energiepassief zijn op basis van biogasinstallaties en zonne-energie. In de ZOO hebben we de ambitie om het water- en energieverbruik tegen 2020 met 50 % te doen dalen.

 

Van natuurbehoud tot –beleving
In de ZOO van morgen kan de bezoeker mee in de kraamkamer staan. We staan op een historisch moment waarbij beleving veel belangrijker wordt dan ooit. Net zoals bij Kai-Mook en de mensapen deze zomer, zullen we onze missie tot leven brengen in onze tuinen via relevante verhalen die een grotere betrokkenheid creëren.

Meer informatie: www.zooantwerpen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *